Przejdź do treści

Komisja Europejska kontra Facebook. Dochodzenie ws. unijnych zasad konkurencji

Źródło: Fot. Pexels/Tobias Dziuba

Trwa formalne dochodzenie antymonopolowe, by ocenić, czy Facebook naruszył unijne zasady konkurencji, wykorzystując dane dot. reklam zebrane w szczególności od reklamodawców w celu konkurowania z nimi. Dochodzenie wszczęła Komisja Europejska.

Komisja Europejska oceni, czy Facebook, z naruszeniem unijnych reguł konkurencji, łączy swoją usługę ogłoszeń online Facebook Marketplace ze swoją siecią społecznościową.

- Facebook jest używany przez prawie 3 miliardy ludzi każdego miesiąca, a łącznie prawie 7 milionów firm reklamuje się na Facebooku. Facebook gromadzi ogromne zasoby danych o działaniach użytkowników jego sieci społecznościowej i nie tylko, dzięki czemu dociera do określonych grup klientów. Przyjrzymy się szczegółowo, czy te dane dają Facebookowi nieuzasadnioną przewagę konkurencyjną, w szczególności w sektorze ogłoszeń drobnych, gdzie ludzie codziennie kupują i sprzedają towary, a Facebook konkuruje również z firmami, od których zbiera dane - podała wiceszefowa KE Margrethe Vestager, odpowiedzialna za politykę konkurencji.

 - W dzisiejszej gospodarce cyfrowej dane nie powinny być wykorzystywane w sposób zakłócający konkurencję - dodała.

Facebook oferuje m.in. usługę ogłoszeń online, która nazywa się Facebook Marketplace. Jest to platforma dla użytkowników Facebooka, na której mogą kupować oraz sprzedawać towary.

Szkodliwe działania

Podczas formalnego dochodzenia Komisja Europejska szczegółowo zbada, czy pozycja Facebooka w sieciach społecznościowych oraz reklamach internetowych pozwala mu na szkodzenie konkurencji na sąsiednich rynkach, na których Facebook jest również aktywny dzięki swojej sieci społecznościowej, a w szczególności w ogłoszeniach internetowych.

Firmy, które reklamują swoje usługi na Facebooku mogą dostarczać mu cenne komercyjnie dane. Ten może następnie wykorzystywać je w celu konkurowania z firmami, które je dostarczyły.

Komisja, po wstępnym dochodzeniu, obawia się, że Facebook może zakłócić konkurencję w zakresie usług ogłoszeń online. Może on wykorzystywać dane uzyskane od konkurencyjnych dostawców w kontekście ich reklam w sieci społecznościowej Facebooka.

Komisja Europejska uważa, że Facebook posiada precyzyjne dane i informacje dotyczące preferencji użytkowników. Według KE może tak być na podstawie działań reklamowych swoich konkurentów i może wykorzystywać takie dane w celu dostosowania usługi Facebook Marketplace.

wnp

Wiadomości

Półfinał AO. Iga Świątek pokonała Amerykankę Emmę Navarro

Kto tym razem? Podmorskie kable łączące poważnie uszkodzone

Biały Dom zamyka biura "różnorodności". Do środy wieczór

Sekretarz Stanu USA wbija Chinom pierwszy klin. Efekt Trumpa

Trump już wie, co zrobi, jeśli Putin odmówi negocjacji

Rosja wzywa Trumpa. Państwo schyłkowe stawia warunki

Trump ogłasza największy projekt infrastruktury AI w historii

Rosja zaczyna tonąć. Co ją ciągnie na dno?

Autorka Harry'ego Pottera do ideologów gender po dekrecie Trumpa

Liga Mistrzów. Majecki zatrzymał Aston Villę Casha

Sędzia nie może być tchórzem - mówi I Prezes SN Małgorzata Manowska

MŚ piłkarzy ręcznych. Pierwsze zwycięstwo Polaków

Amerykanie są w szoku słysząc o walce z wolnymi mediami w Polsce

Jabłoński: widać zdecydowane działania Trumpa. Dzisiaj nikt nie powinien psuć relacji z USA

Trzaskowski chwali się... spadkiem w sondażach

Najnowsze

Półfinał AO. Iga Świątek pokonała Amerykankę Emmę Navarro

Trump już wie, co zrobi, jeśli Putin odmówi negocjacji

Rosja wzywa Trumpa. Państwo schyłkowe stawia warunki

Trump ogłasza największy projekt infrastruktury AI w historii

Rosja zaczyna tonąć. Co ją ciągnie na dno?

Kto tym razem? Podmorskie kable łączące poważnie uszkodzone

Biały Dom zamyka biura "różnorodności". Do środy wieczór

Sekretarz Stanu USA wbija Chinom pierwszy klin. Efekt Trumpa