Przejdź do treści
09:56 W. Zełenski: Rosja uderzyła w Kijów północnokoreańskimi rakietami balistycznymi
09:17 Świat: Izrael ostrzelał sześć lotnisk na wschodzie, zachodzie i w centrum Iranu
09:06 Polska: Zakończyła się ewakuacja Polaków z Bliskiego Wschodu. Do kraju wróciło około 300 obywateli
07:47 Świat: Ceny miedzi w Londynie stabilne. Uwaga skupiona na eskalującym konflikcie na Bliskim Wschodzie
07:18 Ukraina: Sześciu zabitych i 29 rannych po atakach Rosji na Kijów i obwód kijowski
05:47 USA: Napastnik, który otworzył ogień przed kościołem w stanie Michigan został zastrzelony przez ochronę obiektu
NBP NBP informuje: Prof. Adam Glapiński, Prezes NBP: „Polska ma już 509 ton złota – więcej niż Europejski Bank Centralny! To dowód na skuteczną strategię, która wzmacnia wiarygodność Polski i buduje bezpieczeństwo finansowe obywateli"
Portal tvrepublika.pl informacje z kraju i świata 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu. Nie zasypiamy nigdy. Bądź z nami!

Kolejny sukces polskich studentów! Innowacyjny projekt ma ostrzegać kierowców przed zwierzyną

Źródło: Fot. Pexels/Marcin Jozwiak

Sensideer to projekt inteligentnego ostrzegania podróżujących o możliwości pojawienia się zwierząt w pobliżu leśnych odcinków dróg. Autorami są studenci z kilku polskich uczelni. Projekt ma zwiększyć bezpieczeństwo kierowców, ostrzegając o możliwej kolizji ze zwierzęciem - i umożliwić wczesną reakcję.

Maciej Skorupski z AGH zauważa, że w Europie znajduje się blisko 100 tys. kilometrów dróg wysokiego ryzyka, na których dochodzi do wypadków z dzikimi zwierzętami, w których rocznie poszkodowanych zostaje co najmniej 30 tys. osób. Miłosz Michno z ALK dodaje, że „raporty policyjne są znacznie zaniżone, gdyż gros tego typu incydentów na drogach nie zostaje zgłoszone służbom, co stanowi poważny problem, ponieważ roczne straty szacowane są na poziomie 2 mld. euro”.

Aktualne rozwiązania są nieefektywne

Członkowie zespołu doszli do wniosku, że obecne rozwiązania, np. analogowe znaki drogowe ostrzegające przed leśnymi zwierzętami, są nieefektywne. Egzaminu nie zdaje również instalacja płotów, które nie są korzystne z punktu widzenia ochrony środowiska, bo w znacznym stopniu ograniczają migrację zwierząt.

- Opracowaliśmy koncepcję systemu, który za pomocą sensorów będzie analizował i monitorował ruch w lasach w odpowiednich odległościach od drogi, a na tej podstawie informował kierowcę o możliwej kolizji ze zwierzęciem. Kierowca dostanie wyraźny sygnał o odległości zwierzęcia bądź człowieka od jego lokalizacji i zdoła odpowiednio zareagować - mówi Skorupski z AGH.

Sara Kamrowska z PG tłumaczy, że "system ma wykrywać zwierzęta za pomocą wizji termicznej oraz ewentualnych czujników ruchu, zintegrowanych w jedno urządzenie. Informacja o tym, że zwierzę jest w pobliżu, trafi do kierowcy dzięki systemom teleinformatycznym typu 5G oraz sygnałowi GSM. Wykorzystanie kamer termicznych pozwoli dodatkowo na wprowadzenie uczenia maszynowego.

Autorzy projektu zdecydowali się na system oparty o technologię 5G, aby zminimalizować opóźnienia przesyłu informacji. Chcą, aby kierowca uzyskiwał najlepszy możliwy czas reakcji na pojawiające się zagrożenie.

- Dzięki możliwości dotarcia do kierowcy wielowektorowo, zagrożenie możemy komunikować przez znaki świetlne, fale radiowe, komunikację IoV, a tym samym - połączyć się z systemem wewnętrznym samochodu - lub dzięki specjalnej aplikacji, korzystając z coraz bardziej powszechnego łączenia telefonów z systemami audiowizualnym samochodów. Obecnie całkowicie osiągalne są technologie GSM, które zapewnią dobry standard technologiczny we wstępnych fazach rozwiązania - zaznacza Daniel Cieślak z PG.

Jako innowacyjny element projektu jego twórcy wskazują system informowania kierowcy - oraz sensory, wykrywające zwierzęta w lesie.

