„Dom towarowy Macy\'s jest jak polska armia w drugiej wojnie światowej: próbowała wystawić kawalerię przeciwko niemieckim czołgom. Nie skończyło się to dobrze” - takich słów użył w programie „Mad Money” na antenie amerykańskiej telewizji CNBC Jim Cramer.
Program, w którym padło to mało fortunne porównanie, wykorzystujące krzywdzący i nieprawdziwy mit powstały wokół kampanii wrześniowej, został wyemitowany na antenie CNBC 11 maja 2017 r. Jim Cramer mówił w nim o kłopotach finansowych domu towarowego Macy's.
Na użyte przez Cramera słowa zareagowała niedawno polska ambasada w Waszyngtonie. Uznała to porównanie za „niepotrzebne, niedokładne i pozbawione wrażliwości”. „Porównanie służby mężczyzn i kobiet w mundurach do domu towarowego jest całkowicie nie na miejscu. Dodatkowo, historyczne fakty nie wspierają porównania Jima Cramera” - pisze ambasada.
„Po ponad 75 latach od wybuchu II wojny światowej nadszedł czas odejścia do fałszywych stwierdzeń opartych na propagandzie” - dodali polscy dyplomaci i stwierdzili, że oczekują od Cramera przeprosin za to „pozbawione wrażliwości porównanie”.
Jim Cramer przeprosił za swoje słowa:
Duly noted. I am sorry. It will not happen again... https://t.co/msCzSXmV6H
— Jim Cramer (@jimcramer) 23 maja 2017
Rzekome szarże kawalerii polskiej na niemieckie czołgi podczas kampanii wrześniowej są niezgodnym z faktami historycznymi mitem powielanym przez propagandę nazistowską oraz komunistycznym, mającym przedstawiać rzekomą bezmyślną brawurę, irracjonalność. Ten krzywdzący mit oparty na zmyślonym fakcie znalazł swoje odzwierciedlenie także w kulturze i został przedstawiony m.in. w filmie "Lotna" Andrzeja Wajdy, choć w książce Wojciecha Żukrowskiego, będącą podstawą scenariusza, nie pojawia się motyw szarży kawalerii polskiej na niemieckie czołgi.