Początek nowego roku to okres wyprzedaży w wielu sklepach, co może prowadzić do większej aktywności przestępców internetowych. Cyberprzestępcy kusza promocjami i niskimi cenami.
- Uważajmy na to, od kogo kupujemy i w jaki sposób płacimy za zakupy internetowe - ostrzega Mariola Więckowska z kancelarii prawnej LEX DIGITAL.
Na rynku pojawiło się dużo fałszywych stron, oferujących duże przeceny. Strony są podobne do popularnych portali aukcyjnym. Internauci mogą zostać oszukani i udostępnić cyberprzestępcom swoje dane lub pieniądze.
- Przestępcy chętnie działają w serwisach ogłoszeniowych, choćby pod pretekstem sprzedaży nietrafionych prezentów świątecznych - wskazuje natomiast Paweł Pilarczyk z IT biznes.pl.
Zdaniem Pilarczyka, by uniknąć oszustwa, należy skontaktować się ze sprzedawcą telefonicznie, co pozwoli wyeliminować przynajmniej część cyberprzestępstw. Zazwyczaj oszuści internetowi nie są skłonni do nawiązywania kontaktów telefonicznych.
Michał Herde z Federacji Konsumentów przypomina, że towar kupiony przez internet można zwrócić bez podania przyczyny w ciągu 14 dni od jego otrzymania. Warto zaznaczyć, że nie wszystkie towary podlegają zwrotom np. produkty robione na zamówienie lub szybko psująca się żywność.
Eksperci przypominają, że prawa e-konsumenta są jednolite w całej UE, dlatego szczególną ostrożność należy zachować kupując produkty spoza UE.