Przejdź do treści
10:33 Austria: policja w domu sprawcy strzelaniny w Grazu znalazła bombę rurową
10:31 USA: amerykański miliarder Elon Musk oświadczył, że żałuje niektórych swoich postów z ubiegłego tygodnia na temat prezydenta USA Donalda Trumpa, gdyż posunął się w nich „za daleko”
09:52 Prezydent Andrzej Duda w Kuala Lumpur: na przestrzeni ostatnich kilku lat następuje bardzo dynamiczny wzrost wymiany gospodarczej między Polską a Malezją; w tej chwili jest znakomity moment na dokonanie nowego otwarcia
08:56 Kraków: przez dwie noce zamknięty dla ruchu tunel w Zielonkach na północnej obwodnicy miasta
Wydarzenia Ryszard Majdzik zaprasza na Spontaniczny Wiec Poparcia dla Tomasza Sakiewicza i Telewizji Republika. 12 czerwca (czwartek), Plac Matejki w Krakowie, godz. 18:00
Wydarzenie Klub "Gazety Polskiej" Aleksandrów Łódzki zaprasza na spotkanie z posłem Markiem Jakubiakiem. 16 czerwca, godz. 18:00. Hotel i Restauracja "Pelikan" ul. Wierzbińska 58, Aleksandrów Łódzki
Wydarzenie Klub Gazety Polskiej POZNAŃ zaprasza na PROTEST W OBRONIE PRAWORZĄDNOŚCI z udziałem sędziów, prokuratorów oraz adwokatów z całej Polski i zagranicy. 13 czerwca, godz. 15:00, przed Sądem Okręgowym ul. Hejmowskiego 2 Poznań
Wydarzenia Klub Gazety Polskiej w Piotrkowie Tryb. zbiera podpisy poparcia dla referendum w sprawie odwołania Prezydenta i Rady Miasta i sprzeciwu wobec nielegalnej imigracji Piotrków ul. Konarskiego. Poniedziałek-piątek w godz. 11-18
NBP NBP informuje: Prof. Adam Glapiński, Prezes NBP: „Polska ma już 509 ton złota – więcej niż Europejski Bank Centralny! To dowód na skuteczną strategię, która wzmacnia wiarygodność Polski i buduje bezpieczeństwo finansowe obywateli"

RPO nie pozostawia suchej nitki na reformie oświatowej ministry Nowackiej

Źródło: X.com/MEN_GOVPL

Pomysł Barbary Nowackiej, ministry edukacji nie podoba się Polakom, o czym świadczą różnorodne sondaże. Również Rzecznik Praw Obywatelskich - Marcin Wiącek w wystosowanym komunikacie potępił pomysł Nowackiej. "Zakaz prac domowych w klasach I-III szkoły podstawowej oraz odstąpienie od ich oceniania w klasach IV-VIII "mogą być postrzegane jako niezgodne z deklaracjami o potrzebie wzmocnienia pozycji nauczycieli oraz autonomii szkół", wskazał w opinii do projektu dot. prac domowych.

Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek przesłał do minister edukacji Barbary Nowackiej swoją opinię o projekcie nowelizacji rozporządzenia w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych. W projekcie zaproponowano zmiany dotyczące prac domowych.

Przypominamy - projekt ten przewiduje m.in. wprowadzenie rozwiązań polegających na niezadawaniu przez nauczycieli uczących w klasach I-III szkoły podstawowej pisemnych i praktycznych prac domowych do wykonania przez ucznia w czasie wolnym od zajęć dydaktycznych, a także na braku obowiązku wykonania przez uczniów klas IV-VIII szkoły podstawowej pisemnych i praktycznych prac domowych zadawanych przez nauczyciela do wykonania w czasie wolnym od zajęć dydaktycznych oraz nieocenianiu wykonania albo niewykonania tej pracy domowej przez ucznia.

W uzasadnieniu wskazano, że wejście w życie zmian dotyczących prac domowych po 14 dniach od ogłoszenia ma być podyktowane pilną potrzebą odpowiedzi na powszechne oczekiwanie środowiska szkolnego. Jak czytamy w opinii, według wiedzy Rzecznika, opartej na publicznie dostępnych informacjach, głosy w debacie publicznej nie potwierdzają twierdzenia o powszechności takich żądań. Ponadto nie wyjaśniono, jakie przyczyny uzasadniają wprowadzenie proponowanych zmian już w trakcie roku szkolnego. 

