PKP Intercity wprowadza wielkie zmiany
PKP Intercity zapowiedziało, że do 2030 roku zakupi m.in. niemal tysiąc wagonów, z których część pojedzie z prędkością 250 km/h. Przewoźnik chce też wprowadzić nowe kategorie połączeń, a w każdym pociągu ma pojawić się Wi-Fi, klimatyzacja i usługi gastronomiczne.
- Podróż z prędkością 200 km/h to będzie standard w PKP Intercity - zapowiedział w środę wiceminister aktywów państwowych Maciej Małecki na konferencji prasowej. Dodał, że najniższą prędkością przewozową będzie 160 km/h.
Na nowoczesny tabor zostanie przeznaczone 24,5 mld zł.
Modernizacja polskich kolei
Do 2030 roku PKP Intercity chce kupić 926 nowych wagonów, zmodernizować 1,5 tys., zakupić 162 lokomotywy i zmodernizować 87 oraz kupić 38 nowych lokomotyw do składów piętrowych.
Spółka planuje też dołączyć do taboru 35 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych i zmodernizować 54. Plany zakładają też zakup 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych i 16 lokomotyw hybrydowych elektryczno-spalinowych.
Nowe kategorie pociągów
Ponadto do tego samego roku PKP Intercity chce wprowadzić trzy nowe kategorie pociągów tj. Wysoka, Średnia i Ekonomiczna. W ramach Wysokiej składy pojadą z prędkością do 250 km/h, tym samym czasy przejazdu obowiązujące w niej będą najkrótsze. Pociągi w jej ramach obsłużą tylko największe miasta.
Kategorie Średnia i Ekonomiczna to prędkość pociągów do 200 km/h. Odróżniają się tym, że w ramach pierwszej dojedziemy do miast i aglomeracji, a drugiej - także do mniejszych miejscowości, bo pociągi będą miały więcej przystanków.
Obecnie w ofercie są klasy TLK, IC, EIC oraz EIP, które różnią się rodzajem wysyłanych pociągów, jak i cenami.
Udogodnieni dla podróżnych
Członek zarządu PKP IC Jarosław Oniszczuk powiedział, że wszystkich wagonach przewoźnika ma pojawić się klimatyzacja, gniazdka elektryczne oraz miejsca dla opiekunów z dziećmi. Ponadto do swoich miejsc łatwiej dotrą osoby niepełnosprawne.
Spółka chce również udostępnić Wi-Fi we wszystkich pociągach, a także uruchomić usługi gastronomiczne - niekoniecznie w postaci wagonów WARS-u, ale np. maszyn samoobsługowych.
Nowe stacje postojowe
PKP Intercity chce stać się neutralnym dla klimatu. Spółka zapowiedziała również wartą 2,6 mld zł inwestycję w przyjazne środowisku stacje postojowe i zaplecza techniczne na terenie całej Polski. Wskazała zarówno takie miejsca, do których dziś dociera sporo jej pociągów, ale i takie jak Łupków na Podkarpaciu, gdzie PKP Intercity kursuje tylko w letnie weekendy i na specjalne okazje, jak sylwester.
Takich technicznych punktów ma powstać 52, m.in. w Gdyni, Przemyślu, Kołobrzegu, Lublinie, Zakopanem, Gorzowie Wielkopolskim, Terespolu, Helu, Zagórzu, Kudowie Zdrój, Hrubieszowie, Władysławowie, Łomży czy Zwardoniu.
Ponadto na coraz dłuższe trasy wyjadą samorządowi przewoźnicy regionalni. Przykładowo Koleje Dolnośląskie otrzymały zgodę na weekendowe połączenie z Głogowa przez Wrocław do Zakopanego. Natomiast Łódzka Kolej Aglomeracyjna zaczęła zawozić pasażerów do Poznania, Włocławka oraz Radomia.