Niemcy znów próbują zablokować rozbudowę terminala w Świnoujściu

Kolejna próba zablokowania rozbudowy terminala kontenerowego w Świnoujściu. Niemiecka inicjatywa obywatelska Lebensraum Vorpommern z wyspy Uznam złożyła skargę na decyzję środowiskową dot. budowy głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu. Sprawą zajmie się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie. O sprawie pisze Money.pl
Niemcy już raz przegrali
Zarząd Morskiego Portu Szczecin - Świnoujście przypomniał, że w lutym wydana została decyzja środowiskowa dla tej inwestycji, a w postępowaniu prowadzonym przez GDOŚ, ale niemiecka organizacja nie tylko zaskarżyła decyzję środowiskową umożliwiającą realizację projektu portu kontenerowego, ale złożyła też wniosek o wstrzymanie natychmiastowej wykonalności decyzji GDOŚ.
Wcześniej zaskarżenie przygotowane przez niemiecką organizację pozarządową nie zostało uwzględnione i uzyskano ostateczną decyzję środowiskową, a planowane zakończenie budowy do przełom 2028/2029. Gdy terminal zostanie oddany do użytku, będzie obsługiwać największe kontenerowce świata
Inwestycja za 10 mld złotych
Po raz pierwszy Lebensraum Vorpommern zaskarżyło pierwszą decyzję środowiskową ws. terminala w Świnoujściu wydaną przez GDOŚ już jesienią 2023 r. Argumentowano, że polski organ zajmujący się ochroną środowiska nie uwzględnił wpływu inwestycji na Bałtyk i obszary chronione morza. W postępowaniu odwoławczym w 2024 r. ZMPSiŚ, na wezwanie GDOŚ, odpowiedział na szereg pytań dot. inwestycji. W lutym 2025 r. wydana została kolejna decyzja środowiskowa, pozwalająca na realizację projektu.
Port kontenerowy w Świnoujściu ma kosztować ponad 10 mld zł. Będzie obsługiwać największe statki transoceaniczne (do 400 m), które wpływają na Bałtyk. Razem z portem zewnętrznym powstanie także nowy tor podejściowy do Świnoujścia o długości 65 km i głębokości 17 m. Infrastrukturę terminala ma wybudować konsorcjum firm z Kataru i Belgii. Część morską będzie realizował Urząd Morskie w Szczecinie.
Spór z Niemcami
Inwestycja budzi sprzeciw niemieckich samorządów. Niemieckie media zaznaczają, że skarga "inicjatywy obywatelskiej" Lebensraum Vorpommern podnosi to, iż postępowanie administracyjne prowadzone przez GDOŚ miało nie uwzględniać w stopniu wystarczającym oddziaływania inwestycji na środowisko po stronie niemieckiej.
Strona skarżąca alarmuje także w sprawie testowej platformy wiertniczej na Zatoce Pomorskiej. Jak zapewnia ZMPSiŚ, prace przygotowawcze do budowy głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu trwają. Zostały już wykonane m.in. skany części lądowej i morskiej inwestycji (basen portowy, miejsce budowy pirsu itd.). Wkrótce ma zostać ogłoszony przetarg na budowę tzw. drogi technicznej. Przygotowywane są też dokumenty, które umożliwią ogłoszenie przetargu na projekt budowy terminalu.
O SPRAWIE PISALIŚMY TEŻ TUTAJ
Źródło: Republika, money.pl
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.
Jesteśmy na Youtube: Bądź z nami na Youtube
Jesteśmy na Facebooku: Bądź z nami na FB
Jesteśmy na platformie X: Bądź z nami na X