Przejdź do treści
Kolej chce zrewolucjonizować Łódź - podpisano umowy!

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę za 1,3 mld zł na budowę tunelu - nowego połączenia Łodzi Fabrycznej ze stacjami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec. Mieszkańcy zyskają dwa nowe przystanki i szybkie przejazdy w mieście, a także dogodne wyjazdy pociągiem z centrum miasta na główne trasy kolejowe.

Tunel średnicowy to przedłużenie linii kolejowej z Łodzi Fabrycznej na zachód. Pod miastem tunel rozdzieli się na dwa kierunki: na północ doprowadzi do stacji Łódź Żabieniec, a na południe do stacji Łódź Kaliska. Budowa tunelu to kolejny etap prac, udrażniających Łódzki Węzeł Kolejowy. Pierwszym etapem była budowa tunelu kolejowego na odcinku Łódź Widzew – Łódź Fabryczna wraz z nowym dworcem kolejowym na stacji Łódź Fabryczna.

- Naszym celem jest kolej bezpieczna, komfortowa i punktualna, a przy tym kolej nowoczesna. Dzisiejszy dzień przybliża nas do tego celu. Łączymy Polskę dzięki modernizacji istniejących i budowie nowych tras kolejowych i drogowych – powiedział minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.

A. Adamczyk przypomniał także, że w tylko w 2017 r. PKP PLK podpisały umowy na prawie 19 mld zł netto. - Trwa realizacja największego planu inwestycyjnego na kolei – podkreślił A. Adamczyk.

- Budowa tunelu będzie dopełnieniem nowoczesnego dworca Łódź Fabryczna. To ważna inwestycja dla regionu i Polski – powiedział obecny w trakcie uroczystości wicepremier Piotr Gliński.

Budowa tunelu średnicowego to nowe możliwości Łódzkiego Węzła Kolejowego. Tunel otworzy dworzec Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się dworcem przelotowym. Dzięki temu skróci się czas przejazdu, a przez ścisłe centrum będą mogły jechać zarówno pociągi regionalne, jak i dalekobieżne - na osi wschód – zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska) i na osi północ – południe (przez stacje Łódź Widzew – Łódź Fabryczna – Łódź Żabieniec).

- Realizujemy wielkie inwestycje przy wsparciu środków unijnych. Polską kolej traktujemy kompleksowo: obok remontów torów prowadzimy Program Inwestycji Dworcowych i Strategię Taborową - powiedział wiceminister infrastruktury i budownictwa Andrzej Bittel. 

Inwestycja PLK wpłynie na poprawę dostępu mieszkańców aglomeracji łódzkiej do transportu kolejowego oraz poprawi konkurencyjność kolei w stosunku do innych środków transportu.

- Kontynuacja projektu i budowa tunelu kolejowego pod Łodzią to tworzenie spójnej sieci kolejowej w Polsce i zwiększanie możliwości wykorzystania kolei w aglomeracjach. To realizacja celów Krajowego Programu Kolejowego. Po wybudowaniu tunelu, czas przejazdu pociągiem przez centrum miasta na osiedla będzie nieosiągalny dla innych środków transportu. W efekcie znacznie ułatwimy mieszkańcom podróże w mieście i kraju – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Projekt zakłada budowę dwóch nowych przystanków w tunelu: u zbiegu ul. Zielonej, Zachodniej i al. Kościuszki oraz u zbiegu Ogrodowej i Karskiego. Zapewnią one dogodny dojazd do centrum miasta, co przełoży się na podniesienie atrakcyjności turystycznej i biznesowej Łodzi oraz ułatwi codzienny dojazd do pracy i szkoły.

- Tunel średnicowy połączy Łódź. Na tę inwestycję czekają mieszkańcy – mówił wojewoda łódzki Zbiginiew Rau. 

Budowa tunelu średnicowego to jedna z inwestycji w obrębie Łódzkiego Węzła Kolejowego. Dopełnia zadania prowadzone w województwie łódzkim - budowę tunelu kolejowego Łódź Widzew – Łódź Fabryczna wraz z nowym dworcem kolejowym Łódź Fabryczna oraz rozpoczynającą się w przyszłym roku modernizację linii Łódź – Zduńska Wola. Tunel zapewni także lepsze kolejowe połącznie centrum Łodzi ze Zgierzem i dalej w kierunku Kutna.

Zadanie pn. „Zaprojektowanie i wykonanie robót w ramach projektu „Opracowanie dokumentacji projektowej oraz realizacja robót budowlanych w formule „Projektuj i Buduj” w ramach projektu POIiŚ 5.1-15 „Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T), etap II, odcinek Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/ Łódź Żabieniec” zrealizuje konsorcjum firm Energopol Szczecin i Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego. Wartość inwestycji 1 293 000 000 zł netto (1 590 390 000 zł brutto).

Zakończenie inwestycji planowane jest w grudniu 2021 roku.

 

 

mib.gov.pl

Wiadomości

„Tylko ludzie ratują ludzi” - 100 tys. protestujących w Hiszpanii

Jeden zakonnik nie żyje, a trzech rannych w ataku na klasztor

Biały niedźwiedź grizzly sfilmowany w Parku Narodowym Yoho

Niemcy w szoku: "Trump wygrał?"| Przegląd prasy niemieckiej

Groźny wypadek: autokar spadł z wysokości 10 metrów

Fogiel: media amerykańskie pokazują, jak polski premier obraża i pomawia prezydenta USA

Influencer się doigrał. Internauci żądają deportacji

Dzisiaj informacje TV Republika 09.11.2024 | Republika

Giertych chce zmiażdżyć i rozliczyć PiS. W odpowiedzi otrzymał serię celnych ripost

Krajewski: obecna władza nie respektuje Konstytucji RP i równych zasad gry | Gość Dzisiaj

Strzelał z karabinu w kierunku posesji sąsiadów. W domu miał arsenał broni

Napisali do nas. Mieszkańcy Czechowic-Dziedzic apelują o pomoc w związku z powodzią

Zwycięstwo Donalda Trumpa to również zasługa Polonii | Zdaniem Kowalskiego

HIT! Lis przyznał się, że jest członkiem KO? Ten wpis na to wskazuje!

Kolejne masowe zwolnienia. Pracę ma stracić ponad 200 osób

Najnowsze

„Tylko ludzie ratują ludzi” - 100 tys. protestujących w Hiszpanii

Groźny wypadek: autokar spadł z wysokości 10 metrów

Fogiel: media amerykańskie pokazują, jak polski premier obraża i pomawia prezydenta USA

Influencer się doigrał. Internauci żądają deportacji

Dzisiaj informacje TV Republika 09.11.2024 | Republika

Jeden zakonnik nie żyje, a trzech rannych w ataku na klasztor

Biały niedźwiedź grizzly sfilmowany w Parku Narodowym Yoho

Niemcy w szoku: "Trump wygrał?"| Przegląd prasy niemieckiej