Przejdź do treści
Rosja łamie prawo. Cierpią zagraniczni przewoźnicy
sxc.hu

Konwencja TIR i postanowienia WTO, oczywiste dla wszystkich państw, okazują się być nie do końca oczywistymi dla Rosji. Wywieranie presji na zagranicznych przewoźnikach odnośnie wykupu innych gwarancji, niż karnet TIR, to ewidentne nieposzanowanie prawa międzynarodowego.

Jak ustalono na konferencji w Moskwie, umowa gwarancyjna z ASMAP została przedłużona do 1 lipca 2014 roku. Procedura tranzytu TIR nie została zatem zniesiona.

Kwestią sporną pozostaje dług ciążący na ASMAP. W tej sprawie Unia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych IRU oraz Federalna Służba Celna nie mogą dojść do porozumienia.

– Spod działania konwencji TIR Federalna Służba Celna wyłączyła 90 proc. urzędów. To nieprzyjemna dla nas informacja i do lipca będziemy rozmawiać i walczyć – stwierdza Marek Retelski, szef Departamentu TIR w IRU.

Podobne stanowisko w tej sprawie zajmuje prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce, Jan Buczek – Rosjanie przywrócili działanie systemu TIR, aby dowieźć bezpiecznie towary na święta i wyposażenie na olimpiadę w Soczi. W czerwcu nie będziemy mieli żadnych możliwości nacisku, a przez pół roku Rosjanie wyrwą nam po kolei wszystkie zęby.

Kłodą pod nogi rzuconą zagranicznym przewoźnikom było również wyłączenie spod działania systemu TIR Obwodu Kalingradzkiego. Pociąga to za sobą przymus wykupu rosyjskich gwarancji, a te są znacznie droższe od dotychczasowych karnetów. Trwają również prace nad wewnętrznym systemem gwarancyjnym, który miałby objąć całą unię celną (Rosja- Białoruś- Kazachstan). Obawy przewoźników są w pełni uzasadnione. Przynoszący blisko 2 mld dol zysku rocznie udział firm przewozowych na rynku rosyjskim stoi bowiem pod znakiem zapytania.

Zdaniem specjalistów budowa rosyjskiego systemu gwarancyjnego ma niewielkie szanse na odniesienie sukcesu. – Przez 6 miesięcy Rosjanie wiele nie zdziałają. Stworzenie tak efektywnego systemu gwarancyjnego jak TIR funkcjonującego w kilku krajach to skomplikowana i czasochłonna sprawa – mówi Retelski.

ekonomia.rp.pl

Wiadomości

Demolowali Montreal, a Trudeau tańczył na koncercie Taylor Swift

Julia Szeremeta wraca na ring

Coraz gorzej na Kubie. Połowa mieszkańców musi żyć bez prądu

Rząd federalny przeprosił za zabicie ponad tysiąca inuickich psów

Strzelanina w pobliżu ambasady; napastnik zabity, trzech policjantów rannych

Protesty we Francji. Wstrzącający proces. Macron obiecał. Ale nic

Szef MSZ Włoch bez lukru o Putinie. Pocisk balistyczny był stary

Brawo nasi! Polacy awansowali do elity!

Lewandowski z golem, Barcelona z remisem

Dr Żukowski: media społecznościowe sprzyjają polaryzacji

Gospodarka Kalifornii dogania niemiecką – Europa jest coraz mniej konkurencyjna

Suski: należy wesprzeć Republikę, bo tylko wolne media gwarantują dostęp do informacji

W tym kraju powstanie pierwsza w Europie fabryka rakiet Patriot

Policja prosi o pomoc w poszukiwaniach 9-letniej Zosi i jej mamy

Rośnie liczba ataków na Kościół katolicki

Najnowsze

Demolowali Montreal, a Trudeau tańczył na koncercie Taylor Swift

Strzelanina w pobliżu ambasady; napastnik zabity, trzech policjantów rannych

Protesty we Francji. Wstrzącający proces. Macron obiecał. Ale nic

Szef MSZ Włoch bez lukru o Putinie. Pocisk balistyczny był stary

Brawo nasi! Polacy awansowali do elity!

Julia Szeremeta wraca na ring

Coraz gorzej na Kubie. Połowa mieszkańców musi żyć bez prądu

Rząd federalny przeprosił za zabicie ponad tysiąca inuickich psów