Dziś kolejna misja Polaris Dawn. Zobacz, jakie atrakcje czekają kosmicznych pasażerów
Polaris Dawn to drugi prywatny lot kosmiczny ufundowany przez miliardera Jareda Isaacksmana. Pierwszy był trzy lata temu. Wtedy w kapsule SpaceX Dragon zamiast wyjścia umieszczono przeźroczystą kopułę, tak by pasażerowie mogli sobie pooglądać wszechświat, Ziemię. Lot trwał 4 dni i wszystko byłoby dobrze, gdyby cały czas działała toaleta (zepsuła się zaraz po starcie).
Drugi lot jest jeszcze bardziej ambitny. W programie spacer kosmiczny (EVA - extra vehicular activity). Astronauci założą skafandry kosmiczne specjalnie opracowane przez SpaceX, powietrze z kapsuły zostanie wypompowane i wyjdą w otwartą przestrzeń.
To pierwszy lot “kosmicznych turystów” z taką atrakcją. Do tego wyjście odbędzie się na wysokości 700 kilometrów nad Ziemią, czyli 200 - 300 kilometrów wyżej niż porusza się Międzynarodowa Stacja Kosmiczna.
Maksymalnie misja osiągnie 1400 kilometrów wysokości, co narazi załogę na zwiększone promieniowanie kosmiczne, ponieważ znajdą się powyżej pasa Van Allena - gdzie pole magnetyczne Ziemi odpycha promieniowanie kosmiczne.
Isaacsman potraktował misję jako działalność naukową, razem ze SPACEX przygotował program badawczy. 5 dni lotu załoga spędzi na eksperymentach biomedycznych dotyczących przebywania ludzi w kosmosie. Odbędzie się też test zestawu STARLINK i przesyłania danych laserem. Wszystko to, ma przyśpieszyć budowę stałej bazy naukowej na Księżycu.
Dowódcą misji jest oczywiście Jared Isaacman, a razem z nim lecą: Sarah Gillis i Anna Menon - pracownice SpaceX, odpowiedzialne w firmie za szkolenie astronautów oraz Scott Poteet, dyrektor misji Inspiration 4 oraz były pilot USAF.
Warto zwrócić uwagę na kombinezony kosmiczne (EVA suit) firmy SpaceX. W porównaniu do kombinezonów używanych przez załogi Międzynarodowej Stacji Kosmicznej są zrobione “do figury”. NASA używa kombinezonów wprowadzonych do użytku w 1998 roku. Postęp technologii materiałów i elektroniki, jaki nastąpił od tego czasu pozwolił na radykalne zmniejszenie objętości skafandra. Ten nowy powinien być o wiele bardziej wygodny do użytkowania. Obecnie astronauci podczas wyjść w przestrzeń muszą walczyć z oporem materiału skafandra, co pochłania wiele sił. SpaceX chce sprawdzić czy faktycznie nowy projekt jest bardziej przyjazny dla użytkownika.
Źródło: Republika