Przejdź do treści

Pociągi wodorowe przyszłością polskich kolei? PKN Orlen, PKP oraz PESA podpisały list intencyjny w tej sprawie

Źródło: pixel2013

Przedstawiciele PKN Orlen, PKP oraz fabryki PESA w Bydgoszczy podpisali w środę list intencyjny dotyczący inwestycji związanych z wykorzystania wodoru transporcie kolejowym.

Producent taboru już niedługo zaprezentuje pierwszy pojazd szynowy napędzany tym gazem, Orlen zajmie się tworzeniem sieci dystrybucji i budową stacji paliw, a kolejarze udostępnią tereny, na których będzie możliwa budowa stacji tankowania.

Pociągi z napędem wodorowym są ciche i nie szkodzą środowisku. Zamiast spalin, składy emitują parę wodną. Zasada ich działania jest prosta. W składach znajdują się ogniwa, które zmieniają wodór w energię elektryczną.

Pociągi z takim napędem jeżdżą już w Niemczech i Austrii, a do ich uruchomienia przymierzają się Francuzi.

Pociągi wodorowe alternatywą dla elektryfikacji linii kolejowych

W Polsce taki rodzaj napędu może być alternatywą dla elektryfikacji linii, po których dziś jeżdżą spalinowozy. By jednak tak się stało, konieczna jest budowa całej infrastruktury i sieci dystrybucji. Konieczne jest także uruchomienie produkcji tak zwanego zielonego wodoru, który napędza pociągi.

Tym wszystkim ma się zająć jeden z sygnatariuszy listu, czyli PKN Orlen. Józef Węgrecki z zarządu firmy mówił w czasie konferencji, że budowa stacji tankowania i utworzenie sieci dystrybucji może być bardzo opłacalną inwestycją.

Według danych, które obejmują 2019 rok, po polskich torach nadal jeździ bardzo dużo lokomotyw spalinowych. Dwa lata temu w transporcie towarowym było to prawie 2150 lokomotyw, a w transporcie pasażerskim blisko 400 takich pojazdów.

Komisja Europejska zaleca redukcję gazów cieplarnianych

Tymczasem Komisja Europejska w przedstawionym w lipcu tego roku dokumencie „Fit For 55” zaleca, by zredukować emisję gazów cieplarnianych do 2030 roku o co najmniej 55 procent w porównaniu do 1990 roku. Co więcej, Komisja proponuje, by rozszerzyć system handlu emisjami o kolejne branże, w tym transport lądowy, morski i lotniczy.

Ma się też zmienić podejście do opodatkowania energii oraz paliw. Koszt ma być bezpośrednio związane z ich emisyjnością. To wszystko ma skłonić państwa członkowie do poszukiwania i wdrażania energii zeroemisyjnej.

Z dotychczasowych doświadczeń wynika, że energia wodorowa mogłaby być wykorzystywana przede wszystkim na trasach aglomeracyjnych, lokalnych i ewentualnie regionalnych. Wynika to z ograniczeń zasięgu, odległości i sieci dystrybucji, a także uwarunkowań technicznych.

Pociągi wodorowe wydają się idealne dla ruchu lokalnego

Pociągi, które już kursują w niektórych europejskich krajach, nie przekraczają prędkości 140 kilometrów na godzinę, co jest wystarczające dla ruchu lokalnego, ale nie dalekobieżnego. Jednak napęd wodorowy dla składów operujących na mniejsze odległości i niższe prędkości wydaje się idealny.

Uczestnicy środowego spotkania zwracali także uwagę na jeszcze jeden aspekt. W odczuciu społecznym napęd wodorowy może być niebezpieczny, a pociągi, które z niego korzystają, mogą być postrzegane, jako tykające bomby. Konieczna jest też odpowiedź na pytanie, jakie trzeba stworzyć przepisy, które będą regulować rynek napędu wodorowego.

polskieradio24.pl

Wiadomości

Publikacja rozważań papieża na modlitwę Anioł Pański

Polak prezentuje pogodę w amerykańskiej telewizji: mówię do ludzi tak, jakbym ich spotkał na ulicy

PILNE: Wypadek na trasie S3 w Lubuskiem. Droga jest zablokowana

Próby pojednania Ukrainy z Ameryką | Salonik polityczny

15 marca msza żałobna przy trumnie śp. Pana Profesora Stanisława Gebhardta

Rozwój gospodarczy, to droga do bezpiecznej Polski! | Wysokie Napięcie

Gosek nie został wpuszczony do aresztu gdzie przebywa Matecki. Jutro spotka się z dyrektorem

Z powodu strajku odwołano wszystkie loty na lotnisku w Hamburgu

Awantura w Białym Domu | Salonik polityczny

Hashimoto – cichy wróg twojej tarczycy! Jak go rozpoznać i leczyć? | Żyj lepiej

Saryusz-Wolski krytykuje polską prezydencję: Tusk będzie wdrażać pomysły Berlina i Brukseli

Policja aresztowała mężczyznę, który wspiął się na wieżę zegarową londyńskiego Big Bena

Reżim Tuska aresztował posła opozycji | Przyjaciele Republiki

Gosek o prześladowaniu Mateckiego: oni nas nienawidzą

Zieliński zagrał tylko 3 minuty i doznał kontuzji. A mecze kadry już za chwilę

Najnowsze

Publikacja rozważań papieża na modlitwę Anioł Pański

15 marca msza żałobna przy trumnie śp. Pana Profesora Stanisława Gebhardta

Rozwój gospodarczy, to droga do bezpiecznej Polski! | Wysokie Napięcie

Gosek nie został wpuszczony do aresztu gdzie przebywa Matecki. Jutro spotka się z dyrektorem

Z powodu strajku odwołano wszystkie loty na lotnisku w Hamburgu

Polak prezentuje pogodę w amerykańskiej telewizji: mówię do ludzi tak, jakbym ich spotkał na ulicy

PILNE: Wypadek na trasie S3 w Lubuskiem. Droga jest zablokowana

Próby pojednania Ukrainy z Ameryką | Salonik polityczny