Przejdź do treści
Studio meczowe Mateusz Nowak i Rafał Kacprzak zapraszają do Studia Meczowego na mecz Malta - Polska, kończący eliminacje do MŚ w piłce nożnej. Gośćmi będą: Andrzej Grajewski, Michał Listkiewicz, Adam Godlewski i Mateusz Śrutwa. Godzina 20:15, kanał YouTube Republiki
W Republice Katarzyna Gójska zaprasza na program "W punkt". O 21:00 gośćmi będą: Mateusz Kurzejewski (Prawo i Sprawiedliwość), Joanna Senyszyn (Nowa Fala), Marta Stożek (Razem) i Marek Jakubiak (Wolni Republikanie)
19:47 Tajna placówka na Uniwersytecie Harvarda w Massachusetts w USA od ponad pół wieku gromadzi kulturowy i naukowy dorobek Izraela jako zabezpieczenie dziedzictwa kraju przed jego potencjalnym upadkiem - donosi dziennik „Haarec”
19:12 Niemcy i Francja rozważają porzucenie planu budowy myśliwca nowej generacji o wartości 100 mld euro, który miał być ich czołowym wspólnym projektem obronnym – podał w poniedziałek dziennik „Financial Times”
15:45 Włochy: organizatorzy zimowych igrzysk poinformowali, że znicz olimpijski wyruszy w podróż przez Włochy pod koniec listopada i w ciągu dwóch miesięcy przemierzy około 12 tysięcy kilometrów. Początek Igrzysk 6 lutego 2026
14:32 Francja: Koszt samolotów Rafale, o których mówi list intencyjny podpisany z Ukrainą, to 8 mld euro
13:31 Pogoda: Poniedziałek i wtorek z intensywnymi opadami deszczu i śniegu; temperatura do minus 10 st. C
Wydarzenie Klub "Gazety Polskiej" w Pucku zaprasza na spotkanie z Mariuszem Błaszczakiem, Jackiem Sasinem, Michałem Kowalskim, 17 listopada, g. 17.00, Ratusz Miejski, Puck
Wydarzenie Klub „Gazety Polskiej” Rypin zaprasza na spotkanie z Robertem Bąkiewiczem, 18 listopada, godz. 19:00, Centrum Aktywności Społecznej „Katolik”, ul. Kościuszki 10, Rypin
Wydarzenie Klub „Gazety Polskiej” Jeleśnia zaprasza na spotkanie otwarte z Robertem Bąkiewiczem. 20 listopada, godz. 18:00, Restauracja „U Meresa”, T. Kościuszki 40, 34-100 Żywiec
Wydarzenie Klub Gazety Polskiej w Nowym Dworze Mazowieckim i NPR zapraszają na spotkanie z posłem Markiem Jakubiakiem 21 listopada o godz. 18:00 w Nowodworskim Ośrodku Kultury przy ul I.J. Paderewskiego 1a
Wydarzenie Klub „Gazety Polskiej” w Sulęcinie zaprasza na spotkanie z Tomaszem Sakiewiczem, prezesem TV Republika, 21 listopada, godz. 18.30, Hotel Kamienica ul. Żeromskiego 72 Sulęcin
Wydarzenie Przewodniczący Klubu Gazety Polskiej w Starachowicach Dariusz Nowak oraz poseł Krzysztof Lipiec zapraszają na spotkanie z Adrianem Stankowskim, 23 listopada o godz. 17:30 w Parku Kultury przy ul. Radomskiej 21 w Starachowicach
Wydarzenie Klub "Gazety Polskiej" Aleksandrów Łódzki zaprasza na spotkanie z posłem PiS, Przemysławem Czarnkiem. 24 listopada, godz. 18:00, Hotel Restauracja Pelikan, ul. Wierzbińska 58
Wydarzenie Klub „Gazety Polskiej” w Poznaniu zaprasza na spotkanie z Bogdanem Święczkowskim, 25 listopada, godz. 17:00, Hotel Mercure, ul. Roosevelta 20, Poznań
Wydarzenie Uroczystości 195. rocznicy wybuchu Powstania Listopadowego. Olszynka Grochowska, niedziela, 30.11. Początek o g. 12:30, Kopiec Bohaterów Olszynki Grochowskiej w Alei Chwały (ul. Chełmżyńska). Od g. 13:00 uroczystości przy Mogile Powstańczej, ul. Szeroka
Portal tvrepublika.pl informacje z kraju i świata 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu. Nie zasypiamy nigdy. Bądź z nami!
NBP Nowa publikacja NBP: „Polski złoty i niezależność Narodowego Banku Polskiego jako fundamenty rozwoju gospodarczego" – książka prof. Adama Glapińskiego, Prezesa NBP. Wersja elektroniczna dostępna bezpłatnie na nbp.pl

NIK krytycznie o egzaminach w Polsce. „System wymaga naprawy”

Źródło: flickr/Pete/CC BY 2.0

System egzaminów – szóstoklasisty, gimnazjalny, maturalny i zawodowy – wymaga naprawy – wynika z raportu NIK. Według kontrolerów główny problem to niewłaściwy sposób układania testów i błędy popełniane przy ich sprawdzaniu.

