BOR: Instrukcja używania limuzyny podpisana przez byłego szefa BOR niezgodna z instrukcją producenta

– Zarówno instrukcja o prowadzeniu gospodarki transportowej w BOR z 2013 roku, podpisana przez ówczesnego szefa BOR płk. Krzysztofa Klimka, jak i obowiązująca w dacie nabycia i użytkowania przedmiotowego samochodu instrukcja z 2009 roku, podpisana przez ówczesnego szefa rządu, gen. brygady Mariana Janickiego, okazały się niezgodne z normami bezpieczeństwa, które przewidział producent pojazdu obowiązującymi w 2010 roku w odniesieniu do tego typu samochodu – poinformował na konferencji prasowej płk dr Jacek Lipski z Biura Ochrony Rządu. Dodał również, że zwolniony ze stanowiska został dyrektor, który odpowiadał za transport VIP.
– Instrukcje producenta określały one wiek opon na 3 lata, a od pierwszego ich zamontowania jedynie na dwa lata – tłumaczył wiceszef BOR, dodając, że w instrukcji podpisanej w 2014 roku przez Krzysztofa Klimka wiek ten określono na 4 lata.
Rozbieżności miały miejsce, jeżeli chodzi o głębokość bieżnika. We wcześniejszej instrukcji dopuszczana była opona o głębokości 3 mm, Klimek określił głębokość bieżnika na 4 mm plus minus 0,5 mm, a producent wskazał jako minimalną głębokość bieżnika 4 mm bez żadnej bariery.
– Decyzje ówczesnych szefów BOR mogły stanowić zagrożenie dla osób będących pod ochroną Biura – ocenił Lipski.
Zmiany norm użytkowania
– Szef BOR polecił niezwłocznie wymienić wyposażenie samochód pancernych w opony, których wiek nie przekracza dwóch lat, oraz sprawdzić pozostałe samochody. Wprowadzono także zmiany w wadliwej instrukcji z 2014 roku, zmiany dotyczą norm użytkowania opon i zostaną zmienione z 20 do 10 tys. km przebiegu lub maksymalnie 2 lat, w zależności od tego, co nastąpi szybciej. Ponadto rozwiązano stosunek pracy z dyrektorem zarządu piątego, który odpowiada za transport VIP – poinformował. – Trwają dalsze ustalenia – dodał, przypominając, że prowadzone jest postępowanie karne z udziałem policji, gdzie BOR pozostaje we ścisłej współpracy.
Płk dr Lipski mówił również o ogólnych problemach, z którymi zmaga się Biuro. – Podstawowy problem to ogromne niedoszacowanie budżetu, które skutkuje tym, że sprzęt BOR nie jest najnowszy i stosuje się różne metody radzenia sobie z tym. Poprawa sytuacji nie nastąpi szybko, jesteśmy związani różnymi umowami – podkreślał.
CZYTAJ RÓWNIEŻ:
Błąd ludzki powodem wypadku prezydenta Dudy? Dzisiaj poznamy wyniki kontroli Biura Ochrony Rządu
Polecamy Poranek Radia
Wiadomości

Domański musi przedstawić stan finansów państwa. Morawiecki pełen obaw, pyta czemu tyle tajemnic wokół finansów publicznych
PiS chce przyspieszenia posiedzenia Sejmu. Chce zajęcia się postulatami prezydenta Karola Nawrockiego
Najnowsze
