ZOBACZ SZCZEGÓŁY Programu "Tarcza antykryzysowa" dla Polski! Ponad 212 mld zł.
Nie ma wątpliwości, że polska gospodarka stanęła przed największym wyzwaniem od czasów zmiany ustrojowej. Dlatego rząd uznał za priorytet troskę o polskich pracowników i przedsiębiorców.
12 lat po wybuchu kryzysu finansowego zapoczątkowanego upadkiem Lehman Brothers, świat stanął u progu globalnego zagrożenia gospodarczego wywołanego pandemią wirusa SARS-CoV-2. Wówczas kryzys finansowy szybko przeniósł się do gospodarki realnej i kosztował samą tylko gospodarkę amerykańską ok. 10 bln dolarów. W ciągu pierwszych miesięcy (do lutego 2009 roku) rządy państw grupy G8 uruchomiły pakiety ratunkowe opiewające łącznie na ponad 3 bln USD. Mimo to kryzys spowodował najgłębszą globalną recesję od czasu Wielkiego Kryzysu w latach 30. ubiegłego stulecia.
Wtedy kryzys nie dotknął tak mocno Polski jak inne kraje UE. Niestety obecne zagrożenie już zainfekowało polską gospodarkę od środka i ograniczenie skutków wymaga podjęcia zdecydowanych działań ze strony rządu.
TARCZA ANTYKRYZYSOWA:
- Polski rząd wprowadza Tarczę Antykryzysową – pakiet działań o szacowanej wartości 212 mld zł to prawie 10% PKB.
- To wydarzenie bez precedensu w polskiej historii,
- Pakiet został przygotowany w rekordowym tempie przez rząd Premiera Mateusza Morawieckiego, w ciąguzaledwie dwóch tygodni od momentu wykrycia w Polsce pierwszej osoby zarażonej wirusem SARS-CoV-2;
- Celem pakietu jest niezwłoczne wprowadzenie rozwiązań, które ograniczą negatywne skutki pandemii i wywołanej przez nią recesji dla polskich pracowników i przedsiębiorstw
- Pakiet skierowany do pracowników obejmuje także osoby zatrudnione na umowy zlecenie oraz prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.
ZAŁOŻENIA TARCZY ANTYKRYZYSOWEJ W ZWIĄZKU Z PANDEMIĄ SARS-CoV-2:
- Celem polityki gospodarczej Rządu jest ochrona miejsc pracy i bezpieczeństwo finansowe oraz zdrowotne obywateli. Istotnym celem działań jest wsparcie sektora przedsiębiorstw i dbałość o bezpieczeństwo systemu finansowego.
- W sytuacji nadzwyczajnych ryzyk i niepewności w otoczeniu gospodarczym ważne, aby wdrażane przez Rząd działania były adekwatne co do zakresu, skali i szybkości wdrożenia.
- Istotnym celem antykryzysowej polityki społeczno-gospodarczej powinno być zachowanie i wzmocnienie zasady sprawiedliwości i solidarności w zakresie skutków kryzysu.
- Koszty związane z obecną sytuacją gospodarczą powinny być rozłożone pomiędzy sektor przedsiębiorstw, pracowników, system finansowy i sektor publiczny w sposób solidarny i adekwatny do możliwości z dbałością o bezpieczeństwo wszystkich sfer życia społecznego i gospodarczego w Polsce.
ANALIZA SYTUACJI EKONOMICZNEJ:
- Pandemia SARS-CoV-2wywołała już najpoważniejszy kryzys na rynkach finansowych od Wielkiego Kryzysu w 2008-2009 roku. Jego skutkiem jest wzrost ryzyka, spadek cen aktywów i surowców, spadek dostępności finansowania i odpływ kapitału w skali niespotykanej w poprzednich kryzysach.
- Gospodarka światowa oraz polska przechodzi szok podażowy i popytowy w związku z zerwaniem łańcuchów dostaw, spadkiem zaufania i ograniczoną dostępnością pracowników powoduje znaczące ryzyko dla gospodarki.
