Przejdź do treści
11:05 Polska: Prezydent podpisał postanowienie ws. przedłużenia działania kontyngentu wojskowego w Iraku
10:30 Zełenski: Rosja zaatakowała Ukrainę ponad 650 dronami i 30 rakietami
09:58 Biznes: Sąd w Liechtensteinie wydał prawomocny wyrok ws. sukcesji w rodzinie Solorzów
09:30 Polska: IMGW ostrzega przed oblodzeniem na południu kraju
09:01 Ukraina: Rosja przeprowadza ataki z użyciem dronów i pocisków manewrujących
Republika Zapraszamy na stoisko Telewizji Republika już od 30 grudnia – przy Placu Niepodległości w Chełmie
Republika Republika zaprasza widzów na specjalny koncert kolęd z Kozłówki, z udziałem Prezydenta RP Karola Nawrockiego oraz Pierwszej Damy Marty Nawrockiej, Wigilia, godz. 20.00
Republika Dzieci w Libanie śpiewają najpiękniejsze polskie kolędy. Na koncert zapraszamy do Republiki w Boże Narodzenie o godzinie 20:00
Wydarzenie Telewizja Republika, województwo lubelskie i miasto Chełm zapraszają na "Wystrzałowego Sylwestra z Republiką". Wśród gwiazd m.in. Fun Factory, Kombi Łosowski, Bayer Full, Defis, Corona i Weekend. Zapraszamy 31 grudnia do Chełma i przed telewizory!
Portal tvrepublika.pl informacje z kraju i świata 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu. Nie zasypiamy nigdy. Bądź z nami!
NBP Nowa publikacja NBP: „Polski złoty i niezależność Narodowego Banku Polskiego jako fundamenty rozwoju gospodarczego" – książka prof. Adama Glapińskiego, Prezesa NBP. Wersja elektroniczna dostępna bezpłatnie na nbp.pl
NBP Prof. Adam Glapiński, Prezes NBP: Przyjęcie euro katastrofalnie spowolni rozwój gospodarczy Polski

Pójdź, dziecię! ja cię uczyć... nie każę. Podajemy, co usunięto z podstawy programowej języka polskiego

Źródło: canva.com

Od 1 września wchodzi w życie tzw. uszczuplona podstawa programowa. Zgodnie z polityką resortu edukacji narodowej z dotychczasowego programu usunięto około 20 proc. obowiązujących dotychczas treści. Tym posunięciem ekipa ministry Nowackiej na trwałe wpisała się do historii polskiej oświaty, zaraz obok tak zasłużonych dla niej nazwisk jak Hurko, czy Apuchtin, by nie sięgać po postaci z naszych późniejszych dziejów.

Za "Dziennikiem Łódzkim" podajemy, co zniknęło z podstawy programowej języka polskiego dla liceum ogólnokształcącego, technikum i branżowej szkoły II stopnia. A zniknęło sporo. Co ciekawe dotyczy to zwłaszcza zagadnień związanych z budowaniem umiejętności samodzielnego, krytycznego myślenia, a także kultury antycznej. Czy to ostatnie może dziwić? Raczej nie, gdy weźmie się pod uwagę iż właśnie w starożytna Grecji, Rzym oraz Chrześcijaństwo dały podstawę autonomii jednostki ludzkiej wobec państwa i jej wolności.

"Pójdź dziecię! ja cię uczyć... nie każę", to parafraza wiersza Marii Konopnickiej pt. "Przed sądem". Do tej pory w naszej mowie potocznej i świadomości powszechnej istnieje tylko jedna, a szkoda, linijka tego utworu: "Pójdź, dziecię! ja cię uczyć każę". Przypomnijmy więc, że wiersz Konopnickiej opisuje chłopca-sierotę, którego postawiono przed sądem - za drobne, jak należy sądzić, przewinienie. Sędzia, który ma wydać wyrok,  w pewnym momencie zdaje sobie sprawę z tego, że i on i jemu podobni sami stanąć mogą przed osądem przyszłych pokoleń, jako ci, którzy nie zadbali o to, by wszyscy - w tym zwłaszcza ubogie sieroty - mogli skorzystać z dobrodziejstw edukacji.

