Przejdź do treści
W Republice Gościem specjalnym "Politycznej Kawy" Tomasza Sakiewicza, będzie w niedzielę prezydent elekt dr Karol Nawrocki. Początek programu w telewizji Republika o godz. 11.30
W Republice XX Zjazd Klubów Gazety Polskiej jest wydarzeniem zamkniętym, przeznaczonym tylko dla Klubowiczów Gazety Polskiej. Zapraszamy na relację w Republice
Wydarzenie W najbliższą niedzielę (22 czerwca) o g. 13:00 w Amfiteatrze przy Zamku w Pułtusku otwarte spotkanie pod hasłem "Wygrała Polska" z prezydentem-elektem Karolem Nawrockim i prezesem PiS Jarosławem Kaczyńskim
NBP NBP informuje: Prof. Adam Glapiński, Prezes NBP: „Polska ma już 509 ton złota – więcej niż Europejski Bank Centralny! To dowód na skuteczną strategię, która wzmacnia wiarygodność Polski i buduje bezpieczeństwo finansowe obywateli"
Portal tvrepublika.pl informacje z kraju i świata 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu. Nie zasypiamy nigdy. Bądź z nami!

Pociągi wodorowe przyszłością polskich kolei? PKN Orlen, PKP oraz PESA podpisały list intencyjny w tej sprawie

Źródło: pixel2013

Przedstawiciele PKN Orlen, PKP oraz fabryki PESA w Bydgoszczy podpisali w środę list intencyjny dotyczący inwestycji związanych z wykorzystania wodoru transporcie kolejowym.

Producent taboru już niedługo zaprezentuje pierwszy pojazd szynowy napędzany tym gazem, Orlen zajmie się tworzeniem sieci dystrybucji i budową stacji paliw, a kolejarze udostępnią tereny, na których będzie możliwa budowa stacji tankowania.

Pociągi z napędem wodorowym są ciche i nie szkodzą środowisku. Zamiast spalin, składy emitują parę wodną. Zasada ich działania jest prosta. W składach znajdują się ogniwa, które zmieniają wodór w energię elektryczną.

Pociągi z takim napędem jeżdżą już w Niemczech i Austrii, a do ich uruchomienia przymierzają się Francuzi.

Pociągi wodorowe alternatywą dla elektryfikacji linii kolejowych

W Polsce taki rodzaj napędu może być alternatywą dla elektryfikacji linii, po których dziś jeżdżą spalinowozy. By jednak tak się stało, konieczna jest budowa całej infrastruktury i sieci dystrybucji. Konieczne jest także uruchomienie produkcji tak zwanego zielonego wodoru, który napędza pociągi.

Tym wszystkim ma się zająć jeden z sygnatariuszy listu, czyli PKN Orlen. Józef Węgrecki z zarządu firmy mówił w czasie konferencji, że budowa stacji tankowania i utworzenie sieci dystrybucji może być bardzo opłacalną inwestycją.

Według danych, które obejmują 2019 rok, po polskich torach nadal jeździ bardzo dużo lokomotyw spalinowych. Dwa lata temu w transporcie towarowym było to prawie 2150 lokomotyw, a w transporcie pasażerskim blisko 400 takich pojazdów.

Komisja Europejska zaleca redukcję gazów cieplarnianych

Tymczasem Komisja Europejska w przedstawionym w lipcu tego roku dokumencie „Fit For 55” zaleca, by zredukować emisję gazów cieplarnianych do 2030 roku o co najmniej 55 procent w porównaniu do 1990 roku. Co więcej, Komisja proponuje, by rozszerzyć system handlu emisjami o kolejne branże, w tym transport lądowy, morski i lotniczy.

Ma się też zmienić podejście do opodatkowania energii oraz paliw. Koszt ma być bezpośrednio związane z ich emisyjnością. To wszystko ma skłonić państwa członkowie do poszukiwania i wdrażania energii zeroemisyjnej.

Z dotychczasowych doświadczeń wynika, że energia wodorowa mogłaby być wykorzystywana przede wszystkim na trasach aglomeracyjnych, lokalnych i ewentualnie regionalnych. Wynika to z ograniczeń zasięgu, odległości i sieci dystrybucji, a także uwarunkowań technicznych.

Pociągi wodorowe wydają się idealne dla ruchu lokalnego

Pociągi, które już kursują w niektórych europejskich krajach, nie przekraczają prędkości 140 kilometrów na godzinę, co jest wystarczające dla ruchu lokalnego, ale nie dalekobieżnego. Jednak napęd wodorowy dla składów operujących na mniejsze odległości i niższe prędkości wydaje się idealny.

Uczestnicy środowego spotkania zwracali także uwagę na jeszcze jeden aspekt. W odczuciu społecznym napęd wodorowy może być niebezpieczny, a pociągi, które z niego korzystają, mogą być postrzegane, jako tykające bomby. Konieczna jest też odpowiedź na pytanie, jakie trzeba stworzyć przepisy, które będą regulować rynek napędu wodorowego.

polskieradio24.pl

Wiadomości

Prezydent elekt Karol Nawrocki przyjechał do Sulejowa

TYLKO U NAS

Zielona Góra: Niepokój wśród rodziców i uczniów. Imigranci przesiadują pod szkołami

Pilne: Dariusz Matecki ujawnia proceder przerzutu imigrantów z Niemiec do Polski

NATO obserwuje rozwój sytuacji na Bliskim Wschodzie, a sojusznicy Rosji potępiają USA

Prok. Ostrowski do Giertycha: To ta Izba orzekła o ważności wyborów w 2023 r.

Estonia, Łotwa i Litwa budują fortyfikacje na granicy z Rosją i Białorusią

Jak ataki USA wpłynęły na obiekty atomowe w Iranie? Informacje o poziomie promieniowania

Po ataku USA Iran wystrzelił rakiety balistyczne w stronę Izraela

Tak działa bomba "bunker buster". USA uderzyły w kompleks Fordo

Jest pierwszy komunikat ze strony Iranu

Ameryka komentuje bombardowanie: to komunikat dla Chin i Rosji

Biały Dom publikuje zdjęcia z Situation Room w czasie bombardowania obiektów nuklearnych

Tajny cel w Isfahanie: uderzenie było trudniejsze niż na Fordo

Trump w orędziu wezwał Iran do rozmów. W przeciwnym razie...

Trump, po bombardowaniu, nie planuje większego zaangażowania na Bliskim Wschodzie

Najnowsze

Prezydent elekt Karol Nawrocki przyjechał do Sulejowa

Prok. Ostrowski do Giertycha: To ta Izba orzekła o ważności wyborów w 2023 r.

Estonia, Łotwa i Litwa budują fortyfikacje na granicy z Rosją i Białorusią

Jak ataki USA wpłynęły na obiekty atomowe w Iranie? Informacje o poziomie promieniowania

Po ataku USA Iran wystrzelił rakiety balistyczne w stronę Izraela

TYLKO U NAS

Zielona Góra: Niepokój wśród rodziców i uczniów. Imigranci przesiadują pod szkołami

Pilne: Dariusz Matecki ujawnia proceder przerzutu imigrantów z Niemiec do Polski

NATO obserwuje rozwój sytuacji na Bliskim Wschodzie, a sojusznicy Rosji potępiają USA