Przejdź do treści
Republika Zgodnie z obietnicą, dokonaliśmy zakupu platformy pod wóz transmisyjny. Jesteśmy także w trakcie procesu zakupu dwóch kolejnych - łącznie będziemy dysponowali trzema wozami transmisyjnymi. Dziękujemy za Państwa wsparcie!
Ważne Powstał 545. Klub "Gazety Polskiej". Jest to pierwszy Klub "GP" w Ameryce Południowej (Brazylia)
Wydarzenie Klub "Gazety Polskiej" w Iławie zaprasza na koncert Pawła Piekarczyka - 25 października, godz. 17:00, Centrum Aktywności Lokalnej ul. Wiejska 2d
Wydarzenie Klub "Gazety Polskiej" Rawa Mazowiecka II zaprasza na spotkanie z posłem Markiem Jakubiakiem - 27.10 (poniedziałek), godz. 17.00 - aula klasztoru ojców pasjonistów, ul. Ks. I. Skorupki 3, Rawa Mazowiecka
Wydarzenie Klub "Gazety Polskiej" Aleksandrów Łódzki zaprasza na spotkanie z Robertem Bąkiewiczem - 28.10 (wtorek), godz. 18.00, Hotel i Restauracja Pelikan, ul. Wierzbińska 58 Aleksandrów Łódzki
Wydarzenie Dorota Arciszewska-Mielewczyk oraz Klub "Gazety Polskiej" Gdynia zaprasza na spotkanie z Mariuszem Błaszczakiem. 29 października (środa) godz. 17:30. Cech Rzemiosła, ul. 10 lutego 33, Gdynia
Wydarzenie Klub "Gazety Polskiej" Środa Śl. zaprasza na protest "Wolnych Polaków", 29 października, g. 15, Rynek Dolny., Po proteście odbędzie się koncert Pawła Piekarczyka w Restaruant&Bar Quattro, ul. Świdnicka 10
Wydarzenie Zapraszamy na spotkanie otwarte z europosłem Patrykiem Jakim w Gliwicach - czwartek, 30 października, godz. 18:00, Hotel Malinowski, ul. Portowa 4
Wydarzenie Klub "Gazety Polskiej" w Warszawie zaprasza na spotkanie autorskie z red. Bronisławem Wildsteinem oraz prezentację książki pt. "Opowieści Idioty Czy Ład Natury", 30 października, g. 18, ul. Marszałkowska 7, wejście od ul. E. Zoli, Warszawa
Wydarzenie Klub „Gazety Polskiej” Puławy zaprasza na spotkanie otwarte z Adamem Borowskim. 5 listopada, g. 17:00, Puławy, Hotel Olimpic, ul. Hauke-Bosaka (przy stadionie)
Wydarzenie Klub „Gazety Polskiej” w Głogowie zaprasza na spotkanie autorskie z Janem Majchrowskim. 7 listopada, godz. 17:00 sala przy Kościele św. Klemensa, ul. Sikorskiego 23
Wydarzenie Klub Gazety Polskiej w Gdyni zaprasza na spotkanie z Jackiem Wroną, działaczem Ruchu Obrony Granic. 16 listopada, g. 17:30. Cech Rzemiosła i Przedsiębiorczości, ul. 10 Lutego 33
Portal tvrepublika.pl informacje z kraju i świata 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu. Nie zasypiamy nigdy. Bądź z nami!
NBP Prezes NBP prof. Adam Glapiński: zasoby złota stanowią 25 proc. wszystkich rezerw NBP, przekraczają 520 ton i są warte ok. 240 mld zł. Polacy mają coraz więcej złota dzięki przemyślanej strategii realizowanej przez niezależny bank centralny.

Alarm z branży: Unijna obsesja klimatyczna zniszczy przemysł

Źródło: canva

- To moment przełomowy - ostrzegają szefowie dwóch motoryzacyjnych gigantów. Jeśli Unia Europejska nie złagodzi swojej polityki regulacyjnej, europejski przemysł samochodowy może zostać zepchnięty na margines globalnej gospodarki. Luka wobec Chin rośnie, a konsekwencje mogą być nieodwracalne.

Europejska motoryzacja na zakręcie

W opublikowanym na łamach francuskiego dziennika „Le Figaro” wspólnym wywiadzie John Elkann, szef grupy Stellantis, a także Luca de Meo, dyrektor generalny Renault, wprost mówią o dramatycznym stanie europejskiego rynku motoryzacyjnego. Obaj podkreślają, że bez pilnych korekt legislacyjnych unijna branża motoryzacyjna może znaleźć się w punkcie bez powrotu.