- Rentowności obligacji i wzrost zmienności wskazuje na ryzyko globalnej recesji, w szczególności w strefie Euro. Bardzo wysokim czynnikiem ryzyka jest sytuacja Włoch, która może wywołać kryzys zadłużenia w Europie (dług do PKB ponad 130%).
- Szybsze i bardziej radykalne działania zapobiegające pandemii mają wyższy krótkoterminowy koszt gospodarczy, ale może on być znacząco niższy w dłuższym terminie, na co wskazuje przykład Korei Południowej i Chiny.
W świetle tych faktów należy uznać, że dotychczasowe prognozy ekonomiczne na 2020 rok są całkowicie nieaktualne i pogarszają się w krótkim okresie czasu.
W związku z pandemią SARS-CoV-2zagrożenie dla zdrowia powoduje ryzyko wystąpienia jednego znajwiększych w historii kryzysów makroekonomicznych w gospodarce światowej oraz pierwszej recesji w wolnej Polsce.
Szczególne negatywne konsekwencje to upadłość małych i średnich firm oraz
przedsiębiorstw bezpośrednio dotkniętych pandemią (spadek inwestycji), jak również utrata miejsc pracy, spadek dochodów obywateli, konsumpcji i PKB.
OPIS DZIAŁAŃ PODJĘTYCH PRZEZ RZĄD PREMIERA MORAWIECKIEGO:
- Pakiet antykryzysowy zakłada znaczącą skalę wydatków fiskalnych, ale działania te nie powinny prowadzić do osłabienia dyscypliny finansów publicznych oraz powinny zapewniać krótko i długoterminową stabilność finansów.
- Większość regulacji prawnych związanych z Rządowym Pakietem Antykryzysowym wdrożonych zostanie w drodze specustawy gospodarczej przeciwdziałania skutkom gospodarczym pandemii SARS-CoV-2, opracowywanej przez Ministerstwo Rozwoju we współpracy z innymi ministerstwami i agendami rządowymi.
- Rząd jest otwarty na stały dialog z partnerami społecznymi w zakresie nowych regulacji, ale w związku z nadzwyczajną sytuacją zakres konsultacji regulacji będzie ograniczony.
- Należy zakładać, że pakiet działań antykryzysowych będzie rozszerzany o kolejne instrumenty polityki gospodarczej, a praca nad pakietem, jego ewaluacja i modyfikacja w związku z najwyższym poziomem ryzyka, zmienności i niepewności w otoczeniu, będzie procesem ciągłym.
- Koordynacja i ocena wdrożenia Rządowego Pakiety Antykryzysowego będzie wykonywana przez Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów.
STAN POLSKIEJ GOSPODARKI:
- W ostatnich czterech latach nastąpił istotny spadek zadłużenia sektora instytucji rządowych i samorządowych (general government) w stosunku do PKB aż o 5 pkt. proc. z 51,3% w 2015 r. do ok. 46,4% w 2019 r. (dług publiczny wynosi ok. 43,9% PKB), ponadto poprawiła się struktura zadłużenia Polski i zmniejszyła się nasza zależność od zagranicznych inwestorów.
- Budżet Państwa w ostatnich 3 latach notuje najniższy deficyt w historii dzięki uszczelnieniu systemu podatkowego, a budżet 2020 r. jest zrównoważony.
- Sfinansowanych jest blisko 80% potrzeb pożyczkowych na 2020 r. (15.03.2020)
- Wzrost gospodarczy jest blisko 3-krotnie szybszy w Polsce niż w strefie Euro w ostatnich 3 latach.
- Kurs złotego jest stabilny, a wartość rezerw walutowych to 128,4 mld USD na koniec 2019 r.
- Polska posiada wysoki rating kredytowy.
- Bezrobocie znajduje się na historycznie najniższym poziomie.
