Opóźnienie na budowie trasy S7. GDDKiA odstępuje od umowy z wykonawcą
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad odstąpiła od umowy z włoską firmą Webuild na budowę odcinka drogi ekspresowej S7 od węzła Widoma do granic Krakowa. Decyzja to efekt braku należytego wykonywania robót i braku pozytywnej reakcji na wezwania do poprawy oraz powstałą zwłokę w realizacji prac.
Jak poinformowała rzecznik krakowskiego oddziału GDDKiA Iwona Mikrut, od przekazania placu budowy pod koniec lipca 2020 r. wykonawca – pomimo wezwań do poprawy – nie przedstawił harmonogramu, który zapewniłby realizację robót w terminie i prowadził wyłącznie prace przygotowawcze.
– Wycięto ok. 90 proc. drzew, częściowo odhumusowano obszar pod drogi dojazdowe i również częściowo wykonano dojazdy do terenu budowy. Nie rozpoczęto żadnych prac drogowych ani mostowych na trasie głównej. Pomimo wezwań do poprawy wykonawca nie zmobilizował ani niezbędnej liczby pracowników, ani potrzebnego sprzętu – tłumaczy przedstawicielka GDDKiA.
Umowa na 34 miesiące
Dalsze kontynuowanie prac w takim tempie nie pozwoliłoby na wykonanie inwestycji w terminie określonym w umowie, stąd też decyzja o jej rozwiązaniu. Iwona Mikrut poinformowała, że po zinwentaryzowaniu wykonanych robót rozpocznie się przygotowanie dokumentacji przetargowej, by wyłonić nowego wykonawcę, który wybuduje odcinek S7 od węzła Widoma (bez węzła – powstaje on w ramach budowy odcinka Szczepanowice–Widoma) do włączenia do węzła Kraków Nowa Huta.
#S7 #Szczepanowice #Widoma już 30 % odcinka ma warstwę wiążącą nawierzchni. Zaawansowanie wszystkich prac wynosi ponad 73%. @GDDKIA #Małopolska #Kraków #Miechów #FunduszeUE @MI_GOV_PL pic.twitter.com/a4F4NBamEV
— GDDKIA Kraków (@GDDKiA_Krakow) December 4, 2020
Umowa na projekt i budowę drogi ekspresowej S7 węzeł Widoma (bez węzła) do Krakowa o długości ok. 18,3 km została podpisana z ówczesną firmą Salini Impregilo we wrześniu 2018 r. Koszt tej inwestycji określono na 1,072 mld zł. Zadanie miało zostać wykonane w ciągu 34 miesięcy od daty zawarcia umowy (nie wliczając miesięcy zimowych).
Przyszły prawie 56-km odcinek S7 od granicy woj. świętokrzyskiego do węzła Igołomska w Krakowie pierwotnie został podzielony na trzy części realizacyjne: odcinek od granicy województwa świętokrzyskiego do węzła Szczepanowice (bez węzła) - długość ok. 23 km; odcinek węzeł Szczepanowice (z węzłem) do węzła Widoma (z węzłem) - długości ok. 13 km oraz odcinek węzeł Widoma (bez węzła) do granic Krakowa (z włączeniem do węzła Kraków Nowa Huta) - długości ok. 18 km.
Opóźnienie wynika z protestów
Najbardziej zaawansowany jest odcinek od węzła Szczepanowice do węzła Widoma, którego budowa rozpoczęła się jesienią zeszłego roku. Aktualnie prace mostowe są wykonane w ponad 73 proc., a drogowe w ponad 66 proc. Termin zakończenia inwestycji, zapisany w umowie, to pierwszy kwartał 2021 roku. Odcinek w systemie "zaprojektuj i zbuduj" realizuje portugalska firma Mota-Engil Central Europe. Koszt inwestycji wynosi ponad 508 mln zł.
Umowa na kontynuację projektowania i budowę drogi ekspresowej S7 na odcinku Moczydło–węzeł Miechów (z węzłem) została podpisana w kwietniu tego roku, a budowa rozpoczęła się w lipcu. Inwestycja potrwa do 2023 r. Jej wykonawcą jest Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor, które zaproponowało cenę 752,9 mln zł.
Prace wewnątrz budowanego tunelu w ciągu #S7 #Naprawa #SkomielnaBiała. Torketowanie przejazdu awaryjnego i prace zbrojarskie w niszy. W obydwu nitkach tunelu będzie w sumie 24 nisze sygnalizacyjno-alarmowe.@GDDKIA #Małopolska #Zakopianka #Kraków @MI_GOV_PL #FunduszeUE #Podhale pic.twitter.com/2wB44DLzZN
— GDDKIA Kraków (@GDDKiA_Krakow) November 26, 2020
Trwa też przetarg na projekt i budowę odcinka S7 węzeł Miechów (bez węzła) – węzeł Szczepanowice (bez węzła) o długości ok. 5,33 km. To ostatni odcinek S7 na terenie Małopolski, który jest jeszcze na etapie przetargu. Opóźnienie wynika z protestów mieszkańców wsi Poradów w powiecie miechowskim, które doprowadziły do uchylenia decyzji środowiskowej dla fragmentu trasy projektowanego w rejonie ich miejscowości.