Wiersza "Przed sądem" nie ma w nowej podstawie programowej. Czego jeszcze w niej brakuje? Lista jest długa.

I. Zmiany w zakresie podstawowym kształcenia literackiego i kulturowego

1. Czytanie utworów literackich

- usunięto rozpoznawanie konwencji literackiej (fantastycznej, symbolicznej, mimetycznej, realistycznej, naturalistycznej i groteskowej) i określanie ich cech w utworach. W zamian: uczeń rozpoznaje w utworze literackim elementy fantastyki, symbolizmu, realizmu;
- usunięto rozróżnianie jako gatunku kroniki, sielanki, powieści poetyckiej. W zamian: dodano sonet;
- usunięto rozpoznawanie w tekście takich środków wyrazów jak eufonia, epifora; elipsę przeniesiono do zakresu rozszerzonego;
- zmodyfikowano treści związane z groteską - uczeń rozpoznaje ją w tekście, ale nie musi określać jej artystycznego i wartościującego charakteru;
- usunięto poddawanie refleksji tematykę i problematykę poznanych tekstów i ich związku z programami epoki;
- usunięto wartościowanie sposobów kreowania świata przedstawionego;

2. Odbiór tekstów kultury

- usunięto rozpoznawanie specyfiki laudacji i homilii;
- usunięto określanie wpływu starożytnego teatru greckiego na rozwój sztuki teatralnej; rozumienie pojęcie katharsis i charakteryzowanie jego roli w kształtowaniu odbioru dzieła;
- usunięto stosowanie kryteriów pozwalających odróżnić arcydzieło od kiczu;

II. Zmiany w zakresie podstawowym kształcenia językowego

1. Gramatyka języka polskiego

Nie wprowadzono zmian w treściach dotyczących gramatyki języka polskiego w zakresie podstawowym.

2. Zróżnicowanie języka

- usunięto rozpoznawanie stylizacji mitologicznej;
- usunięto określanie rodzajów zapożyczeń i sposób ich funkcjonowania w polszczyźnie różnych epok i odnoszenie wskazanych zjawisk do współczesnej polszczyzny. W zamian: wprowadzono rozpoznanie zapożyczeń i rozumienie ich funkcji.

3. Komunikacja językowa i kultura języka

- usunięto rozróżnianie typów znaków językowych i ich funkcji w tekście;
- usunięto rozpoznawanie funkcji metajęzykowej tekstu;
- usunięto rozpoznawanie elipsy;
- usunięto rozróżnianie pojęć takich jak postprawda, bańka informacyjna, wiralność oraz rozpoznawanie tych zjawisk i ich charakteryzację; pozostało: rozpoznawanie w tekstach manipulacji, dezinformacji i stereotypu językowego.

4. Ortografia i interpunkcja

Nie wprowadzono zmian.

III. Zmiany w zakresie podstawowym tworzenia wypowiedzi

1. Elementy retoryki

Nie wprowadzono zmian w zakresie podstawowym.

2. Mówienie i pisanie

- usunięto: tworzenie form użytkowych takich jak protokół, opinia, zażalenie, stosowanie zwrotów adresatywnych i etykiety językowej;
- usunięto tworzenie wypowiedzi w następujących formach gatunkowych: szkic interpretacyjny, szkic krytyczny, hasło encyklopedyczne;
- usunięto: stosowanie zasad poprawności językowej i stylistycznej w tworzeniu własnego tekstu i weryfikację własnych decyzji poprawnościowych.

IV. Zmiany w zakresie podstawowym samokształcenia

- usunięto wzbogacenia wypowiedzi pozajęzykowymi środkami komunikacji;
- usunięto sporządzanie bazy danych (ale uczeń wciąż gromadzi i przetwarza informacje);
- usunięto znajomość pojęcia hipertekstu, rozpoznawanie jego realizacji i korzystania z niego w gromadzeniu informacji.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Zmiany w zakresie rozszerzonym języka polskiego

Kształcenie literackie i kulturowe:

- usunięto odczytywanie funkcji cech prądów literackich i artystycznych;
- usunięto rozpoznawanie konwencji turpistycznej i postmodernistycznej; dodano: rozpoznawanie konwencji fantastycznej, symbolicznej, realistycznej, naturalistycznej, groteskowej i określanie ich cech;
- usunięto rozpoznawanie takich środków artystycznego wyrazu jak: paronomazja, metonimia, synekdocha, odmiany inwersji;; dodano: elipsę.