- Rynek europejski jest jedynym spośród głównych światowych rynków, który nie powrócił do poziomu sprzed pandemii

- zaznacza Elkann. 

Z kolei de Meo ostrzega, że jeśli obecne tempo spadku się utrzyma, europejski rynek motoryzacyjny może zmniejszyć się o połowę w ciągu dekady.

Główną przyczyną tego trendu, według rozmówców Le Figaro, są restrykcyjne unijne regulacje środowiskowe, które - choć tworzone w imię walki z globalnym ociepleniem - znacząco zwiększają koszty produkcji i przekładają się na rosnące ceny samochodów.

- Przepisy europejskie sprawiają, że nasze samochody są coraz bardziej skomplikowane, coraz cięższe i coraz droższe, a ludzie w większości po prostu nie mogą sobie na nie pozwolić

 - podkreśla de Meo.

Chińska dominacja, europejska stagnacja? Czas decyzji coraz krótszy

Szefowie Stellantis i Renault nie mają złudzeń: Europa już dziś traci konkurencyjność. Ich zdaniem 2025 rok będzie momentem zwrotnym, gdy rynek motoryzacyjny Chin przewyższy łącznie rynki Europy i Stanów Zjednoczonych.

- Europa musi zdecydować, czy chce być nadal terenem przemysłu motoryzacyjnego, czy tylko rynkiem zbytu 

- ostrzega Elkann.

Apelują o uproszczenie i racjonalizację przepisów, które ich zdaniem są „całkowicie oderwane od rzeczywistości” i mogą doprowadzić do redukcji zatrudnienia i zamykania zakładów produkcyjnych już w ciągu najbliższych trzech lat.

Jeśli obecny kurs zostanie utrzymany, ostrzegają, może być już za późno. 

- Los europejskiego przemysłu motoryzacyjnego rozstrzyga się właśnie teraz 

- zaznaczają zgodnie.

Źródło: Republika, Le Figaro

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.

Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google. 

Jesteśmy na Youtube: Bądź z nami na Youtube

Jesteśmy na Facebooku: Bądź z nami na FB

Jesteśmy na platformie X: Bądź z nami na X

Polecamy Sejm

Wiadomości

Hadja Lahbib

UE wszystkiego oczekuje od Trumpa. Sama się boi uderzyć w Rosję

Osiem osób rannych. Rosja uderzyła w Kjów rakietami balistycznymi

Japonia: nowa premier zaostrza politykę imigracyjną

Sankcje Trumpa: Rosyjski gigant musi sprzedać rafinerię w Europie

Wypuścili omyłkowo azylanta. Premier przerażony

Bakteria E. coli w partii tatara wołowego i metki cebulowej znanej marki

Szłapka grabarzem Nowoczesnej. Partia przestała istnieć

W sobotę ostatnia droga ś.p. Andrzeja Kołakowskiego. IPN przypomina sylwetkę barda

Matecki alarmuje. "Masowa migracja to najważniejszy problem Europy"

Błaszczak przedstawił cztery punkty przywrócenia Wojska Polskiego na właściwe tory

Amerykańskie sankcje mocno uderzą w rosyjski budżet

Czarnek: pod rządami Tuska nie jesteśmy bezpieczni

Nie żyje jeden z najbogatszych Polaków. To współwłaściciel firmy farmaceutycznej

Skandalicznie niskie wyroki dla podpalaczy działających na zlecenie Rosji

Polski transport na krawędzi zapaści: bankructwa, długi i bezczynność koalicji 13 grudnia

Najnowsze

Hadja Lahbib

UE wszystkiego oczekuje od Trumpa. Sama się boi uderzyć w Rosję

Hadush Kebatu

Wypuścili omyłkowo azylanta. Premier przerażony

Bakteria E. coli w partii tatara wołowego i metki cebulowej znanej marki

Szłapka grabarzem Nowoczesnej. Partia przestała istnieć

W sobotę ostatnia droga ś.p. Andrzeja Kołakowskiego. IPN przypomina sylwetkę barda

atak na Kijów

Osiem osób rannych. Rosja uderzyła w Kjów rakietami balistycznymi

Sanae Takaichi

Japonia: nowa premier zaostrza politykę imigracyjną

stacja benzynowa Łukoilu

Sankcje Trumpa: Rosyjski gigant musi sprzedać rafinerię w Europie