RPO wskazuje, że propozycji reform oświaty powinno dokonywać się z udziałem ekspertów, m.in. z dziedziny dydaktyki. Zasadne byłoby również przeprowadzenie szerokich konsultacji społecznych. Przywołuje wyniki sondażu dla "Dziennika Gazety Prawnej", z którego wynika, że większość nauczycieli popiera jedynie ograniczenie prac domowych (68,5 proc.), podczas gdy za całkowitą ich likwidacją opowiedziało się tylko ok. 8 proc. Ankietowani nauczyciele chcieliby, aby w pierwszej kolejności zmieniły się podstawy programowe, a dopiero potem nastąpiła redukcja zadań do wykonania w czasie wolnym.

Rzecznik przytacza też stwierdzenie z uzasadnienia projektu, że efektywność prac domowych zależy od ich jakości, a nie liczby. "Przepisy o randze ustawowej wskazują jednak, że ocena czy zadanie domowe spełni swoją funkcję, powinna należeć do nauczyciela", zaznacza RPO. Przywołuje artykuł 12 ustawy Karty nauczyciela, zgodnie z którym nauczyciel ma on prawo do swobody stosowania takich metod nauczania i wychowania, jakie uważa za najwłaściwsze spośród uznanych przez współczesne nauki pedagogiczne, oraz do wyboru spośród zatwierdzonych do użytku szkolnego podręczników i innych pomocy naukowych. Wskazuje również, że zgodnie z ustawą Prawo oświatowe szkoła ma prawo nakładać obowiązki na ucznia poprzez określenie ich w swoim statucie.

"Całkowity zakaz prac domowych - nawet jeśli dotyczyłby jedynie klas I-III szkoły podstawowej - oraz odstąpienie od ich oceniania mogą być zatem postrzegane jako niezgodne z deklaracjami o potrzebie wzmocnienia pozycji nauczycieli oraz autonomii szkół. Z uwagi zaś na uregulowanie tych kwestii w ustawie, projektowane rozporządzenie może zostać ponadto uznane za wkraczające w materię ustawową, co nie powinno mieć miejsca z uwagi na hierarchię źródeł prawa w Polsce", napisał Rzecznik Praw Obywatelskich w opinii do projektu nowelizacji rozporządzenia.

Zwrócił również uwagę, że stosowanie projektowanych przepisów może powodować pewne trudności. Zaznaczył, że wyrażenie "praktyczne prace domowe" może być bowiem rozumiane w różny sposób. 

"Propozycja budzi także wątpliwości związane z wynikami nauczania. 59 proc. uczestników wspomnianej ankiety DGP uważa, że wyłącznie ograniczenie prac domowych wpłynie niekorzystnie na efektywność nauczania. Nauczyciele informują, że szczególnie w oddziałach z uczniami o zróżnicowanych możliwościach trudno jest wprowadzić nowy temat oraz utrwalić materiał, jednocześnie indywidualizując przekaz. Inne obawy to: m.in. osłabienie wśród uczniów poczucia obowiązku i odpowiedzialności, brak umiejętności organizacji własnej pracy, problem z powtarzaniem materiału przed sprawdzianami, zwiększenie przewagi uczniów, których rodzice wykazują większe zaangażowanie, wzrost uzależnienia od urządzeń elektronicznych", napisał Rzecznik.

Odnosząc się do trwającej debaty, RPO zwraca uwagę na możliwość zgłaszania innych potrzeb przez część rodziców. Nie zgadzając się z przyjętymi założeniami, mogą oni kierować prośby do nauczycieli o zadawanie prac domowych jedynie ich dzieciom. Stawia to nauczycieli w trudnym położeniu, ponieważ ewentualna zgoda na odmienne traktowanie ucznia lub grupy uczniów naraża ich na ryzyko wszczęcia czynności w trybie nadzoru pedagogicznego. Utrudnia także indywidualizację nauczania, co jest ważne zwłaszcza w przypadku uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

"Nie ulega wątpliwości, że dzieci i młodzież mają prawo do wypoczynku i czasu wolnego, a także do rozwijania zainteresowań. Z badań wynika, że uczniowie i uczennice często są przemęczeni, a ponadto nie wierzą, że ich wysiłek w domu ma sens i że zostanie doceniony. Prace domowe nie mogą być również traktowane jako sposób radzenia sobie ze zbyt rozbudowaną podstawą programową", zaznaczył Rzecznik.

