Właściciele samochodów elektrycznych będą mieli łatwiej. Rusza program wspierający elektromobilność
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska planuje jeszcze przed wakacjami uruchomić program wspierający rozbudowę infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych. Poinformował o tym wiceprezes tej instytucji Artur Lorkowski. W planach jest też program dopłat do samochodów elektrycznych.
Szymon Byliński z Departamentu Elektromobilności i Gospodarki Wodorowej przypomniał, że 1 kwietnia wchodzą w życie przepisy wprowadzające e-taryfę dla stacji ładowania. Maja one doprowadzić do obniżki cen ładowania aut elektrycznych. Obecnie trwają prace nad ustawą o elektromobilności, która wprowadzi regulacje ułatwiające instalację stacji ładowania w budynkach wielorodzinnych.
Czystsze powietrze w aglomeracjach
Zaproponowano też nowe brzmienie przepisów dotyczących stref czystego transportu. Obowiązkowe będą tylko w przypadku miast powyżej 100 tysięcy mieszkańców, gdzie występuje średnioroczne przekroczenie poziomu zanieczyszczeń dwutlenkiem azotu.
Zmodyfikowano katalog pojazdów uprawnionych na wjazd do strefy. Szymon Byliński powiedział, że te przepisy są „z jednej strony zachętą dla korzystania z pojazdów elektrycznych, ale z drugie strony pozwalają ograniczyć negatywny wpływ transportu na jakość powietrza w miastach”.
Dofinansowanie stacji i aut
Wiceprezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Artur Lorkowski zapowiedział dofinansowanie nawet do 50 procent kosztów budowy stacji ładowania aut elektrycznych. Zaznaczył, że Narodowy Fundusz będzie premiował ogólnodostępne szybkie stacje ładowania o mocy powyżej 150 kilowatów. Na ten cel Narodowy Fundusz przeznaczy 800 milionów złotych.
Wiceprezes NFOŚiGW zapowiedział też uruchomienie programu dopłat do elektrycznych samochodów osobowych, dostawczych i busów. Podkreślił, że wyciągnięto wnioski z programów pilotażowych uruchomionych w ubiegłym roku i Narodowy Fundusz wprowadzi zmiany.
Zmienione będą warunki dofinansowania — kwoty dotacji, maksymalnej ceny samochodu oraz wymogi związane z rocznym przebiegiem. O wsparcie będą mogły starać się również przedsiębiorstwa.
Użytkowanie samochodu elektrycznego jest znacznie tańsze niż pojazdu spalinowego. Porównywarka kosztów działa już na stronie @elektromobilni. Co ważne, wsparcie dla przydomowych ładowarek #EV jest rozważane także w nowej edycji #MójPrąd. #elektromobilność https://t.co/UPi3KVn4Uv pic.twitter.com/VUkBdqHgQm
— Michał Kurtyka (@KurtykaMichal) February 10, 2021