Z uzasadnienia projektu zmiany rozporządzenia dotyczącego sieci dróg szybkiego ruchu wynika, że sieć autostrad i dróg ekspresowych wydłuży się docelowo o ok. 200 km do 7850 km. Związane jest to z planowaną budową Centralnego Portu Komunikacyjnego.
W uzasadnieniu projektu zmiany rozporządzenia, które trafiło do Stałego Komitetu Rady Ministrów, napisano, że rozbudowa sieci dróg ekspresowych oraz autostrad jest niezbędna, aby zapewnić właściwe połączenie Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) z obecnym układem dróg w Polsce.
Zgodnie z projektem niniejszego rozporządzenia, w konsekwencji wprowadzonych zmian w stosunku do obecnie obowiązującego rozporządzenia docelowa długość sieci autostrad i dróg ekspresowych ulegnie zwiększeniu o 200 km (z ok. 7650 km obecnie do 7850 km), w tym autostrad o ok. 100 km (z ok. 2000 km obecnie do ok. 2100 km), dróg ekspresowych o ok. 100 km (z 5650 km obecnie do około 5750 km” – napisano.
Podkreślono, że przy CPK od autostrady A2 odchodzić będzie nowy przebieg dużej obwodnicy Warszawy w kierunku południowym (A50) oraz północnym (S50).
Część południowa obwodnicy skomunikuje projektowany Centralny Port Komunikacyjny w kierunku południowym z istniejącą drogą ekspresową S8 (Warszawa - Piotrków Trybunalski) oraz dalej S7 (Warszawa - Radom - Kielce) i S17 (Warszawa - Lublin), a następnie połączy się z autostradą A2 koło Mińska Mazowieckiego.