Odbiór tekstów kultury:

- zmodyfikowano: uczeń wykorzystuje teksty naukowe w interpretacji tekstów kultury (było: dzieł sztuki);
- usunięto rozpoznawanie i charakterystykę głównych stylów w architekturze.

Gramatyka języka polskiego:

- usunięto rozumienie procesu kształtowania się systemu gramatycznego i wskazywanie jego elementów we fleksji, fonetyce i składni.

Zróżnicowanie języka:

- usunięto rozumienie i wyjaśnianie różnicy między etymologicznym a realnym znaczeniem wyrazu;
- usunięto rozpoznawanie prozodycznych elementów stylu takich jak akcent, intonacja, dynamika, rytmizacja i określanie ich funkcji w tekście;
- usunięto rozumienie pojęcia socjolektu, rozpoznawanie i określanie jego funkcji komunikacyjnych;
- usunięto określanie cech stylu wypowiedzi internetowych oraz wartościowanie wypowiedzi tworzonych przez internautów.

Ortografa i interpunkcja:

- usunięto stosowanie fonetycznej, morfologicznej, historycznej i konwencjonalnej zasady pisowni polskiej w zachowaniu poprawności zapisu wypowiedzi.

Elementy retoryki:

- usunięto stosowanie sylogizmu w wypowiedzi dowodzącej;
- usunięto rozumienie pojęcia rubaszności i sarkazmu oraz wskazywanie ich funkcji w tekście i przedstawianie propozycji ich odczytania.

Źródło: "Dziennik Łódzki", Strefa Edukacji

Wiadomości

Chris Rea i jego świąteczny hit: ile naprawdę zarobił na „Driving Home for Christmas”

Bogucki: polska polityka ma być konsekwencją polskiego interesu, a nie interesu innego państwa

„Nie wrócę do Przemysława” – Marianna Schreiber publikuje nagranie z byłym, Korczarowski komentuje.

Mocny spot PiS o drożyźnie za rządów Tuska przed świętami [WIDEO]

Kaczyński ostro o rządzie Tuska i stanie gospodarki: „Polacy się nie uśmiechają”

Ten wigilijny susz zachwyci Cię smakiem!

Neymar po operacji kolana. Czeka go miesiąc przerwy w grze

Bosak: delegalizacja Konfederacji? To polityczna fantazja lewicy

Poseł PiS Michał Kowalski o skutkach rządów kolacji 13 grudnia: "Te święta będą bardzo drogie"

Wielkie oszustwo OZE i aplikacja widmo - tak rządzi ekipa 13 grudnia!

Beata Kozidrak wraca na scenę. Poruszające wyznanie przed świętami

Unikalne Boże Narodzenie w Watykanie: Jubileusz, nowy papież i choinka z północnych Włoch

Ks. Bortkiewicz: Adwent zniszczony przez komercję

Rosyjscy generałowie fałszują raporty dla Putina

Wildstein: Polska laboratorium eliminacji opozycji

Najnowsze

Chris Rea i jego świąteczny hit: ile naprawdę zarobił na „Driving Home for Christmas”

Jarosław Kaczyński krytykuje drożyznę przed świętami

Kaczyński ostro o rządzie Tuska i stanie gospodarki: „Polacy się nie uśmiechają”

Ten wigilijny susz zachwyci Cię smakiem!

Neymar po operacji kolana. Czeka go miesiąc przerwy w grze

Bosak: delegalizacja Konfederacji? To polityczna fantazja lewicy

Bogucki: polska polityka ma być konsekwencją polskiego interesu, a nie interesu innego państwa

„Nie wrócę do Przemysława” – Marianna Schreiber publikuje nagranie z byłym, Korczarowski komentuje

PiS ze spotem o drożyźnie przed świętami

Mocny spot PiS o drożyźnie za rządów Tuska przed świętami [WIDEO]