Amerykański koncern wpompował 1 mld zł w Kraków

Philip Morris Polska Distribution Sp. z o.o. – spółka zależna Philip Morris International Inc. (PMI), ogłosiła zakończenie inwestycji o wartości blisko miliarda złotych w modernizację swojej fabryki w Krakowie. Dzięki przedsięwzięciu zakład na krakowskich Czyżynach rozpoczął produkcję wkładów tytoniowych do najnowszego systemu podgrzewania tytoniu – IQOS ILUMA i, który właśnie debiutuje na polskim rynku.
Zmodernizowana fabryka PMI w Krakowie jest kluczowym elementem globalnej strategii firmy, której celem jest stopniowe odchodzenie od tradycyjnych papierosów na rzecz alternatywnych produktów bezdymnych. W ramach inwestycji powstały nowoczesne linie produkcyjne dedykowane produkcji wkładów do podgrzewania tytoniu. Krakowski zakład nie tylko zaspokoi potrzeby rynku krajowego, ale również stanie się ważnym centrum eksportowym – wkłady będą trafiały do krajów Unii Europejskiej oraz Azji, w tym m.in. do Japonii, gdzie IQOS miał swoją globalną premierę w 2014 roku.
– Wygaszamy papierosy w skali globu i robimy to najszybciej w całej branży tytoniowej. Od pojawienia się IQOS zmniejszyliśmy aż o 28 proc. wolumen papierosów wprowadzanych przez nas na globalny rynek. Teraz nasza fabryka w Krakowie dołącza do grona zakładów stojących na czele naszej globalnej transformacji. Z producenta papierosów stajemy się firmą tworzącą produkty bezdymne – mówi Michał Mierzejewski, Prezes Philip Morris International na region Europy Północno-Wschodniej.
PMI jest jednym z największych amerykańskich inwestorów w Polsce. Firma zainwestowała w naszym kraju ponad 27 miliardów złotych. Jest to także jeden z największych pracodawców w branży tytoniowej, zatrudniający ponad 7 tysięcy osób w kraju. Dzięki modernizacji krakowskiej fabryki zatrudnienie znalazło kolejnych ponad 300 osób.
Firma nie tylko zatrudnia tysiące pracowników, ale także aktywnie współpracuje z polskimi inżynierami i naukowcami. Jak podkreśla Mierzejewski, polscy specjaliści odegrali kluczową rolę w opracowaniu innowacyjnych rozwiązań technologicznych. Dzięki ich pomocy bezdymna transformacja firmy nabrała znacznego tempa.
Jednym z przykładów tej współpracy jest wkład polskich inżynierów z firmy International Tobacco Machinery (ITM) z Radomia, którzy opracowali nowoczesne maszyny do produkcji wkładów tytoniowych do podgrzewania. Dzięki temu ITM przez lata utrzymywała pozycję lidera w Polsce pod względem liczby uzyskanych patentów.
Współpraca PMI z polskimi specjalistami wpisuje się w globalną strategię koncernu, który od lat inwestuje w rozwój nowoczesnych technologii i badania naukowe nad produktami bezdymnymi, które stanowią mniej szkodliwą alternatywę w porównaniu z dalszym paleniem papierosów. PMI przeznaczyło już ponad 14 miliardów dolarów na badania i rozwój w tym obszarze, zatrudniając około 1500 naukowców, inżynierów i specjalistów. Efektem tych działań jest IQOS, który jest obecnie dostępny na 95 rynkach na całym świecie i doczekał się ponad 500 recenzowanych publikacji w periodykach naukowych.
W Polsce debiutuje właśnie nowa generacja urządzeń do podgrzewania tytoniu – IQOS ILUMA i – to kolejny krok w rozwoju produktów bezdymnych. System ten wykorzystuje technologię SMARTCORE INDUCTION SYSTEM™ i różni się od poprzednich wersji przede wszystkim zastosowaniem technologii indukcyjnego podgrzewania tytoniu, co eliminuje konieczność używania ostrza grzewczego, znanego z wcześniejszych modeli IQOS. W trakcie procesu nie dochodzi do spalania tytoniu ani powstania dymu.
IQOS ILUMA i został wyposażony w ekran dotykowy oraz innowacyjne funkcje, takie jak możliwość pauzy (pozwalającą na przerwanie i wznowienie sesji podgrzewania) czy funkcja FlexPuff (dostosowującą długość sesji do indywidualnego wzorca użycia przez konsumenta). Z kolei nowa funkcja FlexBattery w trybie Eco optymalizuje żywotność baterii w przenośnej ładowarce urządzenia.
Wprowadzenie IQOS ILUMA i na polski rynek to ważne wydarzenie zarówno dla PMI, jak i dla polskiego sektora technologicznego. Krakowska fabryka jako jedna z trzech fabryk na świecie, odgrywa kluczową rolę w globalnej strategii firmy, dostarczając produkty nie tylko na rynek krajowy, ale także na inne kontynenty. To kolejny krok w kierunku ograniczenia produkcji papierosów i rozwijania alternatywnych, mniej szkodliwych produktów.