„Ida” najlepszym filmem nieanglojęzycznym. Oscar dla „Birdmana” za najlepszy film fabularny
"Ida" w reżyserii Pawła Pawlikowskiego została uhonorowana Oscarem w kategorii najlepszy obraz nieanglojęzyczny. 87. gala rozdania nagród amerykańskiej Akademii Filmowej trwa w Los Angeles.
W rywalizacji o złotą statuetkę film Pawlikowskiego pokonał w swojej kategorii: rosyjskiego "Lewiatana" w reż. Andrieja Zwiagincewa, argentyńskie "Dzikie historie" w reż. Damiana Szifrona, mauretańskie "Timbuktu" w reż. Abderrahmane Sissako oraz estońsko-gruzińskie "Mandarynki" w reż. Zazy Urushadzego.
"Ida", do której zdjęcia kręcono m.in. w Łodzi, jest wspólną produkcją Polski i Danii, zrealizowaną przez studia Opus Film oraz Phoenix Film we współpracy z Portobello Pictures, Phoenix Film Polska i Canal+ Polska. Produkcję dofinansowały m.in. Polski Instytut Sztuki Filmowej i Duński Instytut Filmowy. Akcja filmu toczy się na początku lat 60. XX wieku. Anna, sierota wychowana w zakonie (w tej roli debiutująca Agata Trzebuchowska) przed złożeniem ślubów poznaje Wandę Gruz (Agata Kulesza), swoją jedyną krewną. Od Wandy, która jest jej ciotką, dziewczyna dowiaduje się, że jest Żydówką i że naprawdę nie nazywa się Anna, lecz Ida Lebenstein. Poznaje następnie tragiczną historię swoich rodziców, zamordowanych podczas wojny.
Birdman najlepszy
Wyreżyserowany przez Meksykanina Alejandro Gonzaleza Inarritu "Birdman" został uhonorowany Oscarem dla najlepszego pełnometrażowego filmu fabularnego.
W "Birdmanie", z Michaelem Keatonem i Edwardem Nortonem w obsadzie, przedstawione zostały tragikomiczne perypetie aktora, który niegdyś zyskał sławę jako bohater serii hollywoodzkich filmów o komiksowym superbohaterze, a następnie usiłuje wystawić na Broadwayu sztukę we własnej adaptacji i reżyserii - z sobą samym w roli głównej. Jeśli bohater chce doprowadzić do premiery, musi stawić czoło licznym przeciwnościom losu, a także własnemu ego. Ponadto - odzyskać zaufanie bliskich, odbudować zrujnowaną karierę i odnaleźć siebie.
Najlepsze role pierwszoplanowe
Eddie Redmayne otrzymał Oscara w kategorii aktor pierwszoplanowy za rolę w "Teorii wszystkiego". Za najlepszą aktorkę pierwszoplanową uznano Julianne Moore za rolę w "Motyl Still Alice".
W "Teorii wszystkiego" w reżyserii Jamesa Marsha, Redmayne wcielił się w rolę fizyka Stephena Hawkinga. Film opowiada historię miłości, małżeństwa i choroby Hawkinga.
Statuetkę dla najlepszej aktorki odebrała Julianne Moore. Aktorkę wyróżniono za jej rolę w filmie "Motyl Still Alice", w reżyserii Washa Westmorelanda.
Najlepszy krótkometrażowy dokument
Amerykański film "Crisis Hotline: Veterans Press 1" w reż. Ellen Goosenberg Kent został nagrodzony Oscarem za najlepszy krótkometrażowy dokument, pokonując w tej kategorii dwa filmy polskie: "Joannę" w reż. Anety Kopacz i "Naszą klątwę" w reż. Tomasza Śliwińskiego.
Najlepsi aktorzy drugoplanowi
Patricia Arquette, doceniona za rolę w "Boyhood" i J.K. Simmons, który zagrał w filmie "Whiplash" odebrali Oscary dla najlepszych aktorów drugoplanowych.
Najlepsza muzyka
Film "Grand Budapest Hotel" został uhonorowany Oscarem w kategorii najlepsza muzyka - amerykańska Akademia Filmowa nagrodziła francuskiego kompozytora Alexandre'a Desplata. Za najlepszą piosenkę uznano z kolei "Glory" z filmu "Selma".
Tematem "Selmy" (reż. Ava DuVernay) jest walka o równouprawnienie, na przykładzie działalności Martina Luthera Kinga. Autorzy utworu "Glory" to John Stephens, znany lepiej jako John Legend, oraz Lonnie Lynn, występujący pod pseudonimem Common.
W kategorii najlepsza scenografia Oscar przyznany został za "Grand Budapest Hotel" (statuetkę otrzymali Adam Stockhausen i Anna Pinnock).
Oscar za reżyserię
Pochodzący z Meksyku Alejandro Gonzalez Inarritu, autor filmu "Birdman", otrzymał Oscara w kategorii najlepszy reżyser.
W kategorii reżyseria Inarritu pokonał m.in. Richarda Linklatera ("Boyhood") i Bennetta Millera ("Foxcatcher").
Za "Birdmana" przyznany został także Oscar w kategorii scenariusz oryginalny (autorzy scenariusza: Alejandro G. Inarritu, Nicolas Giacobone, Alexander Dinelaris, Armando Bo).
W kategorii scenariusz adaptowany Oscarem uhonorowano z kolei scenarzystę "Gry tajemnic" Grahama Moore'a.