„Relacje Mężczyzn i Kobiet a kapitał społeczny” – pod takim tytułem odbył się panel, którego organizatorem jest Bank Gospodarstwa Krajowego. Problematyka relacji społecznych z uwzględnieniem równych szans dla obu płci coraz częściej pojawia się w debacie publicznej, ale nadal istnieje ogrom wyzwań z tym związanych.
Podczas spotkania zaprezentowano bardzo wiele interesujących rozwiązań dotyczących uregulowania rynku pracy. Paneliści dyskutowali nie tylko o równym dostępie do stanowisk i awansów, ale także zwracali uwagę na kwestię wynagrodzeń. Jak wynika z badań, kobiety wciąż rzadziej proszą o podwyżkę. Rzadko wspomina się jednak, że Polska należy do liderów Unii Europejskiej, jeżeli chodzi o liczbę kobiet na kierowniczych stanowiskach. Obecnie aż 43 proc. przedstawicielek płci pięknej pełni taką funkcję. Co ważne, zgodnie z danymi Polskiego Instytutu Ekonomicznego, średnia w Unii Europejskiej to 35 proc.
Jednym z ekspertów na panelu była Patrycja Klarecka – Członek Zarządu ds. Sprzedaży Detalicznej PKN ORLEN, która przyznała, że: – prawdziwe partnerstwo nie zaczyna się w pracy, ale w domu i rodzinie. Ma to kluczowe znaczenie właśnie w dzisiejszych czasach, kiedy może zdarzyć się, że z powodu losowych czynników konieczność utrzymania domu spocznie na barkach kobiety. Wskazała, że mamy obecnie wiele możliwości, z których mogą korzystać kobiety. Jedną z nich dzielenie się opieką nad dzieckiem, czyli tzw. urlopy tacierzyńskie.
Dziennikarz Igor Janke dodał, że jako społeczeństwo mamy ogromne problemy, by zaakceptować różnice między nami, na przykład w sprawie poglądów czy wyznania. Problem nie dotyczy więc tylko różnic między kobietami i mężczyznami. Podkreślił także, że warto stworzyć odpowiednie warunki pracy dla kobiet wracających do pracy po urlopie macierzyńskim.
W spotkaniu udział wzięli także: Aneta Kiełczewska, Zastępca Kierownika Zespołu Ekonomii Behawioralnej w Polskim Instytucie Ekonomicznym oraz Zuzanna Piasecka - Prezes Fundacji Empiria i Wiedza.
Panel z pewnością przyczynił się do pogłębienia wiedzy z zakresu kapitału społecznego, pozwolił lepiej zrozumieć potrzeby kobiet i mężczyzn oraz pokazał, że silne społeczeństwo można budować wyłącznie na obustronnym zaufaniu i szacunku. Istotne jest także podkreślanie roli jaką pełni rodzina, która scala społeczeństwo. Należy umożliwić zarówno kobietom jak i mężczyznom swobodę w realizowaniu się zawodowo i łączenie tego z obowiązkami domowymi.
Patronat honorowy nad VI Forum Wizja Rozwoju objął Premier RP Mateusz Morawiecki. Partnerem Strategicznym wydarzenia jest Bank Gospodarstwa Krajowego oraz ENERGA Grupa ORLEN. Partnerami Głównymi są: Totalizator Sportowy Sp. z o.o., Operator Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM S.A. oraz ORLEN Unipetrol RPA s.r.o. Partnerem+ jest Agencja Rozwoju Przemysłu S..A., Polskie Koleje Państwowe S.A., Polski Fundusz Rozwoju S.A., Węglokoks S.A., Polskie Elektrownie Jądrowe Sp. z o.o. oraz Polska Agencja Inwestycji i Handlu S.A. Partnerami są: KGHM Polska Miedź S.A., Polski Holding Nieruchomości S.A., NASK, PERN S.A., PKO Bank Polski, Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie S.A., Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A., Rzecznik Finansowy, POLREGIO S.A., Świętokrzyska Grupa Przemysłowa INDUSTRIA S.A., Instytut Finansów, Polskie Sieci Elektroenergetyczne S.A., HOTEL SOPOT, Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A.. Mikro Partnerami są: Poczta Polska S.A., Centralny Port Komunikacyjny sp. z o.o., Kostrzyńsko-Słubicka Specjalna Strefa Ekonomiczna S.A. oraz Polskie Linie Oceaniczne S.A. Projekt dofinansowano ze środków Fundacji ARP.
W partnerstwo merytoryczne nad Forum Wizja Rozwoju włączyły się: Ministerstwo Cyfryzacji, Ministerstwo Finansów, Ministerstwo Infrastruktury, Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Komitet ds. Pożytku Publicznego.
Patronat medialny nad wydarzeniem objęła Telewizja Republika.