Cyklostrada Dolnośląska. Rozpoczęły się konsultacje społeczne

Artykuł
Cyklostrada Dolnośląska o długości 1800 kilometrów obejmuje 11 głównych tras
Fot. pixabay/sabinevanerp

Planowane jest stworzenie Cyklostrady Dolnośląskiej, czyli sieci długodystansowych dróg rowerowych w regionie, liczących łącznie 1800 km. W związku z tym rozpoczęły się konsultacje społeczne.

Celem projektu jest poprawienie dostępności transportowej regionu, zintegrowanie lokalnych dróg rowerowych oraz powiązanie tras z siecią kolejową. Projekt jest oparty o sieć głównych tras rowerowych obejmujących swoim zasięgiem cały region. Łączy się również z trasami rowerowymi po stronie niemieckiej i czeskiej.

Cezary Przybylski, który jest marszałkiem województwa dolnośląskiego poinformował, że konsultacje społeczne potrwają do 10 czerwca. Będą one dotyczyły przede wszystkim przebiegu Cyklostrady.

- Projekt, który przedstawiamy nie wyklucza żadnego obszaru. Chcemy, żeby Cyklostrada swoim oddziaływaniem objęła całe województwo dolnośląskie. Zadbaliśmy też o to, żeby zaprojektowane trasy miały odpowiednie standardy projektowe, dzięki którym drogi, które będziemy budować będą bezpieczne - powiedział.

Przybylski zaznaczył, że koncepcja Cyklostrady nie likwiduje Dolnośląskiej Autostrady Rowerowej, lecz ją wzmacnia.

- Podczas gdy poprzedni projekt w znikomej części dotyczył obszarów południowych naszego województwa, Cyklostrada w sposób kompleksowy obejmuje całe województwo, a wiemy, że na południu Dolnego Śląska są niezwykle atrakcyjne tereny turystyczne - powiedział.

W realizacji pomogą środki unijne

Grzegorz Macko, który jest wicemarszałkiem województwa dolnośląskiego poinformował, że środki unijne z nowej perspektywy finansowej w dużej mierze pokryją projekt.

- Oczywiście budowa całego systemu tras w regionie będzie oparta o współpracę z samorządami, również przy ich współudziale finansowym - przyznał.

Część tras rowerowych jest już gotowa. Z tego względu, szacowany koszt realizacji Cyklostrady Dolnośląskiej, wyniesie około 850 mln zł.

Maciej Zathey, który jest dyrektorem Instytutu Rozwoju Terytorialnego dodał, że projekt to przede wszystkim długodystansowe trasy rowerowe, które wpisują się w system tras rowerowych wyznaczonych na terenie całego kraju.

- Ideą Cyklostrady jest integracja systemu długodystansowych tras rowerowych z systemem tras w dojazdach codziennych i tworzenie multimodalnego systemu transportu w województwie, a wiec uzupełnienie m.in. systemu kolejowego o system rowerowy. W dalszej perspektywie naszym celem jest oczywiście neutralnośc klimatyczna, czyli zmniejszenie zanieczyszczeń powietrza, a także emisji dwutlenku węgla - poinformował.

Źródło: wnp.pl

Komentarze
Zobacz także
Nasze programy