TVN, „Wyborcza” i część innych dużych prywatnych mediów protestują. Nie chcą się składać na NFZ
Od rana telewizje TVN24 i Polsat News zamiast programu nadają specjalny komunikat. Na portalach TVN24, Onet i Interia czytelnicy nie przeczytają żadnego artykułu. Do akcji przyłączyły się też niektóre dzienniki.
Na początku lutego do wykazu prac legislacyjnych rządu wpisano projekt ustawy, której konsekwencją będzie wprowadzenie składki z tytułu reklamy internetowej i reklamy konwencjonalnej. Chodzi o projekt ustawy o dodatkowych przychodach Narodowego Funduszu Zdrowia, Narodowego Funduszu Ochrony Zabytków oraz utworzeniu Funduszu Wsparcia Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Obszarze Mediów. Zgodnie z założeniami połowa wpływów ze składek od reklam ma trafić do NFZ.
Dziś mówicie #MEDIABEZWYBORU?
— Maciej Stańczyk (@stanczykmaciej) February 10, 2021
A gdzie byliście jak polityk @Platforma_org najbliższy Donalda Tuska z biznesmenem w restauracji u Sowy ustalał, że trzeba wywalić naczelnego @FAKT24PL bo gazeta atakuje rząd PO-PSL?
Posłuchajcie i przypomnijcie sobie⬇️ pic.twitter.com/TasEdps03g
#zakładnicy #MEDIABEZWYBORU
— Łukasz Heliasz (@lheliaszv2) February 10, 2021
Nic mnie nie obchodzi Wasz strajk. @polsat jesteście prywatnym usługodawcą za którego zapłaciłem. Odliczycie mi to rachunku czy co?
Jestem zakładnikiem? Bez jaj...#polsat #tvn #strajkmediów #strajk #media #prywarnemedia #tv #radio#ringieraxelspringer pic.twitter.com/1d6E8ybhBE
Do akcji przyłączyły się także stacje radiowe, m.in. RMF FM, ZET, TOK FM, Rock Radio – zamiast audycji stacje nadają komunikat. Media, które przyłączyły się do akcji, na swoich stronach internetowych publikują list otwarty do władz RP i liderów ugrupowań politycznych. Informację o akcji na pierwszych stronach w środę opublikowały dzienniki: „Rzeczpospolita”, „Gazeta Wyborcza”, „Fakt”, „Dziennik Gazeta Prawna” i „Super Express”.
Składka bezpośrednio do NFZ
Według nich wprowadzenie składki osłabi, a nawet doprowadzi do likwidacji części mediów działających w Polsce, a także ograniczy możliwości finansowania jakościowych i lokalnych treści.
#Sonda| Czy Twoim zdaniem niezależne media w Polsce to:#włączprawdę #TVRepublika
— Telewizja Republika ???????? #włączprawdę (@RepublikaTV) February 10, 2021
Plany wprowadzenia składki z tytułu reklamy internetowej i reklamy konwencjonalnej skomentował rzecznik rządu Piotr Müller. Podkreślił, że propozycja dotyczy największych podmiotów na rynku reklamowym. „Od długiego czasu w UE trwa dyskusja na temat regulacji dotyczących m.in. sprawiedliwego opodatkowania cyfrowych gigantów internetowych. Ta dyskusja niestety znacząco się przedłuża. W związku z tym Polska, podobnie jak kilka innych krajów europejskich, zaproponowała krajowe rozwiązania podatkowe. Należy podkreślić, że dotyczy to największych podmiotów na rynku reklamowym – powiedział Müller.
Podobne rozwiązania funkcjonują już w innych państwach, m.in. w Wielkiej Brytanii, Francji, Hiszpanii, Włoszech, Belgii i w Grecji.
„Pieniądze z opłaty trafią bezpośrednio na konta Narodowego Funduszu Zdrowia, Narodowego Funduszu Ochrony Zabytków oraz nowego Funduszu, z którego wspierane będą projekty związane z kulturą i dziedzictwem narodowym w obszarze mediów” – podkreślił Müller.