Przejdź do treści
Pakiet paliwowy zlikwidował szarą strefę obrotu paliwami, co przełożyło się na zastrzyk pieniędzy do budżetu państwa
Orlen SA

Budowa stabilnego systemu dywersyfikacji dostaw paliw, prowadzona od roku 2015 przez władze państwowe i koncern Orlen, stanowiła podstawowy element uniezależnienia się od transz z Rosji. Nie był jednak element jedyny. Bardzo ważnym działaniem było przyjęcie w 2016 roku pakietu paliwowego, który skutecznie ograniczył szarą strefę w obrocie paliwami. Wcześniej do Polski wjeżdżało nawet 700 cystern dziennie; przypływały także statki pełne nielegalnego paliwa. Od 2015, kiedy przepisy jeszcze nie obowiązywały, do 2021 r. w Polsce skokowo wzrosła legalna konsumpcja paliw, w tym oleju napędowego o 55 proc. - do ponad 18 mln ton i benzyny o 28 proc. - do blisko 5 mln ton.

Przypomnijmy pierwszy, najbardziej spektakularny rok działania pakietu paliwowego.

Pakiet wprowadzono 1 sierpnia 2016 roku. Według planów Ministerstwa Finansów miał on uporządkować zasady przywozu paliw do kraju oraz znacznie ograniczyć szarą strefę na rynku. Ministerstwo Finansów, powołując się na Polską Organizację Przemysłu i Handlu Naftowego, szacowało, że w 2015 roku wynosiła ona na samym tylko rynku diesla nawet 15 proc.

Efektem pakietu paliwowego miało być uszczelnienie pobór podatku VAT, a tym samym zwiększenie dochodów budżetowych o 2-2,5 mld zł rocznie. Rzeczywistość pobiła najśmielsze plany.

W pierwszych trzech miesiącach od wprowadzenia pakietu odnotowano gwałtowny wzrost legalnej sprzedaży paliw płynnych. W sierpniu 2016 roku według Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego nastąpił skokowy wzrost sprzedaży paliw o 29 proc., we wrześniu o 26 proc., a w październiku o 17 proc. w porównaniu do analogicznych okresów z 2015 roku.

Potwierdziły to także sprawozdania finansowe państwowych koncernów. Lotos w swoim sprawozdaniu finansowym za III kwartał 2016 roku podał, że sprzedaż paliw i oleju napędowego wzrosła w lipcu odpowiednio 0,9 proc. i 1,9 proc. Natomiast w kolejnym miesiącu gwałtownie wzrosła odpowiednio o 19,6 proc. i 21,9 proc. Raport przedstawiający wyniki finansowe Orlenu za IV kwartał minionego roku informował natomiast o wzroście konsumpcji w Polsce oleju napędowego o 24 proc. rok do roku.

Ministerstwo Finansów informowało też, że wzrost legalnej sprzedaży paliw widzi również w strukturze wpływów akcyzy. Nastąpił wyraźny wzrost tzw. akcyzy krajowej. Odnotowano natomiast spadek o 57 wpływów z akcyzy płaconej od nabycia paliw z krajów UE.

Wzrósł natomiast eksport paliw z Polski, co także jest efektem praktycznego wyeliminowania szarej strefy.

Krajowi producenci paliw z roku na rok zwiększali eksport oleju napędowego rocznie nawet od 140 proc. do 300 proc., ponieważ nie byli w stanie sprzedać całości produkcji w kraju. W okresie od sierpnia do października 2016, ten eksport spadł natomiast czasowo o 47 proc. - wszystko przez większe zapotrzebowanie ON na rynku krajowym.

"Rozwiązania pakietu paliwowego w sposób zdecydowany ograniczyły oszustwa na rynku paliwowym wykorzystujące mechanizmy wewnątrzwspólnotowych nabyć paliw realizowanych za pośrednictwem zarejestrowanych odbiorców. Wzrost sprzedaży legalnej w sierpniu 2016 r. wskazuje, że udział szarej strefy w całości konsumpcji w Polsce wynosił ok. 15 proc." - oceniało w 2016 roku Ministerstwo Finansów. Jeszcze w połowie 2015 roku resort informował, że szarą strefę rynku paliw w Polsce szacuje na 30 proc.

Słowa Ministerstwa Finansów potwierdzały dane z poprzednich lat. Od sierpnia 2016 roku wielkość importu z krajów Unii Europejskiej dla benzyn i olejów napędowych realizowanych przez zarejestrowanych odbiorców na rzecz innych podmiotów drastycznie spadła. W samym pierwszym miesiącu obowiązywania pakietu paliwowego spadła ona o ponad 80 proc. Oznacza to, że o tyle spadła ilość przywożonych w cysternach do Polski paliw, które następnie miały być wprowadzone do sprzedaży.

Dzięki pakietowi paliwowemu, m.in. konieczności zapłaty podatku VAT przez zarejestrowanego odbiorcę w ciągu kilku dni przy jednoczesnym zobowiązaniu do weryfikacji i identyfikacji faktycznego odbiorcy paliwa skutecznie wyeliminowano z obrotu znaczną część nielegalnego handlu paliw. Rewolucja na rynku paliw, która od sierpnia 2016 roku dokonała się w błyskawicznym tempie, uszczelniła obrót paliwami. Uszczelniła bardzo mocno, wzbogacając Skarb Państwa i pozwalając na szybki rozwój koncernu multienergetycznego Orlen. Koncernu, który coraz bardziej liczy się w Europie i świecie.

Orlen SA

Wiadomości

Zła i dobra wiadomość. Co z Wrocławiem?

Wrocław czeka ale nie ludzie. Bez wytchnienia umacniają wały

Uruchomiono dwa kolejne poldery zalewowe pod Wrocławiem

Usuwanie skutków powodzi. Jakie uprawnienia ma twój pracodawca?

Zmarł Toto Schillaci, bohater mistrzostw świata 1990

Libicki: Henning-Kloska wykazała się całkowitym brakiem wyczucia

Nie wstyd panu, panie Donaldzie?

Kosztowniak: Chaos, dezinformacja, degrengolada i upadek - tak w sytuacji kryzysowej działa Tusk

Szokujące słowa ekologa! Niemiecki wywiad werbował do protestów przeciwko budowie zbiorników retencyjnych!

Trump i Duda spotkają się w Amerykańskiej Częstochowie – kluczowe wydarzenie przed wyborami w USA

Dzisiaj informacje TV Republika

Dlaczego luksusowy resort w Jeleniej Górze przerwał wał powodziowy?

Kowalski: Tusk powinien być natychmiast zdymisjonowany

Myślano, że obok wiecu Trumpa są materiały wybuchowe. Policja wkroczyła do akcji

Jak doszło do eksplozji pagerów Hezbollahu?

Najnowsze

Zła i dobra wiadomość. Co z Wrocławiem?

Zmarł Toto Schillaci, bohater mistrzostw świata 1990

Libicki: Henning-Kloska wykazała się całkowitym brakiem wyczucia

Nie wstyd panu, panie Donaldzie?

Kosztowniak: Chaos, dezinformacja, degrengolada i upadek - tak w sytuacji kryzysowej działa Tusk

Wrocław czeka ale nie ludzie. Bez wytchnienia umacniają wały

Uruchomiono dwa kolejne poldery zalewowe pod Wrocławiem

Usuwanie skutków powodzi. Jakie uprawnienia ma twój pracodawca?