Przejdź do treści
W Republice O godzinie 11:30 w programie "Polityczna Kawa" gośćmi Tomasza Sakiewicza będą: Anna Milczanowska (Prawo i Sprawiedliwość), Urszula Pasławska (Polskie Stronnictwo Ludowe) i Mirona Hołda (redaktor naczelna mediów społecznościowych Republiki)
07:30 Dziś 41. rocznica porwania i bestialskiego morderstwa bł. ks. Jerzego Popiełuszki, kapelana "Solidarności". Czynu dokonali trzej funkcjonariusze MSW
06:15 19 października 1970 roku odbyła się premiera filmu "Rejs", który Marek Piwowski zrealizował na pokładzie wiślanego parostatku „F. Dzierżyński”
Republika Zgodnie z obietnicą, dokonaliśmy zakupu platformy pod wóz transmisyjny. Jesteśmy także w trakcie procesu zakupu dwóch kolejnych - łącznie będziemy dysponowali trzema wozami transmisyjnymi. Dziękujemy za Państwa wsparcie!
Wydarzenie Klub „Gazety Polskiej” Wrocław zaprasza na spotkanie otwarte z Przemysławem Czarnkiem. 21 października (wtorek) godz. 18:00. Hotel Ibis Styles, plac Konstytucji 3 Maja 3, Wrocław
Wydarzenie Od 17-19 października w Lewinie Kłodzkim odbędzie się Przystanek Niepodległość X edycja. Wydarzenie objął Honorowym Patronatem Prezydent Karol Nawrocki
Wydarzenie Stowarzyszenie Pamięć Polskich Kresów i Klub Gazety Polskiej w Zielonej Górze zapraszają 19 października (niedziela), na "XVII Uroczystości Kresowe". G. 9:00 koncert, g. 9:30 msza św., g. 10:45 uroczystości na Skwerze Kresowym przy ul. Kościelnej w Łężycy
Wydarzenie III Narodowy Marsz Papieski “Sursum Corda!”, Warszawa 19 października godz.14.00 wymarsz spod Bazyliki Św. Krzyża w Warszawie ul. Krakowskie Przedmieście 3 - Msza św. o godz.13.00
Wydarzenie Klub "GP" Toronto-GTA (Kanada) zaprasza na spotkanie (łączenie Online) z posłem Markiem Jakubiakiem i Pawłem Piekarczykiem koordynatorem zagranicznych Klubów "GP", 19.10 (niedziela), g. 2 PM. Polskie Centrum Kultury im. Jana Pawła II, Mississauga, Kanada
Wydarzenie Klub „Gazety Polskiej” Starogard Gdański zaprasza na spotkanie z posłem na Sejm RP Markiem Jakubiakiem, 20 października, g. 18, Starogardzkie Centrum Kultury al. Jana Pawła II 3, Starogard Gdański
Wydarzenie Klub "Gazety Polskiej" Aleksandrów Łódzki zaprasza na spotkanie z b. prezydentem RP - Andrzejem Dudą. 20 października, godz. 18:00 Hotel Restauracja "Pelikan", ul, Wierzbińska 58, Aleksandrów Łódzki
Wydarzenie Klub „Gazety Polskiej” Starachowice zaprasza na spotkanie otwarte z dziennikarzem TV Republika, Jakubem Maciejewskim, 21 października, g. 17, Miejska Biblioteka Publiczna ul. Kochanowskiego 5, Starachowice
Wydarzenie Protest przeciwko budowie masztu telefonii komórkowej na dachu budynku przy ul. Bukowskiej w Skawinie. 21.10 (wtorek), g. 14.30. Małopolski Urząd Wojewódzki przy ul. Basztowej 22 w Krakowie
Wydarzenie Klub „Gazety Polskiej” Skierniewice zaprasza na spotkanie otwarte z byłym Prezydentem RP, Andrzejem Dudą. 21 października (wtorek), g. 18:00. Aula Akademii Nauk Stosowanych ul. Batorego 64F, II piętro, Skierniewice
Wydarzenie 20-21.10 Tomaszów Lubelski IV Konferencja "Między Informacją a Dezinformacją". Gościem specjalnym będzie Karol Nawrocki Prezydent RP; wśród panelistów dziennikarze Republiki Mirona Hołda, Cezary Gmyz, Piotr Nisztor, Adrian Stankowski, Oskar Szafarowicz
Wydarzenie Kluby GP zapraszają na otwarte spotkania z Robertem Bąkiewiczem: 22 października o godz. 18 00 w Centrum Konferencyjnym Zamek Szczecinek ul. Mickiewicza 2 w Szczecinku i 23 października o godz. 18:00 w sali Hotelu Gromada w Koszalinie ul. Zwycięstwa 20/24
Wydarzenie 22 października o 17 w Odolanowie na skrzyżowaniu ulic Raszkowskiej i Chwaliszewskiej odbędzie się manifestacja patriotyczna w 80 rocznicę bitwy pod Odolanowem oddziału kpt Jana Kempińskiego ps. Błysk. Po niej koncert Pawła Piekarczyka
Wydarzenie Klub „Gazety Polskiej” Iława zaprasza na spotkanie z Tomaszem Sakiewiczem, Andrzejem Śliwką, Ks. Prof. Jarosławem Wąsowiczem. 23 października (czwartek), g. 17:00. Kinoteka Pasja ul. Niepodległości 13a, Iława
Wydarzenie Klub "Gazety Polskiej" Iława i Ostróda zapraszają na koncert Pawła Piekarczyka: 24.10, g. 18, Centrum Użyteczności Publicznej ul. Sobieskiego, Ostróda oraz 25.10, g. 17, Centrum Aktywności Lokalnej ul. Wiejska 2d, Iława
Wydarzenie Klub "Gazety Polskiej" zaprasza na konferencję pt. " Franciszek Karpiński Poeta Prawd Bożych" z udziałem Waldemara Smaszcza, 23.10, g. 18, w auli Wyższego Seminarium Duchownego, ul. Warszawskiej 46 w Białymstoku
Wydarzenie Klub „Gazety Polskiej” Kraków zaprasza na spotkanie otwarte z Adamem Borowskim. 22 października (środa) godz. 16:30. NSZZ Solidarność Plac Szczepański 5, Kraków
Wydarzenie Klub „Gazety Polskiej” Ryki II zaprasza na spotkanie otwarte z dziennikarzem GP, GPC - Jackiem Liziniewiczem. 23 października (czwartek) godz. 18:00. Centrum Kultury i Sportu (Pałacyk) ul. Warszawska 11, Ryki
Wydarzenie Dorota Arciszewska-Mielewczyk oraz Klub "Gazety Polskiej" Gdynia zaprasza na spotkanie z Mariuszem Błaszczakiem. 29 października (środa) godz. 17:30. Cech Rzemiosła, ul. 10 lutego 33, Gdynia
Wydarzenie Zapraszamy na spotkanie otwarte z europosłem Patrykiem Jakim w Gliwicach - czwartek, 30 października, godz. 18:00, Hotel Malinowski, ul. Portowa 4
Portal tvrepublika.pl informacje z kraju i świata 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu. Nie zasypiamy nigdy. Bądź z nami!
NBP Prezes NBP prof. Adam Glapiński: zasoby złota stanowią 25 proc. wszystkich rezerw NBP, przekraczają 520 ton i są warte ok. 240 mld zł. Polacy mają coraz więcej złota dzięki przemyślanej strategii realizowanej przez niezależny bank centralny.

