Przejdź do treści
Polskie elektrobusy zdominowały unijny rynek. Ćwierć sprzedaży należała do Solaris
wikimedia

Polska zastała europejskim liderem w produkcji elektrycznych autobusów. Prawie jedną czwartą rynku należał do firmy Solaris.

W pierwszych trzech kwartałach 2020 r. producent z Bolechowa pod Poznaniem, należący od dwóch lat do hiszpańskiego CAF, sprzedał we Francji, Hiszpanii, Niemczech, Polsce i we Włoszech łącznie 242 autobusy Urbino Electric. Na rynku włoskim udziały Solarisa w nowo dostarczonych e-busach sięgnęły 83 proc., w Niemczech – 43 proc. W Polsce Solaris całkowicie zdominował rynek z tegorocznym udziałem na poziomie 96%.

Ale rośnie także znaczenie innych fabryk, w tym wrocławskich zakładów Volvo Buses. Autobusy całkowicie elektryczne produkowane są tam od 2017 r.

– Wrocław jest w tej chwili europejskim centrum kompetencyjnym Volvo i naszą jedyną fabryką w Europie. Autobusy Volvo są tu nie tylko w całości produkowane, ale też projektowane przez kilkuset polskich inżynierów – mówi Marek Gawroński, wiceprezes Volvo Polska ds. relacji z sektorem publicznym.

W ostatnich kilkunastu miesiącach firma otrzymała zamówienia z ponad 50 europejskich miast. Volvo oferuje także usługi w zakresie planowania tras, doboru pojazdów czy infrastruktury do ładowania, serwisowania i finansowania autobusów w postaci różnych pakietów kompletnych rozwiązań.

– Widzimy rosnące zapotrzebowanie na tego typu usługi – przyznaje Hakan Agnevall, prezes Volvo Buses.

W październiku ruszyła produkcja elektrobusów w fabryce MAN Bus w Starachowicach. Obecnie montowany jest tam pojedynczy autobus Lion's City E o długości 12 metrów. Rozpoczęcie produkcji seryjnej autobusu wersji przegubowej planowane jest w pierwszym półroczu 2021 r. Elektrobusy buduje także Scania w Słupsku. Do szwedzkiego Östersund ma dostarczyć dziesięć autobusów Citywide LF Electric. W przyszłym roku produkcję elektrycznych autobusów planuje rozpocząć spółka przejęta od Rafako przez Agencję Rozwoju Przemysłu.

Usunięto obraz.

Szybko rośnie nie tylko produkcja, ale także liczba elektrobusów w polskich miastach. Polska – obok Niemiec i Holandii – należy do największych europejskich rynków elektrycznych autobusów. Jest to efekt wykorzystania unijnego dofinansowania w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych, programu „Polska wschodnia" i programu operacyjnego „Infrastruktura i środowisko".

Jak podaje branżowy serwis Infobus, w pierwszych trzech kwartałach 2020 r. zarejestrowano już 129 nowych pojazdów. To przeszło jedna czwarta rejestracji wszystkich autobusów miejskich. Tylko w trzecim kwartale pojawiły się 62 nowe autobusy elektryczne. Taki wynik jest zaledwie o 5 sztuk słabszym od całego pierwszego półrocza 2019 r. O przyspieszeniu tej części rynku świadczy fakt, że zarówno w ubiegłym roku, jak i dwa lata temu elektrobusy miał niewiele ponad 5-procentowy udział w łącznych zakupach autobusów miejskich. Teraz motorem napędowym jest realizacja kontraktu dla Miejskich Zakładów Autobusowych w Warszawie na 130 elektrycznych solarisów.

– W tym roku spodziewamy się, że ten wskaźnik przekroczy 35 proc. i będzie rósł w kolejnych latach – podaje Infobus.

Tymczasem już niedługo zaczną się pojawiać autobusy wodorowe. Na razie operatorzy transportu publicznego w krajach Unii Europejskiej zamawiają od kilku do kilkunastu sztuk autobusów wodorowych głównie po to, żeby porównać ich eksploatację do autobusów bateryjnych. Według ekspertów z Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych (FPPE) o przewadze technologii wodorowej czy bateryjnej zdecyduje bilans kosztów tych dwóch technologii.

– Pierwsze autobusy wodorowe pojawią się na pewno również w Polsce. NFOŚiGW planuje wprowadzenie dopłat do zakupów autobusów wodorowych w wysokości 90 proc. kosztów kwalifikowanych – informuje Rafał Bajczuk z FPPE.

rp.pl

Wiadomości

Mastalerek: w Polsce mamy polityka konsekwentnie proniemieckiego, czyli Donalda Tuska

Izrael nie złamał prawa. USA będzie dalej pomagała

Gdzie i kim jest Bogdan Klich?

Potężne zwolnienia w Grupie Azoty to już pewne. Pracę straci 25 proc. załogi

Ostatni Żyd z Afganistanu dotarł do Izraela

Kaleta: badanie tego, jak powstał ten gigantyczny majątek Gajewskiej, jest misją dziennikarzy

Sikorski punktuje Trzaskowskiego. Obrażony wychodzi ze studia

Bosak: nie dla Trzaskowskiego, nie dla Sikorskiego!

Czapeczki z folii aluminiowej miały chronić przed NATO

Marszałek Szymon Hołownia wygwizdany podczas obchodów Święta Niepodległości!

Trump potwierdza: Mike Waltz zostanie doradcą ds. bezpieczeństwa narodowego

Mrowińska: mąż Kingi Gajewskiej powinien podać się do dymisji!

Jaki o Hołowni: Putina chciał wgniatać w ziemię, a teraz ...

Internet reaguje na tajemnice rodziny Gajewskich

Kuź: zaproszenie na spotkanie z Trumpem, to ogromne wyróżnienie dla prezydenta Andrzeja Dudy

Najnowsze

Republika zdominowała konkurencję w Święto Niepodległości - rekordowa oglądalność i wyświetlenia w Internecie

Potężne zwolnienia w Grupie Azoty to już pewne. Pracę straci 25 proc. załogi

Ostatni Żyd z Afganistanu dotarł do Izraela

Kaleta: badanie tego, jak powstał ten gigantyczny majątek Gajewskiej, jest misją dziennikarzy

Sikorski punktuje Trzaskowskiego. Obrażony wychodzi ze studia

Mastalerek: w Polsce mamy polityka konsekwentnie proniemieckiego, czyli Donalda Tuska

Izrael nie złamał prawa. USA będzie dalej pomagała

Gdzie i kim jest Bogdan Klich?