Afera w Warszawskim ratuszu. Koniec kontroli ws. urzędnika, który stworzył fikcyjne etaty
W związku z defraudacją ponad 700 tysięcy złotych z praskiego budżetu, zakończyła się kontrola w Dzielnicowym Biurze Finansów Oświaty na Pradze-Północ.
Z raportu pokontrolnego datowanego na 16 czerwca, podpisanego wynika, że urzędnik i były kandydat PO na radnego dzielnicy Mariusza G. fałszował listy płac i kontrolował sam siebie.
- W DBFO powierzono kierownikowi Wydziału Płac i Ubezpieczeń Społecznych sporządzanie listy płac SP 30, których prawidłowość wykonania, zgodnie z przyjętą procedurą, następnie sam miał nadzorować - zaznaczono.
- Należy ocenić, że powierzenie pracownikowi komórki organizacyjnej kontroli prawidłowości wykonania pracy przez kierownika tej komórki jest istotnym błędem w ustaleniu procesu kontroli finansowej, będącej elementem procedur kontroli zarządczej - dodano.
Fikcyjne etaty i wysokie wynagrodzenia
Podczas kontroli zostały odkryte wysokie wynagrodzenia, które były wypłacane fikcyjnym pracownikom.
- Dokonano naliczenia i wypłaty wynagrodzenia tytułem za godziny ponadwymiarowe jednorazowo w kwocie 18 723,14 z. Naliczano i wypłacano wynagrodzenie dla grupy nauczycieli, których wysokość sięgały kwot jednorazowej wypłaty ok. 13-14 tys. zł. Wielokrotnie kwoty naliczonego wynagrodzenia dla osób, które, jak wynika z list płac, zatrudnione miały być na stanowiskach »robotnik gospodarczy, starszy woźny/dozorca, konserwator wynosiły ok. 8-9 tys. zł. Realizowano przelewy tytułem potrącenia komornicze wskazując imię i nazwisko osoby, która jak ustalono w toku postępowania kontrolnego, nie figuruje w rejestrze komorników sądowych - podkreślono.
Weryfikacja dokumentacji
Jako osobę odpowiedzialną za przestrzeganie procedur kontroli został wskazany kierownik jednostki sektora finansów publicznych, czyli dyrektor Dzielnicowego Biura Finansów Oświaty Praga-Północ Ewa Federowicz.
Ratusz zalecił jej przeprowadzenie procesu weryfikacji pełnej dokumentacji związanej z przyznawaniem, naliczaniem i wypłatą wynagrodzeń pracownikom jednostek obsługiwanych przez DBFO, za okres ostatnich pięciu lat, a o wynikach prowadzonej weryfikacji na bieżąco informować organ nadzorujący DBFO, w szczególności w przypadku ujawnienia kolejnych nieprawidłowości.
Zalecono jej także doprowadzenie do zgodności zapisy w księgach rachunkowych, ustalenie kwoty naliczonych i przekazanych składek do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych do urzędu skarbowego, od nieuprawnionych wypłat wynagrodzeń. Dokonanie stosownych korekt deklaracji oraz doprowadzić do rozliczeń z tego tytułu z ww. organami. W porozumieniu ze Skarbnikiem m.st. Warszawy oraz organem nadzorującym DBFO, dokonać stosownych korekt sprawozdań finansowych oraz sprawozdań z wykonania procesów rozdysponowania środków publicznych.
Informacje muszą być dostarczone do ratusza w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia dostarczenia raportu. Do dokumentu jako pierwsze dotarło Stowarzyszenia „Dla Pragi".