UJAWNIAMY: Milionowe zasięgi w jeden dzień. Reklamowa ofensywa Fundacji „Twój Głos Jest Ważny”

Źródło: Biblioteka Reklam Meta Ads

Portal Telewizji Republika dotarł do statystyk kampanii prowadzonej przez Fundację „Twój Głos Jest Ważny”. Wynika z nich, że tylko wczoraj organizacja ta wydała w systemie Meta Ads pomiędzy 6400 a 7390 złotych na zestaw dziesięciu reklam, które – pod pozorem „pro-frekwencyjnego” apelu – wyśmiewają sympatyków Karola Nawrockiego i szerzej: wyborców prawicy. Przy relatywnie niskim budżecie spoty osiągnęły 1,4–1,6 mln wyświetleń i trafiły do około miliona unikalnych osób. Co gorsza, to dopiero wierzchołek góry lodowej: równolegle fundacja prowadzi 22 kampanie w Google Ads, a cały projekt wygląda jak starannie zaplanowana operacja psychologiczna tuż przed rozstrzygającą drugą turą wyborów prezydenckich.

Stare sztuczki w nowej oprawie

Odkąd media społecznościowe stały się głównym kanałem komunikacji politycznej, manipulowanie przekazem poprzez płatną reklamę stało się codziennością. Tym razem jednak mamy do czynienia z czymś więcej niż typową „negatywną kampanią”. Spoty Fundacji „Twój Głos Jest Ważny” nie atakują bezpośrednio kandydata – zamiast tego ośmieszają jego wyborców, przedstawiając ich jako naiwnych, ślepo posłusznych i pozbawionych krytycznego myślenia. Cel jest jasny: zniechęcić sympatyków Nawrockiego do pójścia do urn i jednocześnie zmobilizować elektorat Rafała Trzaskowskiego, wzmacniając poczucie „moralnej wyższości” jego zwolenników.

