Największy tunel, największa maszyna. Jak drążymy tunel na wyspę Uznam
Maszyna drążąca tunel w Świnoujściu (Zachodniopomorskie) jest największą maszyną w Polsce - powiedział Michał Wójcik, dyrektor operacyjny firmy Gulermak, która jest wykonawcą stałego połączenia wysp Uznam i Wolin.
W piątek Wyspiarka, bo tak nazywa się maszyna drążąca tunel, rozpoczęła pracę. Długo wyczekiwana na Pomorzu Zachodnim inwestycja ma być gotowa w 2022 r.
- Maszyna w tej chwili jest największą maszyną w Polsce – powiedział Wójcik. Jak dodaje, „tak dużego tunelu nigdy w Polsce nie drążyliśmy”.
Jak zaznaczył „maszyna pracuje w cyklu dwudziestoczterogodzinnym, dzień i noc, nieprzerwanie. Pracuje w systemie trzyzmianowym; na każdej zmianie będzie pracowało około 20 osób, czyli na trzech zmianach do obsługi tej maszyny jest przewidziane 60 ludzi. Czwarta zmiana jest zmianą rezerwową” - podkreślił i dodał, że gdyby z powodu koronawirusa coś się stało, w gotowości czeka zmiana. „To jest łącznie około stu osób, które rozpoczęły pracę” – powiedział Wójcik.
Urządzenie będzie wiercić około 10 metrów na dobę, zależnie od napotkanego gruntu. Całe drążenie wykonawca planuje zakończyć za mniej więcej pół roku.
- Ta maszyna z jednej strony wierci, ale też układa tunel – wyjaśnił Wójcik. „Od tyłu do tej maszyny dźwigiem są podawane elementy obudowy tzw. ringi i układane jako pierścienie obudowy tunelu. Po ułożeniu każdego takiego pierścienia maszyna opiera się o ten pierścień, odpycha się od niego i kroczy do przodu” – dodał. Taką samą technologią firma Gulermak drąży tunel w Warszawie.
Polecamy Hity w sieci
Wiadomości
Najnowsze
Trump: CNN musi zostać sprzedany. Rozprzestrzeniają truciznę
"Będą stawiać zarzuty za nielubienie Tuska?!". Andruszkiewicz przestrzega przed cenzurą rządu 13 grudnia
"Chcemy odnowy starego kontynentu". Europejscy konserwatyści złożyli na ręce Ojca Świętego deklarację ideową