Arcydzieło, które uwięziło nasze mózgi. Naukowcy znaleźli odpowiedź

Przez wieki „Dziewczyna z perłą” Johannesa Vermeer'a intrygowała widzów na całym świecie. Teraz, dzięki badaniom neurologicznym przeprowadzonym przez naukowców z Muzeum Mauritshuis w Hadze, odkryto, co sprawia, że arcydzieło to tak mocno oddziałuje na nasz mózg, wprowadzając go w unikalny stan „trwałej pętli uwagi”.
Muzeum Mauritshuis w Hadze, siedziba słynnego obrazu „Dziewczyna z perłą” Johannesa Vermeer'a, zwróciło się do badaczy neurologii z prośbą o zmierzenie aktywności mózgowej osób kontemplujących to dzieło. Wyniki badań, przeprowadzone przez firmę Neurensics, rzucają nowe światło na niezwykły wpływ obrazu na ludzki umysł.
Naukowcy doszli do wniosku, że widz wpatrujący się w „Dziewczynę z perłą” wpada w zjawisko nazywane „trwałą pętlą uwagi” (Sustained Attentional Loop). Jest to unikalny neurologiczny mechanizm, w którym spojrzenie widza jest najpierw przyciągane do oczu młodej kobiety, następnie przesuwa się do jej ust, zsuwa się na perłę, by potem znów powrócić do oczu – i tak w kółko.
Jak wyjaśnił Martin De Munnik z firmy Neurensics, ta pętla uwagi jest powodem, dla którego ludzie spędzają znacznie więcej czasu przed tym obrazem niż przed innymi dziełami.
Jesteś zmuszony pozostać skoncentrowany, niezależnie od tego, czy tego chcesz, czy nie – dodał.
Co więcej, badania aktywności mózgowej uczestników wykazały silną stymulację precuneusa – części mózgu odpowiedzialnej za świadomość i tożsamość osobistą.
Spodziewaliśmy się, że młoda kobieta z obrazu zostanie uznana za wyjątkową. Jednak powód zaskoczył nawet nas – przyznał Martin De Munnik, mówiąc o pewnym „nie wiem co”, które sprawia, że ten obraz jest rozpoznawalny na całym świecie.
Badania te, wykorzystujące technologię elektroencefalografii (EEG) i rezonansu magnetycznego (MRI), są pierwszymi tego typu, które mierzą neurologiczną reakcję na dzieło sztuki. Naukowcy porównali również reakcję mózgu na oryginalny obraz w muzeum z reakcją na jego reprodukcję. Okazało się, że emocje odczuwane przez widza były dziesięciokrotnie silniejsze w przypadku oryginału niż plakatu. W badaniu wzięło udział 10 uczestników, którym założono czujnik wzroku i elektrody wokół głowy.
Martine Gosselink, dyrektor Muzeum Mauritshuis, podkreśla, że te odkrycia dowodzą, jak ważne są wizyty w muzeach i oglądanie oryginalnych dzieł sztuki.
Bardzo ważne jest, aby interesować się sztuką, czy to fotografią, tańcem, czy dziełami z ‘złotego wieku’ malarstwa flamandzkiego – powiedziała w wywiadzie dla AFP, dodając stanowczo: „Mózg nie kłamie”.
Gosselink wyjaśniła również, że Johannes Vermeer często koncentrował uwagę na jednym punkcie, malując otoczenie w zamazany sposób. Jednak „Dziewczyna z perłą” posiada trzy punkty skupienia: oczy, usta i perłę. Dodatkowo, ten obraz wyróżnia się tym, że młoda kobieta patrzy bezpośrednio na widza, podczas gdy na innych obrazach Vermeer'a postacie zazwyczaj piszą lub pracują.
Martin De Munnik zasugerował, że ciekawe byłoby przeprowadzenie podobnych badań na innych słynnych obrazach, takich jak „Mona Lisa” Leonarda da Vinci. Martine Gosselink zażartowała, że choć „Dziewczynę z perłą” nazywa się czasem „Mona Lisą Północy”, to być może „Mona Lisa” powinna zacząć być nazywana „Dziewczyną z Południa”, ponieważ czasy się zmieniają.
Źródło: Republika
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.
Jesteśmy na Youtube: Bądź z nami na Youtube
Jesteśmy na Facebooku: Bądź z nami na FB
Jesteśmy na platformie X: Bądź z nami na X
Polecamy Hity w sieci
Wiadomości
Najnowsze