Jak działa schemat?

  1. Pozorna neutralność. Reklamy są opatrzone hasztagiem #TwójGłosJestWażny i stylistyką rodem z kampanii profrekwencyjnych. W praktyce jednak treść to seria gagów, w których występują „typowi” wyborcy prawicy – ukazani karykaturalnie, niczym bohaterowie skeczu kabaretowego.
  2. Precyzyjne targetowanie. Portal Republiki przeanalizował dane z Biblioteki Reklam i zauważył, że kampania swoją tematyką i stylem kreacji była kierowana do grupy „18–35, zainteresowania: patriotyzm, tradycja, konserwatyzm”. Innymi słowy – dokładnie tam, gdzie trwa walka o głosy niezdecydowanych młodych konserwatystów.
  3. Psychologia w służbie polityki. Badania pokazują, że ośmieszanie grupy odniesienia skutkuje obniżeniem jej skłonności do mobilizacji wyborczej. Właśnie ten mechanizm testują autorzy kampanii, wydając niespełna siedem tysięcy złotych dziennie i inkasując milion odsłon.

Czy to legalne?

Polskie prawo wyborcze wymaga od komitetów wyborczych jawności finansowej oraz oznaczania materiałów agitacyjnych. Fundacja nie jest komitetem, a jej reklamy mają tylko lakoniczne oznaczenie „Opłacone przez: Fundacja ‛Twój Głos Jest Ważny’”. Brakuje informacji o źródle finansowania – czy są to prywatne darowizny, środki od sponsorów powiązanych z partią, a może pieniądze z zagranicy? Państwowa Komisja Wyborcza nie ma narzędzi, by to szybko zweryfikować, a przepisy dotyczące tzw. „third-party campaigning” wciąż pozostawiają pole do nadużyć. Pytanie brzmi: kto faktycznie stoi za tą operacją i dlaczego chce wpłynąć na wynik głosowania, nie ponosząc politycznej odpowiedzialności.

Koszt, który zwraca się z nawiązką

Według naszych wyliczeń koszt CPM (cost per mille, czyli cena za tysiąc wyświetleń) wynosi zaledwie 4,3–5 zł. To stawka, której mogą pozazdrościć nawet największe sztaby wyborcze. Dla porównania, średni CPM politycznych reklam w okresie kampanii przekracza zwykle 10 zł, a w gorących dniach sięga nawet 15–20 zł. Jak to możliwe, że fundacja osiąga 2-3 razy lepsze ceny? Eksperci wskazują na agresywne licytacje w czasie późnej nocy i wczesnego poranku, gdy konkurencja jest mniejsza, a także na wykorzystanie formatu Reels, który Facebook promuje algorytmicznie, obniżając koszt wyświetlenia. Innymi słowy, tanio kupują atencję, drogo sprzedają narrację.

Źródło: Biblioteka Reklam Meta Ads (Fundacja Twój Głos Jest Ważny)

Kto naprawdę zyskuje?

Publicznie Fundacja zapewnia, że „zależy jej na wysokiej frekwencji i świadomym wyborze”. W praktyce jednak przekaz jest wybiórczy: „Twój głos jest ważny, ale tylko jeśli głosujesz przeciw Nawrockiemu”. Strategia przypomina kampanię „Vote or Die” z USA, która w 2004 r. miała nakłonić młodych do udziału w wyborach, lecz de facto mobilizowała wyłącznie lewicowo-liberalną młodzież. Dziś ten sam model przenosi się na polski grunt: narracja pro-demokratyczna to jedynie fasada umożliwiająca atak na określoną grupę społeczną.

Karol Nawrocki przeszedł do drugiej tury z wynikiem niewiele mniejszym niż faworyt nadmiernie optymistycznych dla koalicji 13 grudnia sondaży Rafał Trzaskowski. Wyścig jest jednak wciąż otwarty. W tej atmosferze kampania „Twój Głos Jest Ważny” podcina skrzydła najmłodszym wyborcom prawicy, sugerując, że popieranie Nawrockiego jest niemodne, śmieszne i kojarzy się z internetowymi memami sprzed dekady. Jeśli nawet niewielki odsetek młodych konserwatystów zdecyduje się zostać w domu, różnica może przesądzić o wyniku głosowania.

