Przejdź do treści
07:45 Dowództwo Operacyjne: w polskiej przestrzeni powietrznej rozpoczęło się operowanie lotnictwa
07:25 Chiny: pierwszy stopień rakiety Długi Marsz 12A nie został pomyślnie odzyskany
06:54 Ukraina: Rosja przeprowadza ataki z użyciem dronów i pocisków manewrujących
Republika Zapraszamy na stoisko Telewizji Republika już od 30 grudnia – przy Placu Niepodległości w Chełmie
Republika Republika zaprasza widzów na specjalny koncert kolęd z Kozłówki, z udziałem Prezydenta RP Karola Nawrockiego oraz Pierwszej Damy Marty Nawrockiej, Wigilia, godz. 20.00
Republika Dzieci w Libanie śpiewają najpiękniejsze polskie kolędy. Na koncert zapraszamy do Republiki w Boże Narodzenie o godzinie 20:00
Wydarzenie Telewizja Republika, województwo lubelskie i miasto Chełm zapraszają na "Wystrzałowego Sylwestra z Republiką". Wśród gwiazd m.in. Fun Factory, Kombi Łosowski, Bayer Full, Defis, Corona i Weekend. Zapraszamy 31 grudnia do Chełma i przed telewizory!
Portal tvrepublika.pl informacje z kraju i świata 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu. Nie zasypiamy nigdy. Bądź z nami!
NBP Nowa publikacja NBP: „Polski złoty i niezależność Narodowego Banku Polskiego jako fundamenty rozwoju gospodarczego" – książka prof. Adama Glapińskiego, Prezesa NBP. Wersja elektroniczna dostępna bezpłatnie na nbp.pl
NBP Prof. Adam Glapiński, Prezes NBP: Przyjęcie euro katastrofalnie spowolni rozwój gospodarczy Polski

Airbus i Boeing przyspieszają produkcję i... testują tworzywa

Źródło: produkcja samolotów z tworzyw sztucznych - x.com/@Boeing

Giganci lotniczy Airbus i Boeing przygotowują się do znacznego zwiększenia tempa produkcji samolotów nowej generacji. Firmy planują osiągnąć poziom około 100 maszyn miesięcznie, przy jednoczesnym badaniu możliwości wykorzystania lżejszych materiałów plastikowych i zautomatyzowanego montażu, jak poinformowały agencję Reuters źródła branżowe.

Chociaż oficjalna premiera nowych modeli, które zastąpią obecne serie Boeing 737 i Airbus A320, jest jeszcze odległa, obie firmy podczas niedawnych targów technologii kompozytowych w Paryżu, zadeklarowały postępy w badaniach nad materiałami, z których mogłyby być zbudowane przyszłe samoloty – i jak można je produkować szybciej.

„Celem jest zarekomendowanie najlepszej drogi przejścia... do następnego programu samolotowego” – powiedział Randy Wilkerson, przedstawiciel Boeinga w projekcie NASA HiCAM, skoncentrowanym na produkcji wielkoseryjnej.

Obecne modele są budowane głównie z aluminium, z wykorzystaniem metod udoskonalanych przez dziesięciolecia. Jednak materiały kompozytowe, już szeroko stosowane w dużych samolotach, takich jak Boeing 787 czy Airbus A350, są obecnie brane pod uwagę także w mniejszych samolotach pasażerskich, ze względu na ich lekkość i zalety aerodynamiczne. Materiały te wymagają jednak obecnie powolnego i kosztownego procesu produkcyjnego, obejmującego specjalne piece ciśnieniowe (autoklawy).

Aby sprostać rosnącemu popytowi, Airbus i Boeing analizują szybsze rozwiązania produkcyjne, w tym zaawansowane tworzywa sztuczne, takie jak termoplasty. Trwające badania zakładają produkcję 80 samolotów miesięcznie dla każdej z firm – ponad dwa razy więcej niż Boeing produkuje obecnie i powyżej obecnego celu Airbusa, wynoszącego 75 sztuk. Źródła Reutersa podają jednak, że obaj producenci dążą nawet do tempa 100 samolotów miesięcznie – co odpowiada budowie samolotu na około 200 miejsc co kilka godzin.

 

Termoplasty – klucz do szybszej produkcji?