Kontrolę przeprowadził Departament Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Narodowego oraz Delegatury NIK w Białymstoku, Krakowie, Gdańsku, Warszawie i Poznaniu. Czynności kontrolne prowadzono od 20 lutego do 30 maja 2014 r., obejmując nimi lata 2009-2014.

Z raportu Najwyższej Izby Kontroli wynika również, że Centralna Komisja Egzaminacyjna nie nadzorowała właściwie przeprowadzania egzaminów i oceniania prac. Z kolei słaba kontrola komisji egzaminacyjnych sprawiła, że wśród świetnych egzaminatorów - jak zaznaczono w raporcie - bez trudu i bez konsekwencji trwają także ci nierzetelni.

Co czwarty egzamin źle sprawdzony

– Niepokojącym zjawiskiem jest to, że co czwarta już oceniona praca egzaminacyjna, zweryfikowana na wniosek zdającego, okazała się źle sprawdzona. I to w stopniu wymuszającym zmianę wyniku i wydanie uczniowi nowego świadectwa. W latach 2009-2013 na ponad 40 tys. prac egzaminacyjnych, udostępnionych do wglądu zdającym, 10 tys. zostało na ich wniosek ponownie sprawdzonych. Wyniki egzaminu zostały zmienione aż w 1/4 przypadków (2,6 tys.). W większości (2,2 tys. prac) weryfikacja ta wynikała z konieczności poprawienia pomyłki w sumowaniu liczby przyznanych punktów. Zdarzały się także sytuacje, w których zdający mieli słuszne wątpliwości także co do liczby punktów przyznanych przez egzaminatora za poszczególne rozwiązania – poinformował rzecznik NIK Paweł Biedziak.

Zdaniem kontrolerów NIK dowodzi to, że wypracowany przez komisje wewnętrzny mechanizm kontroli pracy egzaminatorów, polegający na powtórnym sprawdzeniu ok. 10 proc. losowo wybranych prac, był nieskuteczny. Dodatkowo - na co zwraca uwagę w swoim raporcie NIK - nawet jeśli potwierdzono niewłaściwe, błędne sprawdzenie arkusza zakwestionowanego przez zdającego, nie weryfikowano ponownie wszystkich pozostałych prac ocenionych przez egzaminatora, który dany błąd popełnił.

Niewłaściwe - w ocenie autorów raportu - było również to, że nierzetelni egzaminatorzy nadal mogli sprawdzać testy. – To, że popełniali błędy, nie skutkowało odwołaniem ich z komisji egzaminacyjnych. W latach 2009-2014 z ewidencji egzaminatorów, w której znajduje się 180 tys. nauczycieli, z powodu nieprzestrzegania przepisów dotyczących przeprowadzania i oceniania egzaminów, wykreślono jedynie trzy osoby – dodał Biedziak.

Niejasność procedur tworzenia zadań

Kontrolerzy mają też zastrzeżenia do tworzenia testów. Jak wynika z kontroli, w latach 2009 – 2014 obowiązywało kolejno aż dziewięć różnych procedur przygotowywania zadań egzaminacyjnych.

– Centralna Komisja Egzaminacyjna zlecała komisjom okręgowym opracowanie arkuszy egzaminacyjnych bez określenia wymogów, jakie powinny spełniać zadania. Z propozycji zebranych w okręgach komisja tworzyła projekty arkuszy. Następnie sprawdzano ich przydatność – niestety, na niereprezentatywnej liczbie uczniów. Powszechną praktyką było także, że nawet jeżeli po próbnym teście zdecydowano się zmienić wadliwe zadania, to poprawionych arkuszy ponownie już nie badano, np. nie sprawdzano powtórnie, czy uczniowie je rozumieją oraz ile czasu zajmie im rozwiązywanie – zaznaczył Biedziak.

Ponadto - według kontrolerów - próbnie testowano tylko i wyłącznie zadania zamknięte oraz krótkie zadania otwarte. Zadań wymagających poszerzonej odpowiedzi - np. wypracowania - z obawy przed ich ujawnieniem, nie standaryzowano, a model odpowiedzi do tych zadań ustalany był dopiero po przeprowadzeniu egzaminów ogólnopolskich, tuż przed ich sprawdzaniem przez egzaminatorów – zaznaczono w raporcie.

Nierówne traktowanie uczniów

Według raportu, nierówno traktowani byli też - przez poszczególne Okręgowe Komisje Egzaminacyjne - sami zdający. – Każda komisja ustalała własne zasady zarówno wglądu do prac, jak i ponownego sprawdzenia arkuszy oraz ewentualnej zmiany wyniku egzaminu. Zapisy różniły się więc np. w zależności od regionu kraju nawet w tak newralgicznych kwestiach, jak m.in. termin wglądu do pracy - 6-12 miesięcy, czas przeznaczonego na wgląd - 15-30 minut oraz możliwość sporządzania notatek. Z kolei wniosek dot. ponownego sprawdzenia i ewentualnej weryfikacji, pomimo braku stosownych regulacji w ustawie, można było złożyć we wszystkich okręgowych komisjach egzaminacyjnych, oprócz warszawskiej. W stolicy, w kontrolowanym okresie, udostępniono do wglądu ponad 7 tys. prac. Jednak, jeżeli nawet zdający po przejrzeniu arkusza miał wątpliwości, czy otrzymał odpowiednią liczbę punktów, i tak nie mógł wystąpić z wnioskiem o ponowne sprawdzenie egzaminu i ewentualną zmianę wyniku – zaznaczył Biedziak.

