„Biznes Polska". System PANSA UTM

Zapraszamy do obejrzenia całego materiału wideo
Fot. Canva

PANSA UTM to system koordynacji lotów, który dba o bezpieczeństwo operacji dronów na polskim niebie. - Wszystko odbywa się elektronicznie, za pomocą kilku kliknięć - powiedział Maciej Włodarczyk, kierownik działu zarządzania operacjami BSP, PAŻP.

- PANSA UTM, czyli system do elektronicznej koordynacji lotów bezzałogowych statków powietrznych. To znaczy, że użytkownik, który  ma w tym systemie swój profil, składa do Agencji swój plan lotu, w celu uzyskania zgody na lot. Można złożyć również plan loty, tylko w celu zdobycia informacji, na jakich zasadach ten lot może się odbyć - powiedział Maciej Włodarczyk, kierownik działu zarządzania operacjami BSP, PAŻP.

System PANSA UTM jest prawdopodobnie pierwszym na świecie, a na pewno pierwszym w Europie, który przeszedł proces akredytacji zakończony pozytywną decyzją prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego. W marcu 2020 roku po wielu miesiącach pracy system został wdrożony do użytku operacyjnego. 

Co w praktyce znaczy wprowadzenia systemu koordynacji lotu PANSA UTM?

- Z chwilą wdrożenia systemu PANSA UTM cały proces uległ cyfryzacji. Teraz wystarczy tylko złożyć elektroniczny plan lotu przez PANSA UTN, ten plan trafia do zatwierdzenia przez PAŻP, a następnie przechodzimy już do koordynacji lotu bezpośrednio przez aplikację Dron Radars. Wyłączyliśmy całościowo maile i pisma. Wszystko odbywa się elektronicznie, za pomocą kilku kliknięć - dodał Maciej Włodarczyk.

System PANSA UTM pozwala na zarządzenie lotami dronów, umożliwia m.in. planowanie i zgłaszanie misji, dodawanie własnego modelu dronu do bazy, stworzenie rejestru posiadanych certyfikatów, uzyskanie zgody na loty, kontrolowanie lotu, e-identyfikacje dronów i operatorów. Dostęp do PANSA UTM można uzyskać poprzez rejestracje na stronie internetowej albo przez aplikację. 

PANSA UTM pozwala zapewnić bezpieczeństwo

Bezpieczeństwo lotów to bardzo ważny aspekt dla Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Dlatego zmieniono przepisy, które obecnie stawiają wymagania pilotom i operatorom na podstawie ryzyka. Im trudniejsza operacja, tym większe wymagania w stosunku do ludzi, organizacji i sprzętu.

- Najprostsza operacja odbywa się z dala od terenów rekreacyjnych i przemysłowych. Tam stawiane są najniższe wymagania. Natomiast latanie w sytuacji, gdzie mamy do czynienia z dużym ruchem ludzi, te wymagania są coraz wyższe - powiedział Hubert Kiełbus z departamentu bezzałogowych statków powietrznych, ULC. 

ZOBACZ: „Biznes Polska". Wykorzystanie dronów do celów komercyjnych

- Nie ma nic cenniejszego niż zdrowie i życie ludzi. Pamiętajmy, że latając dronami możemy narazić innych na niebezpieczeństwo. Nieprawidłowe używanie bezzałogowego systemu, może zrobić komuś krzywdę - dodał Kiełbus.

Istnieją również strefy zakazane, określa je właściwy kolor na wirtualnych mapach. Latanie nad tymi miejscami jest surowo zabronione.  

- Co do zasady, zakaz latania obowiązuje nad poligonami, jednostkami wojskowymi, elektrowniami, ujęciami wody, oczyszczalniami ścieków i portami morskimi. Tam te zasady jasno są określone, można latać wyłącznie za zgodą np. właściciela. Poza tym występują również strefy elastyczne lub stałe, dlatego zawsze przed lotem należy zrobić rozeznanie, w jakiej strefie chcemy latać - powiedział Hubert Kiełbus.

 

 

 

 

 

Źródło: materiały prasowe

Komentarze
Zobacz także
Nasze programy