Jest to poważne wyzwanie dla branży, która wykorzystuje materiały kompozytowe od lat 70., ale nigdy na taką skalę. Do tej pory konstrukcje dużych samolotów, takich jak model 787, były wykonywane z kompozytów termoutwardzalnych (termoset), które wymagają powolnego przetwarzania w autoklawach. Nowe podejścia koncentrują się na materiałach takich jak termoplasty, które można szybko podgrzewać i kształtować.

„Można go stopić i nadać mu dowolny kształt” – wyjaśnił Lukas Raps z Niemieckiego Centrum Kosmicznego (DLR).

Materiały te mogą być zgrzewane za pomocą zaawansowanych metod, takich jak ultradźwięki, zamiast być mocowane nitami lub śrubami tytanowymi, co zmniejsza wagę i koszty produkcji. Ponadto, potrzeba stosowania autoklawów znacznie się zmniejsza, oszczędzając czas i energię.

„Nie ma wątpliwości, że termoplasty oferują możliwości, których nie mamy w przypadku materiałów termoset” – powiedział York Roth, główny badacz w Airbus Germany.

Nawet jeśli zgrzewanie zamiast mocowania mechanicznego może stwarzać problemy z certyfikacją, jest prawdopodobne, że przyszłe modele samolotów będą łączyć różne technologie i podejścia.

Chociaż przemysł lotniczy stanowi tylko niewielką część globalnego rynku materiałów kompozytowych, ma znaczący wpływ na innowacje i badania. Oficjele podkreślili, że nie ma jeszcze konkretnego planu wprowadzenia nowego modelu samolotu na rynek, w kontekście wrażliwych inwestycji i niedawnych problemów w łańcuchach dostaw, szczególnie w Boeingu.

„Ten model demonstracyjny nigdy nie był przeznaczony do lotu, ale został stworzony, aby zmaksymalizować proces uczenia się” – wyjaśnił Roth podczas konferencji.

Źródło: Republika

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.

Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google. 

Jesteśmy na Youtube: Bądź z nami na Youtube

Jesteśmy na Facebooku: Bądź z nami na FB

Jesteśmy na platformie X: Bądź z nami na X

Wiadomości

Bronisław Wildstein

Wildstein: Polska laboratorium eliminacji opozycji

Prezydent Karol Nawrocki reaguje na tragedię w Kopalni Pniówek. Kondolencje dla rodzin górników

Polska reaguje na zmasowany atak Rosji na Ukrainę. Wystartowały samoloty, działania prewencyjne

Niemcy są w szoku: Prezydent Nawrocki to polski Trump

Rosja zadziwia na wojnie: konie na froncie, osły w logistyce

USA: STOP dla farm wiatrowych z powodów bezpieczeństwa narodowego

Holandia: Samochodem wjechała w tłum podczas parady świateł

Trump: Musimy mieć Grenlandię. Tam wszędzie rosyjskie i chińskie statki

Szwedzi wyłączyli reaktor atomowy

USA będą budować pływające fortece. Będą większe od niszczycieli

Rosja o rozmowach w Miami. Gdzie jest pokój?

Rosjanie ponownie uderzyli w Odessę

Trump powiedział, że po raz ostatni zgrywa twardziela

Kopalnia Pniówek: Dwóch górników nie żyje

Ostrzeżenie na święta Bożego Narodzenia. Taka jest ich natura

Najnowsze

kopalnia węgla - zdjęcie poglądowe

Kopalnia Pniówek: Dwóch górników nie żyje

Niemcy są w szoku: Prezydent Nawrocki to polski Trump

Rosjanie na koniach

Rosja zadziwia na wojnie: konie na froncie, osły w logistyce

morska farma wiatrowa

USA: STOP dla farm wiatrowych z powodów bezpieczeństwa narodowego

dramat w Nunspeet

Holandia: Samochodem wjechała w tłum podczas parady świateł

Bronisław Wildstein

Wildstein: Polska laboratorium eliminacji opozycji

Nawrocki składa kondolencje po tragedii w Pniówku

Prezydent Karol Nawrocki reaguje na tragedię w Kopalni Pniówek. Kondolencje dla rodzin górników

Polska reaguje na zmasowany atak Rosji na Ukrainę. Wystartowały samoloty, działania prewencyjne