Organizacja News org ujawniła dane świadczące o umieszczeniu przez Google na czarnej liście konserwatywnych witryn. Zdaniem niektórych prawicowych ekspertów „Google celowo pracuje nad zakłóceniem ponownego wyboru Donalda Trumpa w 2020 r.”.
Jeden z ekspertów, który rozmawiał z prawicowym portalem Breitbart, stwierdził, że „nigdy nie doświadczył tak masowego obniżenia rangi i widoczności określonych koncepcji w witrynie, jak w przypadku Breitbarta”.
Zdaniem eksperta często celowo usuwa się Breitbarta i inne konserwatywne strony internetowe z wyników wyszukiwania.
Konserwatywny serwis informacyjny online podaje również, że jego ruch wynikający z wyszukiwania Google spadł o 63% w porównaniu z pierwszą połową 2016 r.
Być może najbardziej uderzającym z przedstawionych przez niego dowodów jest to, że na początku maja, po zaktualizowaniu podstawowych wyszukiwań Google, ruch do Breitbart z Google (w wyniku wyszukiwań dotyczących kandydata na prezydenta Demokratów Joe Bidena) spadł z dnia na dzień z dziesiątek tysięcy do zera.
Breitbart twierdzi, że rozmawiał z profesjonalnym analitykiem trendów w wyszukiwarkach, który ma duże doświadczenie w pracy z własnymi narzędziami Google do analizowania wyników wyszukiwania online. Powiedział on, że w ciągu 25 lat „nigdy nie doświadczył tak hurtowego usunięcia pozycji i widoczności konkretnych witryn, jak ta zgłoszona przez Breitbart.”
- Sam fakt, że istnieją tysiące stron z treścią Breitbart, które odwołują się do Bidena, które znajdowały się w rankingu przed 6 maja, a które obecnie nie mają rangi ani śladów w wyszukiwarce, jest oznaką manipulacji, a nie dewaluacji algorytmicznej - mówi źródło, które według Breitbart życzyło sobie aby pozostać anonimowym.
Dr Robert Epstein, oszacował, że Google mógł w ten sposób „przekazać” nawet 2,6 miliona głosów na Demokratkę Hillary Clinton w 2016 roku.
- W przypadku dużych i małych witryn z wiadomościami Google - w połączeniu z odgałęzieniem YouTube - zazwyczaj kieruje od 30 do 50 procent ruchu w tych witrynach - powiedział Epstein.
- W przypadku New York Times odsetek ten wynosi obecnie 39,3%. W tej chwili Google odpowiada za zaledwie 9 procent ruchu Breitbart, a YouTube wysyła znikomą część, jeśli w ogóle. Biorąc pod uwagę liczbę odbiorców Breitbarta, to sugeruje mi, że Breitbart znajduje się na co najmniej jednej czarnej liście Google - dodaje ekspert.
W lipcu 2018 r. Epstein powiedział Senatowi USA, że zidentyfikował „dziewięć różnych czarnych list, które Google utrzymuje w celu ukrywania informacji na całym świecie”, obejmujących wyniki wyszukiwania Google, funkcję autouzupełniania, Mapy Google, wyszukiwania w YouTube, Google News, AdWords i AdSense, zablokowane konta użytkowników, i kwarantanny witryn internetowych.
- To są listy, których Google zaprzecza istnieniu - nawet pod przysięgą podczas przesłuchań w Kongresie - mimo że dwie z tych czarnych list wyciekły z firmy w zeszłym roku przez demaskatora Zach Vorhiesa” - twierdzi Epstein.
- Nie wiadomo, ile czarnych list faktycznie utrzymują, ale nie zdziwiłbym się, gdyby było ich sto lub więcej - przekonuje.
Podczas wczorajszego przesłuchania antymonopolowego w Izbie Reprezentantów USA republikański kongresman z Florydy Matt Gaetz powiedział, że dyrektor generalny Google, Sundar Pichai, przyznał, że tworzenie list witryn zablokowanych w wynikach wyszukiwania „może wymagać ręcznej części”.
Pichai początkowo zapewniał, że narzędzia Google do cenzurowania są zarządzane „algorytmicznie” i że firma nie „dostosowuje ręcznie” wyników wyszukiwania. Jednak później powiedział, że jeśli strona internetowa lub dana osoba zostanie uznana za „przeszkadzającego w wyborach”, firma umieszcza tę witrynę na liście, aby nie pojawiała się w wyszukiwaniach online. -Albo jest komponent ręczny, albo nie ma komponentu ręcznego. Który z nich jest? - naciskał Gaetz.
-W przypadku tworzenia tych list proces ten może obejmować część ręczną - odpowiedział Pichai.
Breitbart cytuje również dane pokazujące, że konserwatywne strony internetowe spotykają się z dramatycznie mniejszym procentem ich całkowitego ruchu pochodzącego z wyszukiwań w Google w porównaniu z liberalnymi gigantami medialnymi głównego nurtu.
Rzeczniczka Google stwierdziła jednak, że „nie ma żadnej słuszności dla zarzutów o uprzedzenia polityczne”.
„Nasze systemy nie uwzględniają ideologii politycznej i dokładamy wszelkich starań, aby budować nasze produkty dla wszystkich w sposób apolityczny” - oświadczyła rzeczniczka.
Na początku tego tygodnia portal LifeSiteNews połączył się z konserwatywnymi mediami w całych Stanach Zjednoczonych w liście otwartym, rzucając wyzwanie dyrektorowi generalnemu firmy-matki Google w sprawie usuwania konserwatywnych witryn z wyników wyszukiwania online.
Podczas wczorajszego przesłuchania antymonopolowego kongresman Gaetz powiedział, że „naprawdę nie potrzeba tutaj Sherlocka Holmesa, by połączyć fakty i zobaczyć, co robi Google”.
Gaetz zacytował niedawne usunięcie konserwatywnych witryn z wyników wyszukiwania Google, a także wyciekły film z 2016 r., na którym współzałożyciele Google i inni dyrektorzy wyższego szczebla wyrażają wolę zmiany przyszłych wyborów po prezydenturze Donalda Trumpa. Gaetz zastanawiał się, dlaczego ktokolwiek miałby wierzyć Google, skoro firma twierdzi, że nie będzie ingerować w tegoroczne wybory prezydenckie.