Przejdź do treści
Min. Gróbarczyk: Dziś na Zachodzie nikt nie wyobraża sobie, by transport nie odbywał się rzekami
Telewizja Republika

- Zyskamy na tym bezwzględnie. Dzisiaj nikt na Zachodzie nie wyobraża sobie, by transport nie odbywał się rzekami – Mozela, Ren, Dunaj, Łaba. Powstały międzynarodowe komisje, które kształtuje rozwój dróg śródlądowych i dbają o utrzymanie tych szlaków. Rzeczą najgorszą jest fakt nieprzystępowania przez ostatnie lata przez Polskę do konwencji AGN, bo w ten sposób staliśmy się białą plamą w europejskiej strategii rozwoju dróg śródlądowych - powiedział w "Wolnych głosach" minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, Marek Gróbarczyk. Dziś prezydent Andrzej Duda podpisał ratyfikację dotyczącą Europejskiego porozumienia o głównych śródlądowych drogach wodnych o znaczeniu międzynarodowym.

- Teraz nikt nie ma wątpliwości, że coś musimy zrobić z transportem, każdy cierpi ogromne korki, szczególnie w okresie dużego natężenia ruchu. W kwestii opłacalności – nie ma nic bardziej opłacalnego niż transport śródlądowy – w przeliczeniu jedna barka potrafi zmieścić 30-40 tirów. Podniesienie klasy żeglowności do IV, oznacza możliwość poruszania się większych barek po drogach śródlądowych. IV klasa żeglowności to głębokość toru wodna minimum 2,5 metra, 5,5 m prześwitu pod mostami, odpowiednie łuki toru wodnego i odpowiednie barki, z większym zanurzeniem, wypornością, pojemnością. To są standardy, które zostały przyjęte przez Europę w ramach konwencji AGN - podkreślił minister Gróbarczyk.

- To jest rzecz zasadnicza, bo ona determinuje ważniejszy element – finansowy. Ponieważ aby realizować taką inwestycję, należy spełnić kilka warunków – pod względem technicznym, środowiskowym, geologicznym, ale również trzeba spełnić warunki finansowe. Konwencja AGN zapewnia to, że inwestorzy, instytucje finansowe, banki, mogą inwestować, jeśli ta konwencja została podpisana, a właśnie dziś została ona ratyfikowana. Dzisiaj możemy rozpocząć rozmowy dotyczące przyszłych inwestycji - zapowiedział minister.

- Zyskamy na tym bezwzględnie. Dzisiaj nikt na Zachodzie nie wyobraża sobie, by transport nie odbywał się rzekami – Mozela, Ren, Dunaj, Łaba. Powstały międzynarodowe komisje, które kształtuje rozwój dróg śródlądowych i dbają o utrzymanie tych szlaków. Rzeczą najgorszą jest fakt nieprzystępowania przez ostatnie lata przez Polskę do konwencji AGN, bo w ten sposób staliśmy się białą plamą w europejskiej strategii rozwoju dróg śródlądowych. Spowodowało ten stan pominięcie przez poprzedników konwencji AGN i brak istnienia wewnętrznych planów zagospodarowania dróg śródlądowych - powiedział Marek Gróbarczyk.

 - Wchodzimy w przygotowanie studium wykonalności, przygotowanie dokumentacji projektowej, raportów środowiskowych i dokumentacji geologicznej. Teraz możemy inwestycje wykorzystując środki unijne, instytucji finansowe, które nie mają żadnych problemów by zainwestować pieniądze w rozwój naszych dróg śródlądowych widząc w tym ogromny zysk. Trzeba zauważyć, że to się wiąże z ogromnymi profitami – każdy próg, śluza, posiada obok elektrownię wodną i oznacza to ogromny zastrzyk w produkcji energii. To wszystko powoduje, że jest niezwykle interesująca i intratna forma transportu. Wstępnie założyliśmy, że realizacja trzech inwestycji – Odrzańskiej Drogi Wodnej, Wiślańskiej Drogi Wodnej oraz Warty i Noteci – to około 70 mld złotych. Jesteśmy pewni, że ta suma nie zostanie przekroczona, możemy tylko redukować koszty - dodał Gróbarczyk.

Akt ratyfikujący porozumienie o rozwoju śródlądowych dróg wodnych z podpisem prezydenta

 

 

Telewizja Republika

Wiadomości

Czy każdy kto ośmieli się zadać trudne pytanie rządowi zostanie ukarany?

Jachira i Zielińska wynajmowały agro-chatę w Białowieży: zaskakujące koszty biura poselskiego

Wojewoda ogłasza alarm powodziowy w kilku powiatach

Watykan uznał kult publiczny w Medziugorie, ale nie prawdziwość objawień. Zobacz co to oznacza!

Trump nie odwiedzi “amerykańskiej Częstochowy”

Prezydent Duda od piątku rano będzie przebywał na Dolnym Śląsku

Wrocław: Dlaczego nie wpuszczacie dziennikarzy Republika? To dyskryminacja!

Łukasz Ż. - sprawca wypadku na Trasie Łazienkowskiej zatrzymany!

Tusk jak Putin - za krytykę do więzienia!

Błaszczak: rządzący kompromitują się codziennie tymi ustawkami, z których nic nie wynika

Express Republiki | 19.09.2024

Białostoccy seniorzy przechytrzyli oszusta!

Ogromna skala strat - południe Polski walczy z wielką wodą

Resort zapewnia, że rolnicy nie stracą swoich pieniędzy

Ujawniamy! List od pani Urszuli więzionej od pół roku, tak jak ks. Michał Olszewski

Najnowsze

Czy każdy kto ośmieli się zadać trudne pytanie rządowi zostanie ukarany?

Trump nie odwiedzi “amerykańskiej Częstochowy”

Prezydent Duda od piątku rano będzie przebywał na Dolnym Śląsku

Łukasz Ż. - sprawca wypadku na Trasie Łazienkowskiej zatrzymany!

Wrocław: Dlaczego nie wpuszczacie dziennikarzy Republika? To dyskryminacja!

Jachira i Zielińska wynajmowały agro-chatę w Białowieży: zaskakujące koszty biura poselskiego

Wojewoda ogłasza alarm powodziowy w kilku powiatach

Watykan uznał kult publiczny w Medziugorie, ale nie prawdziwość objawień. Zobacz co to oznacza!