Brak pogłębionej analizy wyników

Kolejnym problemem według NIK jest brak pogłębionej analizy wyników egzaminów. – Centralna Komisja przygotowuje co roku dla ministra edukacji narodowej sprawozdania dot. osiągnięć uczniów na poszczególnych etapach kształcenia. Niestety zawierają one głównie analizy ilościowe wyników egzaminów w danym roku, bez jakiejkolwiek analizy jakościowej, czy choćby pogłębionego opisu. Brakuje oceny kompetencji uczniów na poszczególnych etapach edukacji oraz wskazania, jakie czynniki i z jakim nasileniem wpływają na wyniki egzaminów zewnętrznych. W rezultacie opracowania komisji nie dostarczają kompletnych, przekrojowych, jakościowych informacji na temat zdających, dlatego ani nie służą one poprawie systemu edukacji, ani nie mają istotnej wartości dla kształtowania polityki oświatowej państwa – oceniają kontrolerzy.

Zwracają też uwagę na brak ciągłości w zarządzaniu komisją i fakt, że od momentu powołania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w 1999 r., jej dyrektora zmieniono 11 razy, z czego tylko w latach 2009 – 2014 instytucja miała kolejno pięciu nowych szefów.

Matura to bzdura?

Z kolei, jeśli chodzi o maturę, NIK poprosiła o wyrażenie swojej opinii rektorów uczelni publicznych. – W większości stwierdzili, że egzamin maturalny, który zastąpił egzamin wstępny na wyższe uczelnie, nie jest miarodajnym potwierdzeniem wiedzy kandydatów na studia. Pozytywnie przygotowanie merytoryczne absolwentów szkół ponadgimnazjalnych do podjęcia studiów wyższych oceniło jedynie 11 rektorów, 26 wyraziło opinię negatywną – zaznaczył Biedziak.

Głównymi przyczynami niedostatecznego przygotowania kandydatów na studia według rektorów były: skrócony, trzyletni, okres realizacji programu nauczania w liceach, zbyt niski próg, od którego matura uznawana jest za zdaną, premiowanie w nowej formule egzaminów maturalnych osób o zdolnościach odtwórczych oraz brak wśród młodzieży umiejętności formułowania dłuższych wypowiedzi, udziału w dyskusji, analizowania problemów i wyrażania opinii.

pap, nik.gov.pl, telewizjarepublika.pl

Wiadomości

Tragiczna sytuacja finansowa szpitala w Częstochowie. "Izabela Leszczyna pozdrawia"

Polscy piłkarze gotowi na mecz z Maltą [Zdjęcia]

Mecz Malta - Polska. Zapraszamy do Studia Meczowego Republiki!

Lewy kontra Malta, czy kapitan strzeli gola 39. reprezentacji?

Ukraina wyraża solidarność z Polską. Jest propozycja pomocy

Kibice reprezentacji Polski na Malcie [Galeria Zdjęć]

Generał Kukuła o aktach sabotażu. Adwersarz rozpoczął przygotowania do wojny

Baraże do MŚ: Jaka jest aktualna pozycja Polski i co może się zmienić?

FIFA zaostrza walkę z hejtem. Infantino zapowiada konsekwencje dla sprawców

SPRAWDŹ TO!

Pierwsza Dama rozpoczyna działalność Fundacji. Przed nią cztery priorytety

Gala 35–lecia Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego Policjantów. Odznaczenia od prezydenta

Polscy tenisiści poznali grupowych rywali. United Cup zapowiada się ciekawie

Politycy PiS chcą wzmocnienia władzy prezydenta. Złożyli projekt ustawy

PK: wszczęte zostało śledztwo ws. aktów dywersji o charakterze terrorystycznym

Był drugi ładunek na trasie kolejowej Warszawa – Lublin?

Najnowsze

Tragiczna sytuacja finansowa szpitala w Częstochowie. "Izabela Leszczyna pozdrawia"

Ukraina wyraża solidarność z Polską. Jest propozycja pomocy

Kibice reprezentacji Polski na Malcie [Galeria Zdjęć]

Generał Kukuła o aktach sabotażu. Adwersarz rozpoczął przygotowania do wojny

Baraże do MŚ: Jaka jest aktualna pozycja Polski i co może się zmienić?

Polscy piłkarze gotowi na mecz z Maltą [Zdjęcia]

Mecz Malta - Polska. Zapraszamy do Studia Meczowego Republiki!

Lewy kontra Malta, czy kapitan strzeli gola 39. reprezentacji?