Górnicy przebili w czwartek drugą nawę 900-m tunelu drogowego w Ciścu w ciągu drogi S1, która łączy północ województwa śląskiego z granicą ze Słowacją w Zwardoniu. To jeden z dwóch tuneli na obwodnicy Węgierskiej Górki, której budowa ma się zakończyć wraz z 2024 r.
Obwodnica Węgierskiej Górki to brakujący odcinek drogi S1 o długości około 8,5 km, który połączy czynne fragmenty trasy S-1 Żywiec – Przybędza i Milówka – Szare. W tym kilometrażu są m.in. dwa tunele dwunawowe i estakada, której najwyższe przęsło ma 38 m. Pierwsza nawa tunelu została przewiercona dwa miesiące temu. Obie przebiegają równolegle do siebie. Wiercenie pierwszego tunelu, również dwunawowego, który liczy ponad 700 metrów, górnicy zakończyli jesienią ubiegłego roku.
Minister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda przekonywał w czwartek, że budowa obwodnicy Węgierskiej Górki jest inwestycją niezbędną i długo wyczekiwaną. „Ona jest istotna z perspektywy kraju, ponieważ jest to ciąg drogi, która łączy naszą południową granicę z Morzem Bałtyckim. Regionalnie jest ważna, ponieważ mieszkańcy byli już zmęczeni ciągłym tranzytem, który przebiegał bezpośrednio przed oknami ich domów (w Milówce i Węgierskiej Górce – PAP). To powodowało zmniejszenie bezpieczeństwa pierwszych, ale i podróżujących” – wskazał.
"Tu jest przykład inwestycji, która jest duża, a z drugiej strony mocno wspiera rozwój lokalny” – zaznaczył.
Marek Niełacny, pełniący obowiązki dyrektora katowickiego oddziału GDDKiA, wyraził nadzieję, że do końca przyszłego roku wszystkie roboty budowlane na S-1, w tym przy obwodnicy Węgierskiej Górki, zostaną zakończone i pozostaną odbiory, a kierowcy powinni trasą przejechać w 2025 roku.
Zwrócił uwagę, że obwodnica powstaje w skomplikowanym terenie górzystym, w masywie Baraniej Góry. „Od strony inżynierskiej to bardzo skomplikowane zadanie. (…) Jesteśmy w dosyć mocno skomplikowanym geologicznie miejscu Polski, czynnym osuwiskowo” – podkreślił.
Prace przy budowie obwodnicy Węgierskiej Górki są bardzo zaawansowane - powiedział PAP Marek Prusak, odpowiedzialny w katowickim oddziale GDDKiA za kontakty z mediami. „Zaawansowanie robót przekracza 66 proc., z czego prace przy mostach zakończone są już w 85 proc., a przy drogach - w 61 proc." - wyliczył. Dodał, że 17 lipca zakończono betonowanie najdłuższej estakady, która ma 940 m.
Po otwarciu na Słowacji jednego z kolejnych odcinków autostrady D3, na Żywiecczyźnie znacznie zwiększył się ruch tranzytowy. Obecnie część trasy S-1 na wysokości Węgierskiej Górki przebiega przez centrum tej miejscowości oraz sąsiedniej Milówki.
Umowę na zaprojektowanie i wybudowanie odcinka trasy podpisano jesienią 2019 r. Oferta wyłonionego wykonawcy, firmy Mirbud, opiewała na blisko 1,38 mld zł.
Ekspresowa trasa S-1 w woj. śląskim i małopolskim przebiega od węzła z autostradą A1 w pobliżu katowickiego lotniska Pyrzowice do granicy ze Słowacją w Zwardoniu. Docelowo będzie liczyła 135 km.
Górnicy przewiercili tunel drogowy w Ciścu w ciągu drogi S1, która połączy północ województwa śląskiego z granicą ze Słowacją w Zwardoniu#wieszwięcej @AktualnosciTVP3 pic.twitter.com/Iw8r8VyvPd
— tvp.info 🇵🇱 (@tvp_info) November 22, 2022
Najnowsze
Czarnek: Hołownia szaleje, nie uznaje Sądu Najwyższego, który zatwierdził go jako posła na Sejm
Bronią swoich! Sejm odrzucił wniosek o uchylenie immunitetu Frysztakowi
Radni chcą skontrolować klub piłkarski WKS Śląsk Wrocław
Ostre słowa Kowalskiego: chce, żeby ten tchórz minister Kierwiński w końcu wyszedł!