PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę za 1,3 mld zł na budowę tunelu - nowego połączenia Łodzi Fabrycznej ze stacjami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec. Mieszkańcy zyskają dwa nowe przystanki i szybkie przejazdy w mieście, a także dogodne wyjazdy pociągiem z centrum miasta na główne trasy kolejowe.
Tunel średnicowy to przedłużenie linii kolejowej z Łodzi Fabrycznej na zachód. Pod miastem tunel rozdzieli się na dwa kierunki: na północ doprowadzi do stacji Łódź Żabieniec, a na południe do stacji Łódź Kaliska. Budowa tunelu to kolejny etap prac, udrażniających Łódzki Węzeł Kolejowy. Pierwszym etapem była budowa tunelu kolejowego na odcinku Łódź Widzew – Łódź Fabryczna wraz z nowym dworcem kolejowym na stacji Łódź Fabryczna.
- Naszym celem jest kolej bezpieczna, komfortowa i punktualna, a przy tym kolej nowoczesna. Dzisiejszy dzień przybliża nas do tego celu. Łączymy Polskę dzięki modernizacji istniejących i budowie nowych tras kolejowych i drogowych – powiedział minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.
A. Adamczyk przypomniał także, że w tylko w 2017 r. PKP PLK podpisały umowy na prawie 19 mld zł netto. - Trwa realizacja największego planu inwestycyjnego na kolei – podkreślił A. Adamczyk.
- Budowa tunelu będzie dopełnieniem nowoczesnego dworca Łódź Fabryczna. To ważna inwestycja dla regionu i Polski – powiedział obecny w trakcie uroczystości wicepremier Piotr Gliński.
Budowa tunelu średnicowego to nowe możliwości Łódzkiego Węzła Kolejowego. Tunel otworzy dworzec Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się dworcem przelotowym. Dzięki temu skróci się czas przejazdu, a przez ścisłe centrum będą mogły jechać zarówno pociągi regionalne, jak i dalekobieżne - na osi wschód – zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska) i na osi północ – południe (przez stacje Łódź Widzew – Łódź Fabryczna – Łódź Żabieniec).
- Realizujemy wielkie inwestycje przy wsparciu środków unijnych. Polską kolej traktujemy kompleksowo: obok remontów torów prowadzimy Program Inwestycji Dworcowych i Strategię Taborową - powiedział wiceminister infrastruktury i budownictwa Andrzej Bittel.
Inwestycja PLK wpłynie na poprawę dostępu mieszkańców aglomeracji łódzkiej do transportu kolejowego oraz poprawi konkurencyjność kolei w stosunku do innych środków transportu.
- Kontynuacja projektu i budowa tunelu kolejowego pod Łodzią to tworzenie spójnej sieci kolejowej w Polsce i zwiększanie możliwości wykorzystania kolei w aglomeracjach. To realizacja celów Krajowego Programu Kolejowego. Po wybudowaniu tunelu, czas przejazdu pociągiem przez centrum miasta na osiedla będzie nieosiągalny dla innych środków transportu. W efekcie znacznie ułatwimy mieszkańcom podróże w mieście i kraju – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Projekt zakłada budowę dwóch nowych przystanków w tunelu: u zbiegu ul. Zielonej, Zachodniej i al. Kościuszki oraz u zbiegu Ogrodowej i Karskiego. Zapewnią one dogodny dojazd do centrum miasta, co przełoży się na podniesienie atrakcyjności turystycznej i biznesowej Łodzi oraz ułatwi codzienny dojazd do pracy i szkoły.
- Tunel średnicowy połączy Łódź. Na tę inwestycję czekają mieszkańcy – mówił wojewoda łódzki Zbiginiew Rau.
Budowa tunelu średnicowego to jedna z inwestycji w obrębie Łódzkiego Węzła Kolejowego. Dopełnia zadania prowadzone w województwie łódzkim - budowę tunelu kolejowego Łódź Widzew – Łódź Fabryczna wraz z nowym dworcem kolejowym Łódź Fabryczna oraz rozpoczynającą się w przyszłym roku modernizację linii Łódź – Zduńska Wola. Tunel zapewni także lepsze kolejowe połącznie centrum Łodzi ze Zgierzem i dalej w kierunku Kutna.
Zadanie pn. „Zaprojektowanie i wykonanie robót w ramach projektu „Opracowanie dokumentacji projektowej oraz realizacja robót budowlanych w formule „Projektuj i Buduj” w ramach projektu POIiŚ 5.1-15 „Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T), etap II, odcinek Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/ Łódź Żabieniec” zrealizuje konsorcjum firm Energopol Szczecin i Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego. Wartość inwestycji 1 293 000 000 zł netto (1 590 390 000 zł brutto).
Zakończenie inwestycji planowane jest w grudniu 2021 roku.