- Nikt wcześniej nie zastosował wizji termalnej w infrastrukturze drogowej. Dzięki temu rozwiązaniu osiągniemy wysoką skuteczność i wiele potencjalnych obszarów późniejszego rozwoju - zaznacza Maciej Skorupski.

Rozwiązanie jest zgodne z założeniami idei zrównoważonego rozwoju

- System Sensideer nie tylko poprawi warunki bezpieczeństwa na drogach, co zakłada koncepcja green city oraz Cel nr 11 - Zrównoważone Miasta i Społeczeństwa Agendy 2030 ONZ, ale również zapewni przetrwanie wielu gatunków zwierząt, co stanowi odpowiedź na Cel nr 15 - Życie na Ziemi - mówi Agata Ordon z ALK.

Budowa systemu przewiduje wykorzystanie materiałów z odzysku. Akumulatory sensorów pochodzić będą z zepsutych aparatów komórkowych, których baterie są nadal sprawne i można je ponownie wykorzystać. Natomiast do sygnalizacji świetlnej, informującej o ewentualnym zagrożeniu, wykorzystane zostaną istniejące znaki.

- Mamy też do czynienia z ideą wykorzystania odpadów plastikowych oraz elektroluminescencji do stworzenia przejrzystego systemu informacji zintegrowanego z systemem dróg - podkreśla Kamrowska.

Studenci zaznaczają, że Sensideer wymaga zaangażowania różnych podmiotów i wypracowania modelu współpracy. Zespół planuje nawiązać współpracę z Główną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), urzędami miast i organizacjami pozarządowymi.

- Zadbamy też, by poszczególne elementy systemu były dostarczone przez polskich podwykonawców - zapowiada Agata Ordon z Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie.

Na razie pomysł pozostaje w sferze teorii - powstał w ramach konkursu "Tech4Good" podczas VIII edycji konkursu Seeds for the Future Polska, organizowanego przez Huawei. Celem tego konkursu jest rozwijanie talentów w dziedzinie technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz wymiana międzykulturowa. Program jest skierowany do najzdolniejszych studentek i studentów, którzy biorą również udział w szkoleniach i warsztatach prowadzonych przez światowej klasy ekspertów.

W styczniu polscy studenci zaprezentują swój projekt podczas globalnego finału konkursu, kiedy zmierzy się on z innymi projektami z całego świata. „Jeśli projekt zostanie wysoko oceniony, to firma zadeklarowała pomoc we wdrożeniu projektu na rynek” - dodają autorzy projektu.

 

naukawpolsce.pap.pl

Wiadomości

Błaszczak o rządzących: uważają, że im się władza należy

Bocheński: demokracja jest zagrożona, naród musi patrzeć władzy na ręce

HIT DNIA

Manowska o "giertychówkach": nie będą rozpatrzone!

Wdowa po Tomaszu Jakubiaku w pierwszym wywiadzie po śmierci męża: „Poprosił mnie o zgodę na odejście” – mówiła ze łzami

Linie lotnicze śledzą rozwój sytuacji na Bliskim Wschodzie. LOT odwołuje rejsy

AS Monaco zakontraktuje Pogbę? Francuz gotowy na powrót po zawieszeniu

Nowa odmiana koronawirusa dotarła do Europy. Czym się objawia?

SPRAWDŹ TO!

HiPOkryzja Tuska. Morawiecki porównuje jego słowa a czyny [WIDEO]

Dyrektor sportowy FC Barcelony: Szczęsny zostaje na Camp Nou

Rząd Tuska uderza w kolejną grupę obywateli. Tym razem ucierpią przyszli kierowcy

Wersow żali się, że pracuje za dużo: 1263 posty na Insta!

UWAGA: Burze i upały w całym kraju. IMGW ostrzega

Klub Republiki. Andruszkiewicz: Tusk chce dzisiaj podpalić Polskę! [WIDEO]

Zmasowany atak rosyjskich dronów na Kijów

Tajemnica Midnight Hammer: Ujawniono chronologię operacji

Najnowsze

Błaszczak o rządzących: uważają, że im się władza należy

Linie lotnicze śledzą rozwój sytuacji na Bliskim Wschodzie. LOT odwołuje rejsy

AS Monaco zakontraktuje Pogbę? Francuz gotowy na powrót po zawieszeniu

Nowa odmiana koronawirusa dotarła do Europy. Czym się objawia?

SPRAWDŹ TO!

HiPOkryzja Tuska. Morawiecki porównuje jego słowa a czyny [WIDEO]

Bocheński: demokracja jest zagrożona, naród musi patrzeć władzy na ręce

HIT DNIA

Manowska o "giertychówkach": nie będą rozpatrzone!

Wdowa po Tomaszu Jakubiaku w pierwszym wywiadzie po śmierci męża: „Poprosił mnie o zgodę na odejście” – mówiła ze łzami