- W ostatnich latach przeprowadzona została reforma polskich instytucji rozwojowych
skupionych w Grupie PFR, których instrumenty są ważnym elementem działań
antykryzysowych (np. gwarancje deminimis BGK przy wykorzystaniu stworzonego Funduszu Gwarancji Kredytowych).
PAKIET ANTYKRYZYSOWY - O CZYM TRZEBA PAMIĘTAĆ TOP 17 INFORMACJI:
- W firmach z problemami Państwo przejmie finansowanie 40% wynagrodzenia, a pracodawca może obniżyć koszty osobowe o 60% jeżeli nie będzie prowadził zwolnień pracowników.
- Państwo pokryje firmie w kłopotach blisko połowę pensji pracownika na postojowym, a jego wynagrodzenie nie może być niższe niż płaca minimalna.
- Samozatrudnieni, osoby na umowach zleceniach i o dzieło w sytuacji spadku dochodów otrzymają jednorazowe świadczenie ok. 2 tys. zł.
- Pracownicy mogą skorzystać w wakacji kredytowych w bankach,
- Polacy skorzystają z przesunięcia terminu deklaracji PIT do końca czerwca.
- UOKIK będzie chronił przed nieuzasadnionym wzrostem cen i niedozwolonymi praktykami na rynku pożyczek gotówkowych.
- Małe i średnie firmy będą mogły uzyskać przedłużenie kredytów obrotowych oraz uzyskać nowe finansowanie zabezpieczone w 80% gwarancjami de minimis BGK.
- Firmy mogą uzyskać kapitał w Polskim Funduszu Rozwoju oraz ubezpieczenia obrotu w KUKE.
- Firmy transportowe mogą skorzystać z leasingu ARP w odroczonymi o 3 miesiące ratami.
- Mikrofirmy zatrudniające do 9 osób mogą uzyskać niskooperocentowaną pożyczkę z Funduszu Pracy do 5 tys. zł na 12 miesięcy.
- Przedsiębiorcy będą mogli uzyskać odroczenie lub rozłożenie na raty płatności składek na ubezpieczenie społeczne w ZUS bez żadnych opłat.
- Przedsiębiorcy będą mogli otrzymać zwrot CIT poprzez korektę podatku z 2019 o wysokość strat w 2020 r.
- Służba zdrowia otrzyma 7,5mld zł dodatkowych środków na walkę z epidemią SARS-CoV-2, rozwój infolinii dla Pacjenta oraz Lekarza, informatyzację oraz rozwój programu Domów Opieki Medycznej (DDOM) dla osób starszych.
- Firmy nie będą narażone na skutki opóźnień i kar w zamówieniach publicznych.
- Premier powoła Fundusz Inwestycji Publicznych o wartości 30 mld zł celem pobudzenia gospodarki poprzez inwestycje publiczne w infrastrukturę, drogi, szpitale, szkoły, cyfryzację, energetykę, biotechnologię.
- Nastąpi przesunięcie wielu obowiązków i terminów administracyjnych lub sądowych.
- Pracownicy z Ukrainy otrzymają automatyczne wydłużenie wiz i pozwoleń na prace.
PAKIET ANTYKRYZYSOWY – KOMPENDIUM OBEJMUJĄCY PIĘĆ FILARÓW:
Szacowana całkowita wartość pakietu to 211 mld zł (blisko 10% PKB). W jego skład wchodzą:
- Gotówkowy komponent rządowy o wartości 66 mld (2,9% PKB), na który składają się wydatki budżetu państwa, ZUS i funduszy celowych.
- płynnościowy komponent rządowy o wartości 74,5 mld zł (3,3% PKB) składający się wakacji kredytowych i odroczonych danin oraz finansowania płynnościowe w postaci kredytów i kapitału głowie z wykorzystaniem instrumentów finansowych Grupy Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR, BGK, KUKE, ARP).
- pakiet płynnościowy NBP o wartości 70 mld zł, który zapewni niezbędną płynność i warunki kredytowe.
