Przejdź do treści
Polska Izba Bankowości Spółdzielczej. „Popraw swój świat z OZE.” Finał konkursu
Fundacja FAPA Polska Izba Bankowości Spółdzielczej

Fundacja FAPA Polska Izba Bankowości Spółdzielczej rozstrzygnęła konkurs „Popraw swój świat z OZE". Przedmiotem konkursu, który był skierowany do uczniów szkół średnich, było przedstawienie własnego pomysłu w zakresie rozwoju i wykorzystania odnawialnych źródeł energii. Przedsięwzięcie zostało przeprowadzone w ramach projektu „Ekonomiczne, prawne i społeczne uwarunkowania produkcji i korzystania z odnawialnych źródeł energii."

W konkursie wzięli udział uczniowie ze szkół w województwie mazowieckim i lubelskim; z Zespołu Szkół Ekonomicznych im. Marii Dąbrowskiej w Międzyrzecu Podlaskim, Zespołu Szkół nr 3 z Rolniczego Centrum Kształcenia Ustawicznego im. Stanisława Staszica w Łosicach, oraz z Zespołu Szkół im. Stanisława Staszica w Parczewie.

Celem konkursu zorganizowanego przez Fundację było zwrócenie uwagi młodych ludzi na korzyści związane z wykorzystywaniem odnawialnych źródeł energii. Głównymi założeniami konkursu była promocja i upowszechnianie wiedzy z zakresu OZE i ochrony środowiska, a także umożliwienie młodzieży zaprezentowanie swoich pomysłów na rozwój i zastosowanie OZE w swoim najbliższym otoczeniu.

Zadaniem uczestników był przedstawienie pomysłu, np. produktu lub usługi, w zakresie rozwoju i wykorzystania odnawialnych źródeł energii. Pomysł, który należało opisać, miał dotyczyć najbliższego otoczenia uczestnika; jego rodziny, przyjaciół, szkoły lub miejscowości.

Komisja konkursowa składała się z przedstawicieli Fundacji FAPA Polska Izba Bankowości Spółdzielczej, którzy oceniali prace uczniów oddzielnie dla każdej ze szkół.

– Na konkurs wpłynęło wiele prac, dlatego wybór nie był prosty – mówi przedstawiciel Zarządu FAPA - przewodniczący komisji konkursowej. – Najważniejsze jest jednak to, że młodzi ludzie nie tylko zastanawiają się nad tym, jak wykorzystać odnawialne źródła energii, ale przede wszystkim myślą o ich rozwoju.

Wśród prac licealistów w Międzyrzecu Podlaskim dominowały tematy związane ze zdrowym trybem życia i wykorzystaniem aktywności sportowej dla rozwoju OZE. Przykładem jest praca Radosława Semeniuka pt.: „Siłownia sportowo – prądotwórcza. Rozwój modelu zdrowego trybu życia i integracji mieszkańców gmin", który zajął pierwsze miejsce w szkole, oraz praca Stanisława Wójcika pt.: „Rowery do produkcji prądu – wykorzystanie energii ludzkiej do zasilania urządzeń mobilnych", który zajął trzecie miejsce.

Usunięto obraz.

Ciekawym pomysłem podzielił się też Jakub Wójcik, który zaproponował wykorzystanie spadków dachów w celu zwiększenia naporu powietrza dla turbin wiatrowych. Jego praca pt.: „Pionowe turbiny wiatrowe w indywidualnych gospodarstwach rolnych" zajęła drugie miejsce.

W Łosicach uczniowie skupili się na instalacjach fotowoltaicznych i panelach solarnych. Pierwsze miejsce zajął Mateusz Rodak, który przygotował pracę pt.: „Budowa oraz działanie paneli solarnych – zastosowanie paneli solarnych jako alternatywy dla instalacji fotowoltaicznych". Drugie miejsce zajęła praca Tobiasza Pawłowskiego pt.: „Działanie paneli solarnych oraz ich budowa – obniżenie kosztów ogrzewania wody w budynkach gospodarczych oraz mieszkalnych", zaś trzecie miejsce przypadło Maciejowi Trochimiukowi za pracę pt.: „Instalacja fotowoltaiczna – wykorzystanie powierzchni dachów kurników jako miejsca do instalacji paneli fotowoltaicznych".

Uczniowie z Parczewa, podobnie jak ich rówieśnicy z Międzyrzeca Podlaskiego postawili na wspieranie aktywnego tryb życia. Wiktor Gołacki przygotował pracę z myślą o wycieczkowiczach i biwakowiczach, w której przedstawił pomysł wykorzystania urządzeń satelitarnych umieszczonych na orbicie około ziemskiej w celu zasilania w energię trudno dostępnych miejsc bez dostępnej infrastruktury energetycznej.

Jego praca zajęła pierwsze miejsce. Z kolei Adrian Potaś (drugie miejsce) zaproponował połączenie dwóch źródeł energii: słońca i wiatru, w jednorodną instalację w przestrzeni miejskiej jako niezależne źródło zasilania samochodów, urządzeń mobilnych oraz oświetlenia miejskiego. Praca, która zajęła trzecie miejsce, jest autorstwa Jakuba Skowronka, jej tytuł to: „Nowoczesne centrum sportu i rekreacji dla lokalnej społeczności oświetlane za pomocą paneli fotowoltaicznych – obniżenie kosztów utrzymania infrastruktury miejskiej przeznaczonej dla rozwoju społeczności lokalnej".

Autorzy najciekawszych prac otrzymali nagrody, które stanowiły rzeczy codziennego użytku zasilane energią słoneczną: plecaki solarne, smartwatche oraz power banki z panelami słonecznymi.

Fundacja FAPA Polska Izba Bankowości Spółdzielczej

Wiadomości

Zła i dobra wiadomość. Co z Wrocławiem?

Wrocław czeka ale nie ludzie. Bez wytchnienia umacniają wały

Uruchomiono dwa kolejne poldery zalewowe pod Wrocławiem

Usuwanie skutków powodzi. Jakie uprawnienia ma twój pracodawca?

Zmarł Toto Schillaci, bohater mistrzostw świata 1990

Libicki: Henning-Kloska wykazała się całkowitym brakiem wyczucia

Nie wstyd panu, panie Donaldzie?

Kosztowniak: Chaos, dezinformacja, degrengolada i upadek - tak w sytuacji kryzysowej działa Tusk

Szokujące słowa ekologa! Niemiecki wywiad werbował do protestów przeciwko budowie zbiorników retencyjnych!

Trump i Duda spotkają się w Amerykańskiej Częstochowie – kluczowe wydarzenie przed wyborami w USA

Dzisiaj informacje TV Republika

Dlaczego luksusowy resort w Jeleniej Górze przerwał wał powodziowy?

Kowalski: Tusk powinien być natychmiast zdymisjonowany

Myślano, że obok wiecu Trumpa są materiały wybuchowe. Policja wkroczyła do akcji

Jak doszło do eksplozji pagerów Hezbollahu?

Najnowsze

Zła i dobra wiadomość. Co z Wrocławiem?

Zmarł Toto Schillaci, bohater mistrzostw świata 1990

Libicki: Henning-Kloska wykazała się całkowitym brakiem wyczucia

Nie wstyd panu, panie Donaldzie?

Kosztowniak: Chaos, dezinformacja, degrengolada i upadek - tak w sytuacji kryzysowej działa Tusk

Wrocław czeka ale nie ludzie. Bez wytchnienia umacniają wały

Uruchomiono dwa kolejne poldery zalewowe pod Wrocławiem

Usuwanie skutków powodzi. Jakie uprawnienia ma twój pracodawca?