Milion wyświetleń – milion problemów

Nie chodzi tylko o liczby. Wizerunek wyborcy prawicy – podszyty pogardą i karykaturą – rozlewa się po internecie szybciej niż oficjalne spoty sztabów. Na TikToku fragmenty reklam fundacji zostały zremiksowane i zyskały setki tysięcy dodatkowych odsłon. Treść trafia więc do osób spoza oryginalnego targetu, multiplikując efekt. W praktyce mamy do czynienia z cyfrowym tłumem buczących kibiców, a nie z konstruktywną zachętą do udziału w demokracji. Czy właśnie tak wygląda „edukacja obywatelska” w wydaniu tzw. trzeciego sektora?

PKW może – owszem – poprosić Facebooka o szczegółowe dane, ale procedura potrwa dłużej niż kampania. Również UODO ma ograniczone narzędzia; choć reklamy polityczne podlegają RODO, gigantów technologicznych trudno zmusić do szybkiego ujawnienia kulis targetowania. Tymczasem zegar wyborczy tyka, a fundacja – z pozoru niezależna – rozdaje cyfrowe razy

Wnioski

  1. Brak przejrzystości finansowania kampanii prowadzonej przez Fundację „Twój Głos Jest Ważny” rodzi poważne pytania o manipulację opinią publiczną.
  2. Model „śmiej się z przeciwnika” jest skuteczny, bo uderza w emocje – o wiele mocniej niż rzeczowa debata.
  3. Prawo nie nadąża za technologią: luka w regulacjach pozwala pseudo-NGO-som prowadzić de facto agitację wyborczą bez kontroli.
  4. Odpowiedzią musi być szybka reakcja instytucji państwa i mediów – nie tylko prawnych, lecz także informacyjnych.

Kampania Fundacji „Twój Głos Jest Ważny” to znak czasów: parlamentarną debatę zastępują 15-sekundowe wideo, a argumenty merytoryczne – szyderczy śmiech. Jeśli nie wyciągniemy wniosków dziś, jutro obudzimy się w rzeczywistości, w której wygrywa ten, kto ma tańszy CPM i ostrzejsze memy. A wtedy demokracja stanie się jedynie kolejną aplikacją w telefonie, którą – gdy przestanie nas bawić – po prostu przesuniemy do kosza.

Źródło: Republika

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.

Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google. 

Jesteśmy na Youtube: Bądź z nami na Youtube

Jesteśmy na Facebooku: Bądź z nami na FB

Jesteśmy na platformie X: Bądź z nami na X

Polecamy Sejm

Wiadomości

Bp Skibicki podczas ingresu: musimy wyjść poza mury naszych budynków, struktur, bezpiecznych przestrzeni

Katastrofalny pożar w stolicy Bangladeszu. Lotnisko w Dhace sparaliżowane

Niemcy: imigrant zamordował żonę w rocznicę ślubu

17 osób zginęło w dachowaniu autobusu | WIDEO

Kolejna gospodarka unijna spada w ratingu. I to jaka!

32 mld dolarów na wspieranie lewicowych inicjatyw na świecie

Słowenia zdecyduje w referendum o legalizacji eutanazji

USA: Hamas planuje atak na ludność cywilną Strefy Gazy

Washington Post ujawnił, czego zażądał od Trumpa Putin

Europa zachwycona Polską: Rewolucyjna reforma podatkowa Nawrockiego

Rozwiązano zagadkę transportu moai na Wyspie Wielkanocnej

Polityczna burza w Republice. Spór o rolnictwo i umowę Mercosur

"Myśląc Polska!". Poznaliśmy szczegóły zbliżającej się konwencji programowej PiS

Waldemar Buda krytykuje rząd za dramatyczną sytuacją rolników. Oferuje konkretne rozwiązanie

Zapach jesieni w kuchni: cynamonki idealne do herbaty

Najnowsze

Bp Skibicki podczas ingresu: musimy wyjść poza mury naszych budynków, struktur, bezpiecznych przestrzeni

Emmanuel Macron

Kolejna gospodarka unijna spada w ratingu. I to jaka!

32 mld dolarów na wspieranie lewicowych inicjatyw na świecie

eutanazja/zdjęcie poglądowe

Słowenia zdecyduje w referendum o legalizacji eutanazji

USA: Hamas planuje atak na ludność cywilną Strefy Gazy

Pożar w Dhace

Katastrofalny pożar w stolicy Bangladeszu. Lotnisko w Dhace sparaliżowane

samochód sprawcy

Niemcy: imigrant zamordował żonę w rocznicę ślubu

katastrofa autobusu w Brazylii

17 osób zginęło w dachowaniu autobusu | WIDEO