I. Bezpieczeństwo Pracowników
Wartość: 30 mld zł, w tym 23,8 mld zł wydatki i 6,2 mld zł środki płynnościowe
- Dofinansowanie elastycznego zatrudnienia
- Przesunięcie płatności z media
- Finansowanie postojowego dla umów cywilnoprawnych i samozatrudnionych
- Dodatkowy zasiłek opiekuńczy dla osób, które opiekują się dzieckiem do 12 roku życia na okres 14 dni.
- Wakacje kredytowe
- Wakacje od obowiązków administracyjnych
- Ochrona konsumentów i pożyczkobiorców
- Wydłużenie elastycznego czasu pracy
- Dodatkowe wsparcie osób niepełnosprawnych
- I. Finansowanie Przedsiębiorstw
Wartość: 73,2 mld zł, w tym 4,9 mld zł wydatki i 68,3 mld zł środki płynnościowe
- Finansowanie instytucji rozwoju Grupy PFR – gwarancje, kredyty, kapitał, ubezpieczenia
i dopłaty - Finansowanie leasingu dla firm transportowych
- Pożyczka 5 000 zł dla mikrofirm
- Odroczenie lub rozłożenie składek ZUS bez opłat
- Brak kar za opóźnienia w przetargach publicznych
- Brak kar za opóźnienia w przetargach publicznych
- Automatyczne przedłużenie bankowych kredytów obrotowych
- Rozliczenie całej tegorocznej straty w przyszłym roku
- Polityka drugiej szansy
- II. Ochrona Zdrowia
Wartość: 7,5 mld zł wydatki
- Finansowanie działań związanych z walką z SARS-CoV-2Rozwój infolinii pacjenta
- Dofinansowanie infrastruktury służby zdrowia
- Dodatkowe finansowanie cyfryzacji systemu opieki zdrowotnej
- III. Wzmocnienie Systemu Finansowego
Wartość: 70,3 mld zł środki płynnościowe
- Pakiet regulacyjny KNF i MF
- Pakiet płynnościowy NBP
- IV. Program Inwestycji Publicznych
Wartość: 30 mld zł wydatki
- Utworzenie Funduszu Inwestycji Publicznych
- infrastruktura
- modernizacja szkół i szpitali
- transformacja energetyczna
- cyfryzacja
- biotechnologia i farmacja
- inne działania antykryzysowe
OPIS POSZCZEGÓLNYCH ELEMENTÓW TARCZY ANTYKRYZYSOWEJ:
#BEZPIECZEŃSTWO PRACOWNIKÓW
Dofinansowanie elastycznego zatrudnienia
- Przejęcie finansowania przez Państwo 40% płacy pracownika dla przedsiębiorców w problemach finansowych.
Przedsiębiorstwa, w których obrót w okresie 2 m-cy spadł 15% i wykazano stratę w jednym z tych dwóch miesięcy lub firmy, w których obrót w okresie 1 m-ca spadł o 25% w stosunku do poprzedniego miesiąca i wykazano stratę, może ograniczyć wymiar czasu pracy pracownika do 0,8 etatu i nie mniej niż płaca minimalna, a Państwo (FGŚP) pokryje połowę wynagrodzenia pracownika (limit dopłaty to 40% przeciętnego wynagrodzenia).
Przykładowo dla przeciętnego wynagrodzenia 4,8 tyś zł, FGŚP pokryje 2,0 tyś zł miesięcznie. Pracodawca obniży osobowe koszty działalności o 60%, na co składa się 20% wynikające z obniżenia wymiaru czasu pracy do 0.8 etatu oraz finansowanie połowy obniżonego wynagrodzenia przez FGŚP. Rozwiązanie ma charakter solidarnościowy i ma na celu ustabilizowanie sytuacji finansowej przedsiębiorstwa, zapobiegnięcie zwolnieniom oraz zabezpieczenie dochodu i stabilności zatrudnienia dla pracowników.
- Współfinansowanie przez Państwo postojowego.
W przypadku znaczących problemów finansowych przedsiębiorstwo może skorzystać z przestoju ekonomicznego w ramach którego podstawa wymiaru czasu pracy