Trwa formalne dochodzenie antymonopolowe, by ocenić, czy Facebook naruszył unijne zasady konkurencji, wykorzystując dane dot. reklam zebrane w szczególności od reklamodawców w celu konkurowania z nimi. Dochodzenie wszczęła Komisja Europejska.
Komisja Europejska oceni, czy Facebook, z naruszeniem unijnych reguł konkurencji, łączy swoją usługę ogłoszeń online Facebook Marketplace ze swoją siecią społecznościową.
- Facebook jest używany przez prawie 3 miliardy ludzi każdego miesiąca, a łącznie prawie 7 milionów firm reklamuje się na Facebooku. Facebook gromadzi ogromne zasoby danych o działaniach użytkowników jego sieci społecznościowej i nie tylko, dzięki czemu dociera do określonych grup klientów. Przyjrzymy się szczegółowo, czy te dane dają Facebookowi nieuzasadnioną przewagę konkurencyjną, w szczególności w sektorze ogłoszeń drobnych, gdzie ludzie codziennie kupują i sprzedają towary, a Facebook konkuruje również z firmami, od których zbiera dane - podała wiceszefowa KE Margrethe Vestager, odpowiedzialna za politykę konkurencji.
- W dzisiejszej gospodarce cyfrowej dane nie powinny być wykorzystywane w sposób zakłócający konkurencję - dodała.
Facebook oferuje m.in. usługę ogłoszeń online, która nazywa się Facebook Marketplace. Jest to platforma dla użytkowników Facebooka, na której mogą kupować oraz sprzedawać towary.
Szkodliwe działania
Podczas formalnego dochodzenia Komisja Europejska szczegółowo zbada, czy pozycja Facebooka w sieciach społecznościowych oraz reklamach internetowych pozwala mu na szkodzenie konkurencji na sąsiednich rynkach, na których Facebook jest również aktywny dzięki swojej sieci społecznościowej, a w szczególności w ogłoszeniach internetowych.
Firmy, które reklamują swoje usługi na Facebooku mogą dostarczać mu cenne komercyjnie dane. Ten może następnie wykorzystywać je w celu konkurowania z firmami, które je dostarczyły.
Komisja, po wstępnym dochodzeniu, obawia się, że Facebook może zakłócić konkurencję w zakresie usług ogłoszeń online. Może on wykorzystywać dane uzyskane od konkurencyjnych dostawców w kontekście ich reklam w sieci społecznościowej Facebooka.
Komisja Europejska uważa, że Facebook posiada precyzyjne dane i informacje dotyczące preferencji użytkowników. Według KE może tak być na podstawie działań reklamowych swoich konkurentów i może wykorzystywać takie dane w celu dostosowania usługi Facebook Marketplace.