Inflacja rośnie, ale nie zamierzamy zbytnio oszczędzać na świąteczne wydatki. Polacy chcą przeznaczyć na zakupy na Wielkanoc średnio 538 złotych. Najliczniejsza grupa deklaruje wydatki od 401 zł do 500 zł - wynika z badań dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor.
Średnio Polacy przewidują przeznaczyć na święta 538 zł. Trzy czwarte chce wyłożyć nie więcej niż 500 zł. Najliczniejsza grupa deklaruje kwotę 401-500zł (23 proc.). Wyższym wydatkom sprzyja wyższe wykształcenie (621 zł, w stosunku do 471 zł wśród pozostałych osób) oraz posiadanie dzieci (577 zł, w stosunku do 467 zł wśród osób, które dzieci nie mają).
Co dziesiąty badany „już wcześniej wie”, że wydatki świąteczne oznaczają dla niego kłopoty. W grupach wiekowych od 18 do 44 roku życia takie obawy ma nawet do 15 proc. ankietowanych. Prawie co czwarty respondent (23 proc.) nie potrafi na razie zawyrokować, jaki wpływ świąteczne wydatki będą miały ostatecznie na jego sytuację finansową. Komfort świętowania, bez stresu związanego z pieniędzmi, ma dwie trzecie badanych.
Według prezesa BIG InfoMonitor Sławomira Grzelczaka „Polacy już się nieco oswoili z pandemią i pod koniec zeszłego roku zaczęli z większą swobodą podejmować decyzje finansowe”. - W efekcie powróciło wcześniej obserwowane zjawisko, gdy po wydatkach na święta Bożego Narodzenia i zakupowych szaleństwach z listopada i grudnia, na początku następnego roku przybywało długów i dłużników.
Zdaniem eksperta wojna na Ukrainie „przerwała powrót do normy i zapewne tak jak wcześniej pandemia, skłoni do większego namysłu nad wydatkami”. - Przynajmniej części osób pozwoli to uniknąć kłopotów i zaciągania zobowiązań, na których spłatę prędzej czy później brakuje pieniędzy – stwierdził Grzelaczak.
Badania firmy Quality Watch zrealizowane dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor pokazały, że 31 proc. Polaków będzie obchodzić Wielkanoc skromniej niż poprzednie. Głównym powodem do zaciskania pasa "jest drożyzna". 6 proc. badanych deklaruje, że ze względu na pustki w portfelu nie będzie świętować wcale.
Badania zrealizowała firma Quality Watch metodą CAWI wśród 1064 Polaków w wieku 18+ w dniach 1-4 kwietnia 2022 r.