Komisja Europejska opublikowała główne elementy i założenia planu restrukturyzacji PLL LOT – poinformował prezes spółki Sebastian Mikosz. Przez miesiąc inne linie lotnicze będą mogły zgłaszać do niego pytania – to kolejny etap postępowania w sprawie pomocy publicznej.
Mikosz przypomniał, że Komisja w listopadzie ubiegłego roku podjęła decyzję o otwarciu postępowania wyjaśniającego w sprawie udzielonej pomocy publicznej na restrukturyzację PLL LOT. Teraz Komisja Europejska opublikowała na swoich stronach internetowych formalną decyzję rozpoczynającą ten proces.
– To kolejny etap standardowej procedury w przypadku podmiotów, które ubiegają się o taką pomoc. Jednocześnie Komisja podała do publicznej wiadomości główne założenia i elementy planu restrukturyzacji, by poddać je konsultacji z uczestnikami rynku lotniczego – powiedział Mikosz.
Wyjaśnił, że przez miesiąc konkurencja będzie mogła zgłaszać pytania, a LOT będzie mógł się do nich ustosunkować. Prezes zaznaczył, że odpowiedzi mają pomóc Komisji w pełni ocenić i zaakceptować plan restrukturyzacji spółki, dlatego opublikowany dokument przyjmuje formę listy pytań i kwestii wymagających wyjaśnienia. Dodał, że LOT także na bieżąco odpowiada na wszystkie pytania przedstawicieli Komisji, w opublikowanym dokumencie nie ma zatem "niczego nowego czy zaskakującego".
Mikosz spodziewa się, że konkurencja skrytykuje plan i zgłosi do niego szereg wątpliwości. Nie wyklucza też nieprzychylnych LOT-owi wypowiedzi ekspertów. – Nie ma w tym nic dziwnego, działamy wszyscy na mocno konkurencyjnym rynku" – powiedział. – Przed nami trudny i intensywny czas tłumaczenia się i odpowiadania na pytania, ale wierzę, że przekonamy zarówno Komisję jak i opinię publiczną, że LOT jest istotnym elementem rynku, a Polska – w interesie pasażerów nie tylko z kraju, ale i regionu, powinna mieć nowoczesnego, sprawnie zarządzanego przewoźnika – powiedział prezes.
Jak przypomniał przewoźnik, dokładnie tak samo było w przypadku innych postępowań Komisji dotyczących restrukturyzacji europejskich linii lotniczych. Wśród nich były np. Czech Airlines (CSA), Air Malta, Cyprus Airways czy Austrian Airlines. Obecnie KE prowadzi około 70 postępowań dotyczących udzielenia pomocy firmom z branży lotniczej.
W grudniu 2012 roku przewoźnik otrzymał pierwszą transzę pomocy 400 mln zł (ok. 100 mln euro), a tymczasową zgodę na pożyczkę Komisja Europejska wydała w maju 2013 r. Miesiąc później do KE trafił plan restrukturyzacji, zawierający wytyczne dotyczące przyszłości LOT-u, zakładające m.in. modernizację floty. Plan zakłada także m.in. przekazanie LOT-owi drugiej transzy pomocy na restrukturyzację w wysokości 381 mln zł, oraz uzyskanie trwałej rentowności przez spółkę od 2015 r. W dokumencie zapisano, że LOT w 2014 r. ma uzyskać 71 mln zł zysku na działalności podstawowej, czyli przewozie pasażerów.
Na początku listopada ubiegłego roku KE wszczęła szczegółowe postępowanie, aby ocenić, czy przyznanie PLL LOT w sumie ok. 200 mln euro pomocy restrukturyzacyjnej jest zgodne z unijnymi zasadami pomocy państwa. Jeśli KE nie uzna już udzielonej pomocy państwa za dozwoloną, LOT może być zmuszony do jej zwrócenia.
Najnowsze
Republika zdominowała konkurencję w Święto Niepodległości - rekordowa oglądalność i wyświetlenia w Internecie