Przejdź do treści
22:07 Pogotowie przeciwpowodziowe ogłosił we wtorek wieczorem w powiecie bielskim starosta Andrzej Płonka. To efekt opadów deszczu i niekorzystnych prognoz synoptyków na najbliższe godziny
Wydarzenie Poseł Dorota Arciszewska-Mielewczyk i Klub Gazety Polskiej Kościerzyna zapraszają na spotkanie z Posłami D. Mateckim i M. Goskiem. Poniedziałek (21.07) godz. 16:30, Sala konferencyjna I piętro przy Sali Szopińskiego, ul. 3 Maja 9, Kościerzyna
Portal tvrepublika.pl informacje z kraju i świata 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu. Nie zasypiamy nigdy. Bądź z nami!

Ruszają przygotowania do kolejnej gigantycznej inwestycji na Wybrzeżu

Źródło: wikimedia

Chodzi o budowę Głębokowodnego Terminala Kontenerowego w Świnoujściu. Docelowo miałby on przeładowywać tyle samo kontenerów co obecny terminal DCT w Gdańsku czyli 2 mln kontenerów rocznie. Warte co najmniej 3 mld zł przedsięwzięcie ma zwiększyć atrakcyjność Polski i odebrać część zleceń portom na Morzu Północnym - w Niemczech i Holandii.

Właśnie ruszyła procedura wyboru firmy, która wybuduje terminal, a następnie zostanie jego operatorem. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście (ZMPSiŚ) wezwał zainteresowane inwestycją firmy do składania ofert. Przyszły operator ma zostać wybrany już w pierwszym kwartale 2021 r. – Oczekujemy koncepcji terminala – zapowiada Krzysztof Urbaś, prezes ZMPSiŚ. Firma, która wygra postepowanie, ma wybudować terminal oraz zagospodarować część zatoki oraz gruntu zgodnie z wizją portowych władz. Główna część terminala – pirs wraz z nabrzeżem oraz infrastrukturą dla rozładunku statków zostanie wybudowany na morzu. Z kolei na lądzie powstanie układ komunikacyjny dróg i linii kolejowych, a także parkingi. Według ZMPSiŚ, zarówno w czasie budowy jak i eksploatacji terminala jego oddziaływanie na środowisko ma być ograniczone do minimum. – To ma być „green terminal” – twierdzi Urbaś.

Świnoujski terminal kontenerowy jest częścią rządowego „Programu rozwoju portów morskich do 2030 roku”, przyjętego w 2019 roku. Ma zwiększyć znaczenie portów w Szczecinie i Świnoujściu. Zwłaszcza, że oba są najdalej na zachód wysuniętymi polskimi portami morskimi, znajdującymi się na pograniczu Polski i Niemiec. Leżą na najkrótszej drodze łączącej Skandynawię ze środkową i południową Europą, wzdłuż międzynarodowego korytarza transportowego Bałtyk-Adriatyk (transeuropejska sieć transportowa TEN-T).

Terminal przyciągnąłby do portów nowych klientów. Zakłada się, że istniejąca w Świnoujściu baza promowa mogłaby stać się jednym z ważniejszych ośrodków obsługi ładunków skandynawskich, które przywożone statkami pełnomorskimi z różnych kontynentów, w tym z Dalekiego Wschodu. Dodatkową szansę tworzy bezpośrednie sąsiedztwo terminala LNG.

Inwestycja od początku wywołuje mnóstwo kontrowersji. Emocje wzbudza przede wszystkim lokalizacja, w której ma powstać terminal. Mieszkańcy Świnoujścia obawiają się, że będzie on miał negatywny wpływ na środowisko, przyczyni się do zniszczenia plaż i odpływu turystów. Konsekwencją budowy byłoby także wycięcie znacznych połaci lasu. – Może powstać getto otoczone składami kontenerów i parkingami dla tirów – argumentują przeciwnicy budowy. Obawy są także o hałas: zarówno od strony portu, jak i od drogi, którą będą jeździć tiry z kontenerami. Władze miasta przez pewien czas przymierzały się nawet do ogłoszenia referendum wśród mieszkańców. Jednak sprawę ostatecznie uciął Sejm: W ubiegłym roku przegłosował specustawę dotyczącą rozwoju portów na Bałtyku i ułatwiającą realizacje inwestycji.

ZMPSiŚ zaznacza, że terminal stanie się miejscem pracy dla co najmniej kilkuset osób, w zależności od stopnia zautomatyzowania. Obiecuje rozbudowę infrastruktury turystycznej i uważa, że przypływające kontenerowce mogą być dodatkową atrakcją turystyczną.

rp.pl

Wiadomości

Tymczasowy ośrodek dla uchodźców blisko polskiej granicy

Europejski Bank Centralny ostrzega: UE coraz bardziej zależna od reżimów autorytarnych

Ostatnie nagranie motocyklisty, którego zabiła niedźwiedzica

Pożar w Katalonii: 18 tys. osób odciętych od świata

Atak nożownika w małej szkole. Nie żyje uczeń

Atak rosyjski na Ukrainę. Polskie myśliwce w powietrzu!

Tankowiec został rozerwany przez eksplozję

Wotum nieufności w Rumunii. Brakuje tylko pięciu podpisów

Trump ostro o Putinie: opowiada nam wiele bzdur

EURO 2025: Druga porażka Polek. Awans już niemożliwy

Woś: zwycięstwo Prezydenta Nawrockiego uruchomiło cały proces gnicia i klęski Tuska!

Hołownia spotkał się z Kaczyńskim. Koalicja "nad przepaścią"?

Maja Hyży po kolejnej operacji. Pokazała, jak stawia pierwsze kroki po zabiegu: „To chód wojowniczki”

Zbigniew Bogucki: Rządząca koalicja jest koalicją pieniądza i strachu

Co się dzieje z Grok-iem? Sztuczna inteligencja Muska używa wulgaryzmów

Najnowsze

Trump ostro o Putinie: opowiada nam wiele bzdur

Pożar w Katalonii: 18 tys. osób odciętych od świata

Atak nożownika w małej szkole. Nie żyje uczeń

Atak rosyjski na Ukrainę. Polskie myśliwce w powietrzu!

Tankowiec został rozerwany przez eksplozję

Tymczasowy ośrodek dla uchodźców blisko polskiej granicy

Europejski Bank Centralny ostrzega: UE coraz bardziej zależna od reżimów autorytarnych

Ostatnie nagranie motocyklisty, którego zabiła niedźwiedzica