Wielkimi krokami zbliża się historyczny dzień. 17 września Polska całkowicie uniezależni się od wpływów Rosji na północy kraju. Tego dnia zakończy się dominacja Moskwy w zakresie wydawania zgód na przepływanie jednostek morskich przez Cieśninę Piławską. Jak powiedział dziś w porannym programie Republiki wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk, kanał posłuży zarówno statkom handlowym, jak i tym o znaczeniu militarno-obronnym.
#PolskaNaDzieńDobry | @marekgrobarczyk (@MI_GOV_PL):
— Telewizja Republika 🇵🇱 #włączprawdę (@RepublikaTV) September 15, 2022
W kraju skakano po inwestycji w Mierzeję Wiślaną i ten stan trwa do dziś. Będziemy mieć swobodny dostęp do Bałtyku, chcemy pogłębić Zalew do 5m. i zbudować nową infrastrukturę na rzece Elbląg. #włączprawdę #TVRepublika
Przekop Mierzei Wiślanej umożliwi "swobodne wejście jednostkom straży granicznej i wojskowym, a także kutrowym", powiedział Gróbarczyk w rozmowie z Iloną Januszewską.
#PolskaNaDzieńDobry | @marekgrobarczyk (@MI_GOV_PL):
— Telewizja Republika 🇵🇱 #włączprawdę (@RepublikaTV) September 15, 2022
Prowadzimy prace modernizacyjne na Zalewie Wiślanym. Chcemy mieć swobodne wejście straży granicznej, czy marynarki wojennej, chodzi o łodzie patrolujące. Musimy chronić nasze granice. #włączprawdę #TVRepublika
Przypomniał, że nowa przeprawa umożliwi swobodny dostęp do Zalewu Wiślanego dla jednostek o zanurzeniu do 4,5 metra, długości do 100 metrów oraz do 20 metrów szerokości.
"Na pewno będzie to port dostępny dla tych (armatorów, przyp. red., których nie stać na porty trójmiejskie", stwierdził minister w Republice.
#PolskaNaDzieńDobry | @marekgrobarczyk (@MI_GOV_PL):
— Telewizja Republika 🇵🇱 #włączprawdę (@RepublikaTV) September 15, 2022
To będzie port dostępny dla tych, których nie stać na porty Trójmiejskie, gdzie koszty znacznie większe. Liczmy, że ci klienci, których nie stać, będą lokowały się na Zalewie Wiślanym. #włączprawdę #TVRepublika
"My liczymy, że zaczną wpływać nowe jednostki i port zacznie się rozwijać w innym tempie. Prowadzmy rozmowy z miastem Elbląg, bo to jest port komunalny. Chcemy współpracować z Zarządem Portu, mamy na to plan, jest grupa robocza, która ma harmonogram", powiedział Marek Gróbarczyk.
Dodał, że na początek przygotowano finansowanie w wysokości 100 mln złotych. Według naszego gościa istotną kwestią jest rozwiązanie kwestii formalno-prawnych.
Warto dodać, że Elbląg jest bardzo dobrze skomunikowany z resztą kraju. Drogą S7 umożliwia przewożenie towarów zarówno w stronę Gdańska, jak i Olsztyna czy Warszawy.
Koszt budowy przekopu Mierzei Wiślanej szacuje się na 1,85 mld złotych.
W oknie poniżej nagranie prezentujące stan na 17.08.2022