Krajówki pomogą gminom
Jest nowy Program Budowy Dróg Krajowych. Rada Ministrów zgodziła się przeznaczyć na ten cel dodatkowe 27 mld zł. Dzięki temu powstaną nie tylko obwodnice miast i Via Carpatia. Nowe krajówki znacznie odciążą też drogi lokalne, które na razie nie mogą liczyć na pieniądze z Funduszu Dróg Samorządowych.
Zwiększony limit finansowy Programu Budowy Dróg Krajowych pozwala na realizację nowych odcinków dróg, nieujętych w dotychczasowym limicie dróg ekspresowych i autostrad, szczególnie we wschodniej Polsce. Chodzi przede wszystkim o drogę ekspresową S19, stanowiącą istotny element międzynarodowego korytarza transportowego Via Carpatia. Co szczególnie ważne, zaktualizowany PBDK zabezpiecza 27,4 mld zł na cały ten ciąg – powiedział minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.
Minister przedstawił też listę inwestycji, których budowa zostanie sfinansowana w ramach podwyższonego limitu. Znalazły się wśród nich m.in. północna obwodnica Krakowa, a także obwodnice Olesna, Chełma, Nowego Sącza, Poręby i Zawiercia. Z tych inwestycji cieszą się szczególnie mieszkań- cy Krakowa, bo dzięki nowej obwodnicy zniknie ruch samochodowy w centrum, a w związku z tym zmniejszy się zatruwający mieszkań- ców i turystów smog. Już oddanie do użytku wschodniej obwodnicy miasta znacznie poprawiło sytuację.
Kraków walczył o nią od początku dekady. Jednak wielkie plany resortu infrastruktury zablokował po wyborach samorządowych w 2010 r. minister finansów Jacek Rostowski. Wstrzymał też kilkadziesiąt innych przetargów. Dziś sytuacja budżetu jest zdecydowanie lepsza, więc rząd sukcesywnie uruchamia inwestycje zaniechane przez rząd PO-PSL. Należą do nich dokończenie A1 i obwodnica Częstochowy. Prezydent miasta Krzysztof Matyjaszczyk w li- ście do ministra Adamczyka, skierowanym także do wiadomości Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, napisał, że Częstochowa przez wiele lat borykała się z licznymi problemami, które są związane przede wszystkim z ogromnym natężeniem ruchu. – Dlatego bardzo się cieszymy z budowy w naszym rejonie autostrady A1 – stwierdził. – Wierzymy, że znacząco odciąży ona nasze miasto – dodał. Jednocześnie zaapelował, by przejazd obwodnicą był bezpłatny, bo pobór opłat grozi zakorkowaniem Częstochowy.
Oprócz dokończenia autostrady A1 i przedłużenia A2 za Warszawę priorytetem rządu jest droga S19 Via Carpatia. Tutaj prace mają ruszyć już na przełomie roku. Co ważne, resort infrastruktury dodaje, że wraz z oszczędnościami uzyskiwanymi podczas rozstrzygania postępowań przetargowych na listę będą trafiały kolejne zadania.
Do niedawna drogi w Polsce budowano bowiem bardzo drogo. – „Sukcesem” poprzedniej ekipy rządzącej było wybudowanie najdroższych autostrad w Europie – przekonywał w Sejmie minister Adamczyk. Podał, że budowa kilometra dróg krajowych oraz autostrad kosztowała nawet 10 mln euro, podczas gdy w Niemczech w porównywalnych warunkach geograficznych i geologicznych ok. 8,2 mln euro, a w Słowenii 7,3 mln euro.
Polecamy Hity w sieci
Wiadomości
Rząd odcina pacjentów od badań. Małecki w Republice: „To jedno z najpodlejszych kłamstw koalicji 13 grudnia”
Mecenas Bartosz Lewandowski ujawnia, jak TSUE rozszerza definicję „sądu”. Wskazuje na poważny problem dla Polski
Finał „Stranger Things” będzie jak pełnometrażowy film! Netflix ujawnia czas trwania ostatniego odcinka
Najnowsze
UE forsuje plan wykorzystania rosyjskich aktywów do pomocy Ukrainie. Belgia stawia weto
Czarnek: w Polsce nie rozwija się absolutnie NIC
Bezczelność Żurka. Chce Trybunału Stanu dla polityków PiS