Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad udostępniła do ruchu fragment południowego wylotu z Warszawy w kierunku południowym. Obecnie umożliwia on jedynie dojazd do okolicznych miejscowości tj. m.in. Piaseczno. Nieco ponad 6,5 kilometra nowej betonówki zdecydowanie odciąży zatłoczoną zwykle ulicę Puławską. W niedalekiej przyszłości nowa trasa połączy Gdańsk z Krakowem.
To przedłużenie drogi ekspresowej S79 oddanej do ruchu w 2013 roku wraz z kolejnym odcinkiem S2 Południowej Obwodnicy Warszawy (S2 POW). Wyprowadza ruch ze stolicy na południe od węzła Warszawa Lotnisko na skrzyżowaniu z S2 POW. Odcinek od węzła Warszawa Lotnisko do węzła Lesznowola o długości 6,6 km to dwujezdniowa trasa z trzema pasami ruchu.
Zobacz też: GDDKiA nie zwalnia tempa. Kolejny fragment S7 na Mazowszu do rozbudowy
Wybudowano dwa węzły drogowe: Zamienie i Lesznowola, dziewięć wiaduktów, kładkę pieszo-rowerową, dwa przejścia dla małych i średnich zwierząt oraz urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Realizację 29 km południowego wylotu S7 z Warszawy do Grójca, podzielono na trzy odcinki. Z dwóch skrajnych kierowcy już korzystają. Do czasu zapewnienia przejezdności na środkowym z nich, wyjazd w kierunku Krakowa będzie prowadził, tak jak dotychczas, przez S8 do Janek i dalej przez DK7 do węzła Tarczyn Północ na S7.
Takie są fakty: Południowa Obwodnica Warszawy także dla tirów. Taka decyzja GDDKiA
Odcinek Warszawa Lotnisko - Lesznowola powstał w docelowym układzie i po połączeniu z sąsiednim zapewni nowy wyjazd ze stolicy w kierunku Krakowa. Niestety, za sprawą braku nowego przebiegu drogi wojewódzkiej 721, zjazd z S7 na jej obecny przebieg w kierunku Nadarzyna i Piaseczna ma tymczasowe rozwiązanie.
Z węzła Lesznowola w kierunku Nadarzyna kierowcy wjeżdżają na drogę serwisową po zachodniej stronie S7, do ulicy Słonecznej. Z kolei ruch w kierunku Piaseczna prowadzi przez węzeł Lesznowola, do wybudowanego ronda w ciągu ul. Postępu oraz dalej ulicą Postępu do ulicy Słonecznej. Jednocześnie wjazd na drogę ekspresową z lokalnej sieci dróg odbywa się wyłącznie ulicą Postępu.
Pisaliśmy wcześniej: Szybciej i bezpieczniej na Litwę. S61 Szczuczyn - Ełk Południe już na finiszu
Taka organizacja ruchu spowodowała też ograniczenia dla pojazdów powyżej 3,5 t. Mogą one korzystać tylko z odcinka pomiędzy węzłami Warszawa Lotnisko i Zamienie.
Umowa o wartości ok. 457,3 mln zł została zawarta w lutym 2020 r. Zadaniem wykonawcy, firmy Polaqua, była kontynuacja projektowania i budowa odcinka drogi ekspresowej S7. Przypomnijmy, że 16 maja 2019 r.
Warto przypomnieć, że GDDKiA była zmuszona do odstąpienia od umowy z poprzednim wykonawcą, firmą Rubau Polska, która nie była w stanie zrealizować tego zadania.