– Niezrozumiałe są głosy opozycji i środowisk ekologicznych. Wszystkich wysłuchano, wszystkich zaproszono. Jesteśmy spokojni. Realizujemy nasz plan w zgodności z prawem – mówił podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Grzegorz Witkowski, będąc gościem red. Marcina Bąka w programie "Republika po Południu".
W piątek, 15 lutego 2019 roku Urząd Morski w Gdyni – inwestor wskazany ustawą z dnia 24 lutego 2017 r. o inwestycjach w zakresie budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską (tzw. specustawa)- otrzymał od Wojewody Pomorskiego zezwolenie na realizację inwestycji w zakresie infrastruktury dostępowej pn. „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską” wraz z zatwierdzeniem projektu podziału nieruchomości. Decyzji nadano rygor natychmiastowej wykonalności. Dokument obejmuje część inwestycji znajdującą się na terenie województwa pomorskiego (kanał, wyspa i część toru podejściowego na Zalewie Wiślanym).
– Pierwsze wzmianki o przekopaniu Mierzei Wiślanej sięgają XVI wieku. Dyskusja naukowców na poważnie rozpoczęła się kilkadziesiąt lat temu – rozpoczął podsekretarz. Wskazał na istotę Zalewu Wiślanego, w kontekście przebiegających na nim granic. – To wyjątkowo newralgiczny akwen. Przebiega na nim granica oddzielająca Unię Europejską i NATO od Federacji Rosyjskiej – tłumaczył gość.
Brak sprzeciwu opozycji parlamentarnej
Podziękował również gronie parlamentarnemu za racjonalne podejście do zagadnienia przekopu. – Dziękuję tym parlamentarzystom opozycji, którzy znali złożoność problemu tego przekopu. Ponad 400 posłów zagłosowało za specustawą, na podstawie której dziś możemy rozpocząć tę inwestycję – mówił.
Wycinka drzew już rozpatrywana w Komisji Europejskiej
Zgodnie z Art. 25 ust. 1-3 ww. specustawy, tego samego dnia z Państwowym Gospodarstwem Leśnym Lasy Państwowe – Nadleśnictwo Elbląg podpisano porozumienie obejmujące wycinkę drzew i krzewów oraz ich uprzątnięcie. Do działań przystąpiono niezwłocznie. Należy podkreślić, iż nadal są to prace przygotowawcze. Rozpoczęcie głównych prac budowlanych nastąpi po rozstrzygnięciu przetargu i podpisaniu umowy z wyłonionym wykonawcą.
Ww. porozumienie okazało się niewystarczające dla Stowarzyszenia Ekologicznego Eko-Unia. W skardze do komisarza ds. środowiska, gospodarki morskiej i rybołówstwa Komisji Europejskiej napisali, że "to niszczenie europejskich obszarów Natura 2000 przez inwestycję, która nie ma uzasadnienia społecznego, ekonomicznego i środowiskowego". Aktywiści apelują o zatrzymanie "bezprawnej" wycinki pod przekop Mierzei Wiślanej, która ruszyła w piątek.
– Niezrozumiałe są głosy opozycji i środowisk ekologicznych. Wszystkich wysłuchano, wszystkich zaproszono. Jesteśmy spokojni. Realizujemy nasz plan w zgodności z prawem – wskazał, ucinając bezpodstawne zarzuty środowisk ekologicznych.
Prace z użyciem specjalistycznych maszyn będą kontynuowane przez kolejne dni. W celu zapewnienia bezpieczeństwa i uniknięcia zagrożenia dla zdrowia i życia ludzkiego, obszar prac został wygrodzony. Obowiązuje tam całkowity zakaz wstępu!
Wizualizacja drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską
Więcej informacji o zezwoleniu na realizację inwestycji w zakresie infrastruktury dostępowej pn. "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską" znajdą Państwo TUTAJ.