Trwają przygotowania do podjęcia kolejnych prób przemieszczenia gigantycznego kontenerowca, który już piąty dzień z rzędu tkwi w Kanale Sueskim, i odblokowania kluczowej dla światowej żeglugi drogi wodnej wschód-zachód. Według właściciela statku kolejna próba zostanie podjęta dziś wieczorem.
Firma, której zlecono akcję ratowania 400-metrowego kontenerowca Ever Given, jest bardziej ostrożna i mówi o „dniach czy nawet tygodniach”, potrzebnych do odblokowania kanału.
Day 4: #Egypt releases new video showing Ever Given massive ???? still stuck horizontally in #Suez Canal, but with tugboats and excavation equipment trying to release it.
— Joyce Karam (@Joyce_Karam) March 26, 2021
Lot of suspense music & “Inshallah”s in this video: pic.twitter.com/EcZ7LRHUrk
Ever Given, pływający pod panamską banderą i przewożący towary na trasie Azja-Europa, we wtorek osiadł na mieliźnie w wąskim kanale między Afryką a Półwyspem Synaj. Kontenerowiec utknął w poprzek jednopasmowego odcinka kanału, ok. 6 km na północ od południowego wejścia do kanału, w pobliżu miasta Suez.
Firma obsługująca statek od strony technicznej Bernhard Schulte Shipmanagement (BSM) przekazała, że przeprowadzona w piątek próba ściągnięcia go z mielizny nie powiodła się. Teraz jest plan wypompowania wody z wewnętrznych pomieszczeń statku, a dwa kolejne holowniki powinny przybyć na miejsce do niedzieli, aby wraz z innymi jednostkami spróbować przenieść statek – przekazała BSM.
The Suez Canal Authority hasn’t gotten the ship unstuck yet but they did make this great sizzle reel of them not getting the ship unstuck set to what sounds like a royalty-free version of the Tenet soundtrack https://t.co/WEf27ekums pic.twitter.com/ZRTeO3m7yU
— Josh Billinson (@jbillinson) March 25, 2021
Przedstawiciel władz zarządzających Kanałem Sueskim (SCA) poinformował, że w sobotę planowane są co najmniej dwie próby ściągnięcia statku z mielizny, gdy nastąpi przypływ. Dodał, że czas podjęcia tych prób zależy od przypływu. Urzędnik zastrzegł anonimowość, gdyż nie jest uprawniony do udzielania informacji dziennikarzom – informuje agencja AP.
Opóźnienia w globalnym łańcuchu dostaw
Japońska firma Shoei Kisen, która jest właścicielem kontenerowca, podała, że co najmniej 10 holowników zostało wysłanych do pomocy przy operacji w Kanale Sueskim. Prezes Shoei Kisen, Yukito Higaki, powiedział, że robotnicy pogłębiają brzegi i dno morskie w pobliżu dziobu statku, aby spróbować ściągnąć go z mielizny, gdy zacznie się przypływ.
Shoei Kisen rozważa usunięcie kontenerów w celu odciążenia statku, jeśli próby jego podniesienia nie powiodą się, ale byłaby to trudna operacja.
Biały Dom zaoferował pomoc Egiptowi w ponownym otwarciu kanału. –Mamy sprzęt i możliwości, których większość krajów nie posiada; wiemy, co możemy zrobić i jakiej pomocy możemy udzielić – powiedział prezydent USA Joe Biden.
Według agencji Leth Agencies dziś zator morski wzrósł do około 280 statków poza Kanałem Sueskim. Niektóre jednostki zaczęły zmieniać kurs, a dziesiątki statków wciąż kierowały się w stronę kanału.
Przedłużające się zamknięcie kluczowej drogi wodnej spowodowałoby opóźnienia w globalnym łańcuchu dostaw. Około 10 proc. światowego handlu przepływa przez kanał, który jest szczególnie ważny dla transportu ropy naftowej. Zamknięcie mogłoby wpłynąć na transporty ropy i gazu do Europy z Bliskiego Wschodu.