Jak nie dać się oszukać podczas zaciągania pożyczki? Gdzie mogą szukać pomocy osoby, które padły ofiarą przestępstwa? Odpowiedzi na te pytania można poznać dzięki nowej kampanii przygotowanej z myślą o osobach starszych. „Bezpieczni 60+” to projekt współfinansowany ze środków Funduszu Sprawiedliwości, którego dysponentem jest Minister Sprawiedliwości.
Głównym problemem, na jaki wskazują twórcy kampanii „Bezpieczni 60+”, są oszustwa finansowe i przestępstwo lichwy. Seniorzy, którzy padli ofiarą tych przestępstw, mogą ubiegać się o bezpłatne wsparcie w jednej z placówek udzielających wsparcia dla osób pokrzywdzonych. W ramach Funduszu Sprawiedliwości można uzyskać porady prawne i psychologiczne, a także niezbędną pomoc materialną.
– Osoby starsze są w centrum zainteresowania ministerstwa – podkreśla wiceminister sprawiedliwości Marcin Romanowski.
Jak dodaje, w ośrodkach dla pokrzywdzonych przestępstwem każdy może liczyć np. pomoc w przygotowaniu pisma, a także pomoc psychologiczną i materialną.
– W ośrodku spotykamy osobę pierwszego kontaktu, która w pewnym sensie nas prowadzi, pokazuje, jak uzyskać wyjść z trudnej sytuacji– mówi wiceminister Marcin Romanowski.
Z inicjatywy Ministerstwa Sprawiedliwości uruchomiona została telefoniczna Linia Pomocy Pokrzywdzonym (222 309 900). Osoby starsze, tak jak i pozostali obywatele, mogą korzystać ponadto z bezpłatnej pomocy prawnej, która jest świadczona w każdym powiecie. Osoba zainteresowana powinna jedynie złożyć oświadczenie, że nie stać jej na opłacenie tego typu usług.
Wsparcie jest przydatne szczególnie dla seniorów, którzy padli ofiarą oszustw finansowych – np. zaciągnęli lichwiarską pożyczkę, w wyniku której stracili dom czy mieszkanie.
– Umowy, zwłaszcza te dotyczące pożyczki, należy bardzo rzetelnie sprawdzać przed podpisaniem – zaznacza Teresa Rutkowska-Szmydyńska.
Niekorzystne zapisy mogą być związane m.in. ze zbyt krótkim terminem spłaty pożyczki czy bardzo wysokimi odsetkami.
– Zawarcie umowy nie jest niczym złym pod warunkiem, że prawa i obowiązki obydwu stron zostały ustalone proporcjonalnie, że nie wyzyskano dłużnika – podkreśla prokurator Rutkowska-Szmydyńska.
Organizatorzy wskazują, że celem kampanii „Bezpieczni 60+” jest podniesienie stanu wiedzy seniorów na temat zagrożeń, które w największym stopniu dotykają ich grupę wiekową. To m.in. oszustwa przez telefon metodą „na wnuczka” i „na policjanta” oraz kradzieże dokonywane przez fałszywych pracowników gazowni czy wodociągów, którzy pukają do drzwi seniorów pod pretekstem rzekomej kontroli czy konieczności naprawy instalacji. W rzeczywistości chodzi im o wyłudzenie pieniędzy lub zwyczajną kradzież wartościowych rzeczy z mieszkania.
Do seniorów w całej Polsce trafi ponad pół miliona bezpłatnych materiałów z poradami i przestrogami: broszur, ulotek i gazet przeznaczonych dla seniorów. Adresatami kampanii są słuchacze uniwersytetów trzeciego wieku, członkowie klubów seniora działających przy domach kultury, bibliotekach, parafiach, organizacjach pozarządowych i ośrodkach pomocy społecznej, a także osoby korzystające z oferty placówek SENIOR+. Więcej informacji na stronie internetowej kampanii www.bezpieczni60plus.pl. Projekt jest realizowany przez Fundację Instytut Łukasiewicza.
Czytaj także:
Padła rekordowa temperatura! Uważajmy na siebie!
Dobra zmiana przynosi efekty! Bezrobocie najniższe od 29 lat