Analitycy i eksperci ds. międzynarodowych PKO Banku Polskiego są stale dostępni dla polskich eksporterów. Bank chce dostosowywać swój rozwój do inwestycji polskich przedsiębiorców.
W PKO Banku Polskim trwają prace nad uruchomieniem Platformy Wsparcia Eksportu, która będzie centrum informacyjnym dla polskich przedsiębiorców planujących poszerzenie swojej aktywności zagranicznej – powiedział Maks Kraczkowski, wiceprezes zarządu PKO BP, podczas panelu dyskusyjnego, który odbył się w ramach Forum Ekonomicznego w Krynicy. – Nasz bank wspiera polską gospodarkę i podejmuje działania na rzecz zrównoważonego rozwoju. Otworzyliśmy oddziały we Frankfurcie i w Pradze. Jesteśmy też obecni na Ukrainie i w Szwecji. Chcemy korelować ekspansję banku z inwestycjami polskich przedsiębiorców. Jesteśmy tam, gdzie nas potrzebują – dodał prezes Kraczkowski. Jak zapewniał: – Analitycy i eksperci ds. międzynarodowych PKO Banku Polskiego są dostępni dla polskich eksporterów. Także teraz, podczas Forum przedstawiciele PKO BP wraz z polskimi firmami uczestniczą w trwającym forum gospodarczym w Astanie i informują o wsparciu, jakie udziela nasz bank w ich ekspansji do Kazachstanu.
Uczestnicy debaty zastanawiali się, jakiego wsparcia potrzebują dzisiaj polskie firmy, by móc skutecznie konkurować na zagranicznych rynkach.
Jadwiga Emilewicz, wiceminister rozwoju, stwierdziła, że rząd chce wyjść naprzeciw oczekiwaniom przedsiębiorców i uważnie wsłuchuje się w ich głosy. To dzięki inicjatywie rządu oferowane są przedsiębiorcom narzędzia finansowe w postaci ubezpieczeń i kredytów, skierowanych do firm chcących inwestować na rynkach zagranicznych.
Tomasz Pisula, prezes zarządu Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, dodał zaś, że środki finansowe są dostępne również dla większych przedsiębiorstw z unijnych funduszy spójności, aczkolwiek narzucane przez organa Unii Europejskiej warunki ich otrzymania są coraz trudniejsze do spełnienia. Wskazał także, że innowacyjni przedsiębiorcy mogą liczyć na środki na badania w Narodowym Centrum Badania i Rozwoju.
Przedstawiciele przedsiębiorców wskazywali, że dotychczas nie było mowy o poważnym wsparciu polskiej marki, choć wyroby „made in Poland” stały się rozpoznawalną marką dobrej jakości. Firmy polskie doszły jednak do momentu, w którym muszą konkurować ze spółkami globalnymi. By robiły to z sukcesem, potrzebują inwestycji w jakość – niezbędny jest im zarówno kapitał, jak i większe otwarcie oraz zaufanie władzy do przedsiębiorców.
Przedsiębiorca musi mieć pewność warunków gospodarowania oraz egzekwowanie prawa, dlatego tak istotna jest polityka nowego rządu, wspierająca biznes. W wielu krajach kontrahenci rozmawiają wyłącznie z firmami wspieranymi przez własny kraj.
Maks Kraczkowski spuentował debatę, stwierdzając, że przepis na sukces to rozpoznanie rynku i zbadanie swojego apetytu na rozwój.
Relacja powstała we współpracy z PKO Bankiem Polskim