Przypomniał, że problemy te są zgłaszane od dawna. W związku z tym w 2019 r. RPO skierował wystąpienie generalne do MEN, w którym apelował o analizę kwestii zadań domowych w świetle aktualnych badań naukowych. W sprawie tej interweniowali także poprzedni Rzecznicy Praw Dziecka. Kolejnym działaniem Rzecznika było zorganizowanie spotkań z przedstawicielami edukacyjnych organizacji społecznych. W ich wyniku powstał poradnik #zadaNIEdomowe, zawierający propozycję opracowania reguł dotyczących prac domowych w taki sposób, aby były one rzeczywiście dostosowane do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów danej szkoły.

RPO przypomina też, że na stronie promującej poradnik zamieszczono m.in. narzędzia debat, pomocne w procesie wspólnego ustalenia reguł, a także dobre praktyki, czyli relacje szkół, którym już udało się inaczej zorganizować kwestię prac domowych. Informacje o inicjatywach podejmowanych przez szkoły zebrano na stronie RPO pod adresem https://www.rpo.gov.pl/pl/content/men-z-sympatia-o-akcji-zadaniedomowe. Jedną z propozycji autorów poradnika było wpisanie własnego modelu pracy do dokumentów szkolnych (statutu, regulaminu, systemu oceniania).

gov.pl, PAP

Wiadomości

Kuźmiuk do Tuska: zapomniał pan, że jesteśmy najszybciej zadłużającym się państwem w UE [WIDEO]

Andrzej Kowal trenerem Jastrzębskiego Węgla. Historyczny powrót polskiego szkoleniowca

Katastrofalne expose Tuska. Dużo lania wody, mało konkretów, krytyka poprzedników

Marianna Schreiber po pierwszej rozprawie rozwodowej. Padły mocne słowa

Jarosław Kaczyński: ten rząd może być oceniony tylko negatywnie, zatrzymano mechanizmy rozwojowe

Tusk broni "osiągnięć" koalicji 13 grudnia. Znów wchodzi na ścieżkę hejtu i manipulacji [KOMENTARZE]

Prezydent o wyroku TK: instytucje UE próbują ingerować w obszary, które są wyłączone spod wpływu europejskiego

Co dalej z rządem? Expose Tuska, później głosowanie nad wotum zaufania [TRANSMISJA]

"Ekspresowe" dyplomy Kołodziejczaka. Minister odbija piłeczkę i przekonuje, że został... oszukany [WIDEO]

Akty przemocy i wandalizmu nie ustają w Los Angeles. Godzina policyjna w mieście [VIDEO]

Kevin De Bruyne blisko Napoli. Transferowy hit i kluczowy ruch Conte

Sara James mówi wprost o swoich lękach. Ma rzadką fobię!

"Będę do końca życia wdzięczna". Oliwia Bieniuk wspomina Annę Przybylską

Koniec ściągania z AI? Zablokowali chatboty na czas egzaminów

Tulsi Gabbard ostrzega przed "holokaustem nuklearnym"

Najnowsze

Kuźmiuk do Tuska: zapomniał pan, że jesteśmy najszybciej zadłużającym się państwem w UE [WIDEO]

Jarosław Kaczyński: ten rząd może być oceniony tylko negatywnie, zatrzymano mechanizmy rozwojowe

Tusk broni "osiągnięć" koalicji 13 grudnia. Znów wchodzi na ścieżkę hejtu i manipulacji [KOMENTARZE]

Prezydent o wyroku TK: instytucje UE próbują ingerować w obszary, które są wyłączone spod wpływu europejskiego

Co dalej z rządem? Expose Tuska, później głosowanie nad wotum zaufania [TRANSMISJA]

Andrzej Kowal trenerem Jastrzębskiego Węgla. Historyczny powrót polskiego szkoleniowca

Katastrofalne expose Tuska. Dużo lania wody, mało konkretów, krytyka poprzedników

Marianna Schreiber po pierwszej rozprawie rozwodowej. Padły mocne słowa