Torpol w portfolio CPK. MAP przejmuje pakiet kontrolny. W jakim celu? [wideo]
Centralny Port Komunikacyjny zawarł dziś z Towarzystwem Finansowym Silesia przedwstępną umowę kupna 8 mln 728 tys. 600 akcji stanowiących 38 proc. udziałów w giełdowej firmie Torpol. 10,41 proc. akcji należy do Nationale Nederlanden OFE, 8,79 proc. należy do PKO TFI S.A., a pozostali akcjonariusze kontrolują 42,8 proc. akcji.
"Dzisiaj podpisana umowa przedwstępna później będzie procedowana zgodnie z wszelkimi procedurami, tak aby grupa kapitałowa CPK wzbogaciła się o firmę zdolną do realizacji dużych wielobranżowych projektów infrastrukturalnych. Taką spółką jest firma Torpol", powiedział wiceminister funduszy i polityki regionalnej, pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała. Dodał, że CPK postrzega Torpol jako jednego z liderów polskiego rynku w branży kolejowej.
"Jednym z podstawowych założeń programu inwestycyjnego CPK jest to, żeby ta inwestycja służyła również do rozwoju polskich kompetencji, żeby te ogromne środki, które zainwestujemy zostawały w naszym kraju, wpływały na rozwój lokalnych firm i lokalnych podmiotów. To oczywiście nie znaczy, że Torpol będzie jakimś monopolistą. Wszelkie przepisy prawa zamówień publicznych będziemy przy tych kontraktach stosować, ale będziemy mieli podmiot, który będzie dawał nam bezpieczeństwo realizacyjne", mówił.
We wtorek około godziny 10.45 kurs akcji Torpolu na warszawskiej giełdzie rósł o 10,63 proc. do 22,90 zł przy obrotach dochodzących do 6 mln zł.
Torpol zajmuje się kompleksową modernizacją i budową infrastruktury kolejowej, dostosowując jej parametry do wymogów stawianych przez unijne i międzynarodowe przepisy o ruchu kolejowym. Spółka zrealizowała wiele projektów budowy i modernizacji odcinków najważniejszych linii kolejowych, będących krajową częścią paneuropejskich korytarzy transportowych – E20, E30, E65 i E75.
Jako generalny wykonawca – lider konsorcjum Torpol był odpowiedzialny za zaprojektowanie i budowę multimodalnego dworca Łódź Fabryczna – pierwszej w Polsce oraz trzeciej pod względem skali i specyfiki prac inwestycji kolejowej w Europie.