Modernizacje dworów kolejowych w Łowiczu i Zduńskiej Woli dobiegają końca

Portal TV Republika 04-12-2023, 10:55
Artykuł
facebook.com

Finiszuje modernizacja dworców kolejowych w Łowiczu i Zduńskiej Woli w woj. łódzkim. Odnowiony XIX-wieczny budynek w Łowiczu będzie wyróżniał motyw wycinanki łowickiej na elewacji, a obiekt w Zduńskiej Woli odzyska historyczny wygląd sprzed 120 lat.

Kompleksowy remont łowickiego dworca trwa od dwóch lat i w tym roku mają zakończyć się prace budowlane. Podróżni z nowego obiektu będą mogli korzystać po uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie, co ma nastąpić w pierwszym kwartale 2024 roku. Wiele prac zostało zrealizowanych i widać już ich efekty. Zakończono m.in. renowację pochodzącej z XIX wieku części elewacji, na której odtworzono detale architektoniczne, czyli m.in. boniowania, gzymsy i pilastry. Bliskie finalizacji są prace na fasadzie nowej części dworca, gdzie pojawił się deseń inspirowanym wycinanką łowicką. Na szczycie budynku od strony miasta umieszczono z kolei podświetlany napis „Łowicz Główny”, a na dachu zamontowano już 68 paneli fotowoltaicznych. Zasilą one budynek zieloną energią.

Przebudowa Łowicza Głównego to unikatowy projekt. Jego oryginalność polega na połączeniu dwóch brył – fragmentu pochodzącego z XIX wieku historycznego dworca oraz dobudowanej później części. To niecodzienny mariaż, ale już na tym etapie przebudowy obiekt prezentuje się imponująco. Jestem przekonany, że po zakończeniu inwestycji spełni on wszystkie oczekiwania mieszkańców miasta i klientów kolei, bo wprowadzono w nim wiele przyjaznych pasażerom rozwiązań” – podkreślił członek zarządu PKP SA Rafał Zgorzelski.

Wewnątrz historycznej części dworca sfinalizowano już aranżację pomieszczeń. W stanie deweloperskim są również przyszłe lokale handlowo-usługowe. Obecnie najbardziej intensywne prace wykończeniowe trwają w przestrzeni obsługi pasażerów. Prawie gotowe są również pomieszczenia kas biletowych, a także toalet. Natomiast na zewnątrz budynku wykonawca jest w trakcie układania nawierzchni. W najbliższym czasie skupi się on również na wykonaniu zadaszenia przejście prowadzącego z budynku do tunelu na perony. Koszt inwestycji to ponad 14 mln zł brutto i jest realizowane w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023.

Z kolei jeszcze w grudniu z nowego dworca mają zacząć korzystać podróżni w Zduńskiej Woli. Po zakończeniu wspólnej inwestycji PKP PLK i miasta za 4,5 mln zł budynek ma odzyskać historyczny wygląd sprzed 120 lat.

Efektem prowadzonych od ubiegłego roku robót jest przywrócenie dawnego, przemysłowego charakteru obiektu. Widać już odnowioną fasadę z czerwonej cegły i nowy dach. Wymienione zostały okna i drzwi oraz schody. Kończą się prace wewnątrz budynku. Obiekt wyposażono w nowe instalacje: elektryczną, wodną oraz ciepłowniczą. Prowadzone są prace wykończeniowe. „Inwestycja realizowana przez PKP PLK SA wspólnie z miastem Zduńska Wola i samorządem województwa łódzkiego jest zintegrowana z nowoczesną stacją kolejową zmodernizowaną w ramach przebudowy trasy do Łodzi Kaliskiej. Lepsze podróże również do Sieradza zapewni wygodne dojście z odnowionego dworca do tunelu pod peronami” – dodał prezes PKP PLK Ireneusz Merchel.

Po modernizacji obiekt ma stać się bardziej funkcjonalny. Ma to zapewnić nowy układ kas biletowych oraz połączenie poczekalni z częścią komercyjną. Łączenie podróży koleją i innymi środkami transportu zapewni zaś budowa stanowisk dla autobusów, miejsca parkingowe oraz stojaki dla rowerów. Powstanie zadaszenie na trasie do przejścia podziemnego, nowe jezdnie i chodniki.

Renowacja dworca, to wspólna inwestycja PKP PLK i Urzędu Miasta Zduńska Wola, ma zakończyć się w grudniu 2023 roku i kosztować 4,5 mln zł, z czego 1,5 mln zł to wkład miasta, a pozostała część pochodzi z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz budżetu państwa. To jednocześnie część większego projektu "Budowa zintegrowanych węzłów multimodalnych wraz z budową i przebudową przystanków kolejowych na terenie województwa łódzkiego" o wartości ok. 50 mln zł.

Prace na dworcu w Zduńskiej Woli nie wpływają na dostęp do pociągów. Trzy lata temu PKP PLK zmodernizowały stację. Powstały m.in. nowe perony i przejście podziemne z windami. Zainstalowane zostały nowe ławki, wiaty, oświetlenie, oznakowanie i tablice z rozkładami jazdy. Po modernizacji odcinka ze Zduńskiej Woli do Łodzi Kaliskiej pociągi kursują z prędkością do 120 km/h. Tym samym o jedną trzecią skrócił się czas podróży do stolicy województwa.

 

Źródło: PAP

Komentarze
Zobacz także
Nasze programy