Tomasz Poręba, europoseł PiS, poinformował na konferencji prasowej o ostatnich działaniach Parlamentu Europejskiego w sprawie Via Carpathia, strategii makroregionalnej dla Karpat oraz pakietu kolejowego. – Po raz pierwszy w oficjalnym dokumencie PE uznano konieczność budowy szlaku Via Carpathia i uwzględniono możliwość stworzenia strategii karpackiej. To ważny krok do realizacji obu projektów – przekonywał europarlamentarzysta.
W ubiegłym tygodniu Komisja Rozwoju Regionalnego PE przyjęła opinię, w której podkreśla potrzebę rozwoju korytarzy transportowych Północ-Południe na przykładzie szlaku Via Carpathia w celu lepszego skomunikowania północnej i południowej części kontynentu, co pomogłoby w zmniejszeniu różnic rozwojowych pomiędzy poszczególnymi regionami. Polski odcinek szlaku Via Carpathia przebiega od granicy z Litwą w Budzisku, przez Białystok, Lublin i Rzeszów do granicy ze Słowacją w Barwinku. Odcinek ten ma długość prawie 600 km – jego podkarpacką część stanowi droga ekspresowa S19.
– W ostatnim czasie działania na rzecz Via Carpathia zdecydowanie przyspieszyły - to zasługa w znacznej mierze inicjatyw podejmowanych w tym zakresie przez polski rząd takich jak niedawna warszawska konferencja ministrów infrastruktury państw szlaku Via Carpathia zakończona podpisaniem wspólnej deklaracji woli o budowie tej drogi. Dwa tygodnie temu na Podkarpaciu gościła unijna komisarz ds. rozwoju regionalnego Corina Cretu, która zadeklarowała poparcie dla tego projektu. Teraz o konieczności powstania tego szlaku oficjalnie mówi już także Parlament Europejski – zauważa Tomasz Poręba.
Opinia PE
Europoseł PiS podkreśla, że w przyjętej opinii znalazło się odniesienie także do drugiego, ważnego z punktu widzenia Podkarpacia projektu - strategii makroregionalnej na rzecz Karpat. W dokumencie podkreślono możliwość wykorzystywania istniejących już strategii - m.in. dunajskiej, bałtyckiej, alpejskiej - w poprawie jakości międzynarodowej infrastruktury i wezwano do zainicjowania przygotowań na rzecz nowych strategii w Europie Środkowo-Wschodniej takich jak strategia karpacka.
– Opinia PE została przyjęta w istotnym momencie - niebawem polski rząd przedstawi w KE niezbędny wniosek i dokumentację w sprawie strategii karpackiej. Jest już gotowa mapa drogowa tej strategii i liczymy na przychylność Komisji w tej sprawie – mówi europoseł PiS, podkreślając, że również w tej sprawie pomoc zadeklarowała komisarz Cretu.
Negocjacje ws. pakiety kolejowego
W czasie konferencji prasowej Poręba poinformował także o wyniku negocjacji w sprawie pakietu kolejowego. Polsce udało się wynegocjować kilka istotnych wyłączeń, z których najważniejszym jest możliwość utrzymania dotychczasowego kształtu spółki LHS. Europoseł PiS czestniczył w trójstronnych negocjacjach jako kontrsprawozdawca grupy EKR ds. projektu zmieniającego dyrektywę 2012/34/UE z dnia 21 listopada 2012 r. w sprawie utworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego w odniesieniu do otwarcia rynku krajowych kolejowych przewozów pasażerskich oraz zarządzania infrastrukturą kolejową. Sprawę wyłączenia LHS Poręba poruszał wielokrotnie podczas spotkań z unijną komisarz ds. transportu Violetą Bulc, przedstawicielami KE jak również włoskim sprawozdawcą Davidem Marią Sassolim.
– Działania na rzecz wyłączenia LHS spod nowych przepisów trwały od wielu lat. Mimo początkowych oporów udało się przekonać naszych europejskich partnerów, w tym głównego sprawozdawcę PE w tej sprawie, do konieczności uwzględnienia specyficznej sytuacji tej spółki. Rozdział LHS prowadziłby do stopniowej degradacji infrastruktury i spadku rentowności tej spółki – przekonuje Tomasz Poręba.