Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) odmówił zatwierdzenia projektu nowego cennika PKP Polskich Linii Kolejowych, który zakładał podwyżki stawek za dostęp do infrastruktury. Wiemy co to oznacza.
Pod koniec grudnia ubiegłego roku PKP Polskie Linie Kolejowe wniosły o zatwierdzenie nowego cennika za korzystanie z infrastruktury kolejowej. Projekt przewidywał, że średnia stawka sieciowa wzrośnie o 3,22 proc. (z 7,77 zł/km do 8,02 zł/km), bez zmian pozostanie m.in. poziom składnika stawki związanego z trakcją (0,22 zł/km).
Zgodnie z założeniem PKP PLK, średnia stawka w przewozach pasażerskich miała wzrosnąć o 4,75 proc. (z 6,10 zł/km do 6,39 zł/km), a średnia stawka dla przewoźników towarowych, zwiększyć wartość o 3,75 proc. (z 12,80 zł/km do 13,28 zł/km).
Zarządca opracował cennik z uwzględnieniem kosztów peronów i infrastruktury umożliwiającej pasażerom dotarcie do peronów.
Brak zatwierdzenia nowego cennika oznacza, że na rozkład jazdy pociągów 2022/2023 PKP PLK może stosować dotychczasowy cennik, zatwierdzony w 2018 roku, lub opracować nowy i ponownie przedstawić go do zatwierdzenia Prezesowi UTK.